Gå til innhold

Gamle hjelpetrengende foreldre, etter barndom med omsorgssvikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere ha gjort om dere hadde hatt en dårlig barndom med omsorgssvikt pga dysfunksjonelle foreldre, når disse foreldrene blir gamle, syke og hjelpetrengede? Hvis dere hadde flyttet til andre kanten av landet, har klart dere relativt bra mot alle odds (tilsynelatende, men traumene ligger under overflaten). Traumene vekkes til live de få gangene man drar tilbake. Foreldrene kan ikke fordra hverandre, men bor likevel sammen. De har nesten ikke kontakt med andre, og ingen til å hjelpe dem (bortsett fra det offentlige). Samvittigheten er veldig dårlig, men det koster å dra tilbake og vekke traumene til live. Det tapper en for krefter, og går ut over ens egen familie, egne barn. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 38969...f80

• Liker 1
  • Hjerte 30
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp min far, men ikke min mor. Min far endret seg, det gjorde aldri min mor.

Anonymkode: 5e1d0...6ef

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke forpliktet til å hjelpe foreldrene dine. 

Anonymkode: e1da5...a70

• Liker 35
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg vist at jeg var et bedre menneske enn dem og hjulpet dem. 

Anonymkode: 87ebb...949

• Liker 4
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Som sykepleier forskjellige steder rundt omkring i Norge ser jeg ofte at eldre sitter alene, og selv om det ikke gjelder bestandig, skyldes det ofte dysfunksjonelle familieforhold (hvis de har barn). Som helsepersonell verken dømmer eller fordømmer jeg, men gjør jobben min så godt jeg kan. Det er trist at det er endel familier som ikke klarer å prate sammen, strekke ut en hånd, tilgi, men heller ikke helsepersonell forventer at mennesker er annet enn mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva som gjorde foreldrene dine dysfunksjonelle. Var de bare kranglete, ikke brydde seg og ga deg ikke de basale behovene, eller er de født litt enkle? 

Uansett så er det vel bare å overlate ansvaret til det offentlige hvis du sliter med å forholde deg til de. Man har ikke plikt til å ta seg av foreldrene når de blir gamle eller hjelpetrengende. 

Dysfunksjonell

Dette er et adjektiv som beskriver noe som ikke fungerer normalt eller riktig, eller noen som ikke klarer å håndtere tilstrekkelig med normale sosiale relasjoner.

Anonymkode: fc71e...92a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre burde aldri blitt foreldre. 

De er heldigvis døde nå. 

Jeg flyttet et stykke unna og hadde lite kontakt med de, de siste årene. 

Angrer ikke på det for å si det sånn. 

Anonymkode: bfdb8...51f

• Liker 10
  • Hjerte 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hjalp min far, men ikke min mor. Min far endret seg, det gjorde aldri min mor.

Anonymkode: 5e1d0...6ef

Samme her.. moren min er bare blitt verre, så jeg kommer ikke til å stille opp like mye der selv om hun omtrent krever og forventer det 

Anonymkode: b7fa5...71d

• Liker 4
  • Hjerte 4
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
DildoShwaggins skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at den pedofile bestefaren min kan sitte alene på gamlehjemmet. Syns ikke det er trist at jeg ikke tilgir eller strekker ut en hånd. 🤷🏼‍♀️

Det går bra, jeg får godt betalt for å ta vare på ham.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en litt (sier litt, for det var ikke misbruk eller store mengder vold, ser at det er klart mange flere som har slitt mer) kjip barndom jeg også, men foreldrene mine har virkelig endret seg. Dermed ville jeg hjulpet dem, -men- dette er altså fordi de selv innrømmer og har innsett at jeg manglet mye og at det var tidvis veldig tøft for meg.

Når du sliter med traumene i etterkant og hvis de har null selvinnsikt eller aldri har tatt opp dette så hadde jeg nok slitt voldsomt, og trolig bare sørget for at de havnet på et godt sted- slik at jeg slapp å bli minnet på og være rundt mennesker som har sviktet meg når jeg trengte dem mest. 

Anonymkode: 42cce...79f

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet

De som jobber med den slags får ta seg av de. 

• Liker 10
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

Det går bra, jeg får godt betalt for å ta vare på ham.

Du må gjerne få godt betalt, bare ikke ta så veldig vare på han. 

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å løfte en finger for drittsekken av en far. For min mor gjør jeg hva det skal være.

Anonymkode: d6cec...031

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en familie med overgrep av alle slag. Ingen kontakt med min far, så han får bare råtne. Min mor er kontakten mer blandet, men jeg bor på annet sted av landet, så jeg får se hvordan det blir. Min mor har andre i mer nærhet da. Jeg har ikke anledning til å reise mye selv, så det er litt vanskelig. 

Jeg har selv jobbet mange år på sykehjem. Det er mye ulikt. Noen er veldig tett på, andre er ikke. Mange pårørende er også utslitte når folk endelig får plass på sykehjem og da trenger de at andre tar (litt mer?) over, og de bruker tid på egne barn, og kanskje barnebarn også. Jeg kommer fra så blandet selv, at jeg har aldri sett ned på noen familie som kommer lite på besøk. Kan være «verdens søteste» pasient, men det sier ikke så mye om hvordan de var før, eller mot sine nære. 

Anonymkode: 4492b...adf

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da hadde jeg vist at jeg var et bedre menneske enn dem og hjulpet dem. 

Anonymkode: 87ebb...949

Selv om det gikk kraftig ut over din egen psyke, noe som igjen gikk ut over din egen familie og egne barn? 

Anonymkode: 3d0e3...795

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
DildoShwaggins skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne få godt betalt, bare ikke ta så veldig vare på han. 

Det jeg har lært som sykepleier er at ofte har de verste menneskene selv vært utsatt for de verste overgrepene. Det er ikke ditt problem, men den innsikten betyr mye for meg som helsepersonell.

Skrevet

Er du sprø 😅

Nei.

Du har familie, jobb og helse å ta deg av.

• Liker 11
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...