Gå til innhold

Flere b-mennesker som sliter med å ikke få til å sovne tidlig nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er og har alltid vært veldig b-menneske. Får min indre klokke bestemme, sovner jeg helst ikke før kl 03.00 og står opp kl 12.00.

Jeg prøver å legge meg senest ved midnatt, men sovner sjeldent før rundt kl 01.30. Dette gjør jo selvfølgelig at jeg får for lite søvn og føler meg nesten konstant trøtt. 

Flere som har det slik? Dette er utrolig plagsomt, og jeg skulle faktisk virkelig ønske jeg var en av de som sovnet før kl 23.00 og spratt opp kl 07.00 hver dag.

Anonymkode: 8deb8...67d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat lik. Må tvinge meg selv til å sovne før kl 3.

Anonymkode: 25fa1...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også B-menneske, og sliter i litt varierende grad med å sovne. (Dvs., mitt aller største problem er å klare å legge meg til å sove, i stedet for å sitte oppe med TV og internett eller ligge i senga med mobilen ...)  

Jeg har to ting som hjelper meg noe når jeg vet jeg absolutt må prøve å sovne men føler meg lys våken. Det ene er melatoninspray, og det andre er meditasjon/body scan der jeg hører på verdens mest søvndyssende stemme som leder meg gjennom et program der jeg konsentrerer meg om å slappe av i kroppsdel for kroppsdel. Ingen av dem er vidundermidler, men noe hjelp er det likevel i det. Spesielt meditasjonen gjør meg avslappet og trøtt, og det er ikke alltid jeg får med meg slutten av programmet fordi jeg allerede har sovnet. 

Anonymkode: eee5b...9dc

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er og har alltid vært veldig b-menneske. Får min indre klokke bestemme, sovner jeg helst ikke før kl 03.00 og står opp kl 12.00.

Jeg prøver å legge meg senest ved midnatt, men sovner sjeldent før rundt kl 01.30. Dette gjør jo selvfølgelig at jeg får for lite søvn og føler meg nesten konstant trøtt. 

Flere som har det slik? Dette er utrolig plagsomt, og jeg skulle faktisk virkelig ønske jeg var en av de som sovnet før kl 23.00 og spratt opp kl 07.00 hver dag.

Om du ikke allerede kjenner til Andrew Huberman bør du søke opp podcasten / youtuben hans. Ekstremt mye vitenskap og hjelp, mye om søvn.

Endret av klarinetta
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har observert min ekstremt B-menneske-mann i 10 år om det gir meg kompetanse til å svare 😊. Når han holder seg til normal døgnrytme over en periode klarer han å sove normalt (23-06.30). Men så fort han sover mer enn en par timer lengre i helgene, eller sover middag, da begynner det å krølle seg med en eneste gang. 

Det er mye lettere for meg som er litt mer A å hente meg inn igjen på døgnrytme. Men også jeg sover best når jeg legger meg og står opp ca til samme tid, hver dag... Også i ferier...

Anonymkode: 0eeee...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har observert min ekstremt B-menneske-mann i 10 år om det gir meg kompetanse til å svare 😊. Når han holder seg til normal døgnrytme over en periode klarer han å sove normalt (23-06.30). Men så fort han sover mer enn en par timer lengre i helgene, eller sover middag, da begynner det å krølle seg med en eneste gang. 

Det er mye lettere for meg som er litt mer A å hente meg inn igjen på døgnrytme. Men også jeg sover best når jeg legger meg og står opp ca til samme tid, hver dag... Også i ferier...

Støtter denne, jeg er B-menneske og har en streng soverutine med 23-06. Fant ut at jeg måtte holde rytmen gjennom helgen for at det ikke skulle bli helt pyton med tapte morgenrutiner og frokost før avreise på jobb i ukedagene. Gir meg selv luksus med sene morgener i ferieukene, selv om første uken tilbake på jobb blir en helvetesuke.

Mannen min er A-menneske og våkner av seg selv på fridagene omtrentlig når vekkerklokken skulle ha ringt (altså kl.5).

Anonymkode: 07502...597

AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (1 time siden):

Om du ikke allerede kjenner til Andrew Huberman bør du søke opp podcasten / youtuben hans. Ekstremt mye vitenskap og hjelp, mye om søvn.

Støtter denne! Huberman var hovedkilden min da jeg endelig klarte å snu, etter over 40 år som B-menneske med innsovningsvansker.

Anonymkode: c831e...728

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (2 timer siden):

Skal søke opp ☺️ Men hva er «hovedbudskapet» hans der? 

Ellers vet jeg jo dette med å få minimum 15 minutter dagslys hver dag, unngå skjerm på kveldene (hehe, her er jeg..), stabil døgnrytme, unngå koffein etter da og da osv, men synes noe er lettere sagt enn gjort!

Sover i grunnen greit når jeg først sover, er bare at det faller meg så fryktelig unaturlig å legge meg å sove kl 23 😩 som at jeg ikke er «klar» for å legge meg og sove til gitt tidspunkt.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det akkurat som deg

Anonymkode: 21067...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp det å snu døgnet med melatonin, i tillegg prøver jeg å unngå å spise mat sent på kvelden og går enten tur eller trener om dagen. Det hjelper meg.

I dag har jeg gjort alle feilene, og sliter dermed med å sove nå. Jeg rakk ikke å spise noe før rundt 17.30 i dag, noe som har resultert i et ekstremt dårlig kosthold i dag. Endte opp med å spise både godterier og usunn mat, og jeg spiste sist rundt 23.. Jeg har heller ikke fått brukt kroppen igjennom trening eller tur, noe jeg burde, særlig fordi hodet er sliten etter kaos-dag på jobb. Kvelden har heller blitt tilbringt på sofaen foran tven. Så når jeg tar så mange dårlige valg for meg selv, går det utover innsovning og søvnkvalitet i den grad at melatonin heller ikke hjelper.

Anonymkode: 29a9d...f80

• Liker 1
Skrevet

Er våken as we speak, og skal opp om tre timer..

Skrevet

Jepp. Har det som kalles forsinket søvnfase lidelse/syndrom. Har hatt det fra jeg var veldig ung. Prøvd absolutt alt. Lysbehandling og medisinering av ymse slag. Måtte gå over til å jobbe nattevakt for å fungere i hverdagen👍

• Nyttig 1
Skrevet
Pappadrømmen skrev (10 minutter siden):

Huff, ikke bra. Vurderer å finne senga selv, nå. På tide, nå som klokka snart er halv fire😂

AnonymBruker
Skrevet
Pappadrømmen skrev (29 minutter siden):

Samme her, jeg trives best våken på natten, da konsentrerer jeg meg best. Jeg sover best på dagen, it hits different. På dagen er soving det beste som finnes. Har heldigvis jobb med fleksibel arbeidstid så jeg jobber ofte på kvelden og sover på dagen. 

Anonymkode: 0e6c4...447

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig dårlig søvn. Så fort jeg legger meg får jeg skikkelig angst for ting jeg på dagtid ikke engang tenker over...

Har flere psykiske diagnoser da og lider av mareritt, det henger vel sammen.

Anonymkode: 0f2bf...239

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Samme her, jeg trives best våken på natten, da konsentrerer jeg meg best. Jeg sover best på dagen, it hits different. På dagen er soving det beste som finnes. Har heldigvis jobb med fleksibel arbeidstid så jeg jobber ofte på kvelden og sover på dagen. 

Anonymkode: 0e6c4...447

Helt lik meg. Hva jobber du som om jeg kan spørre? 😁

Anonymkode: 28a57...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alltid vært slik. Når jeg jobbet fulltid var jeg alltid i søvn-underskudd og måtte "ta igjen søvn (går ikke) i helger. Snakket med en søvnekspert, hadde allerede prøvd alt, de konkluderte med at jeg måtte sove ekstra i helgene. Hadde ingen løsning.

Anonymkode: 28eea...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så veldig B-menneske, tror jeg (har iallfall ikke problemer med å stå opp tidlig hvis jeg må), men jeg sliter også med å få sove så "tidlig". Jeg kan være trøtt på ettermiddagen, men fra ca. kl. 22 begynner jeg å kvikne til. Timene rundt midnatt er den delen av døgnet hvor jeg føler meg mest produktiv og har mest energi. Det er umulig å sove da, når hodet er fullt av ideer, så det er sjelden jeg sovner før kl. 1. 

Jeg føler meg ikke så veldig trøtt på dagtid likevel. Men jeg er flink til å bare tenke på ingenting et par ganger i løpet av dagen, og jeg tror kanskje det hjelper som en slags søvn?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det har jeg hørt hele livet, men det funker ikke her. Jeg står opp tidlig i helgene også (ellers får jeg ikke sove i det hele tatt natt til mandag), men jeg er fortsatt ikke klar for å sove når jeg bør. 

Vet ikke om dette er en ekte ekspert, men det virker ikke som det er så lett å endre på hvordan man sover. 

Anonymkode: 72bd5...468

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 19.40):

Hvordan kan du si at du har søvnunderskudd når du sover et sted mellom 10 og 9 timer daglig?

Tenker at du heller sover for mye, ligger for mye osv... derfor føler du deg konstant trøtt. 

Er du aktiv, hvordan er kostholdet ditt? 

Anonymkode: 41a3f...661

AnonymBruker
Skrevet

Men hvilke forpliktelser har du? Er du i jobb eller er du student? Eller har du en kveldsjobb? I studietiden med valgfrie forelesninger og mye sosialt på kveldene så slet jeg med det samme. Ofte ikke i seng før 3.00.

Men når man er avhengig av å stille skjerpet på jobb så går det seg noe til naturlig. B-menneske vil jeg alltid være. Jeg kommer aldi til å bli som noen av kollegaene mine som legger seg 21.30 og står opp og trener før jobb. Men når jeg stå opp senest 07.30 for å rekke jobb, så blir jeg jo trett nok til å klare å sovne før 01.00. Såpass fleksible er vi. 

Anonymkode: 77f3d...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...