Gå til innhold

Kjennskap til autismeutredning i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage som pedagog. I august får jeg et barn på avd som er av afrikansk opprinnelse. Bodd i Norge siden desember 22. Vi vet barnet har fått en diagnose innenfor autismespektret i hjemlandet   men vi vet ikke noe om hva som er gjort for å ende på diagnose. Er drt noen som ver hvordan utredning skjer i afrikanske land? Må barnet gjennom testee e.l i Norge for å kvalifisere for spes.ped hjelp? 

Anonymkode: 9932f...215

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Familien har vell en person som følger de opp, og som har svar til deg event. Hjelper deg finne svar?

Anonymkode: 17ee1...298

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du er pedagog? Er du ung og nyutdannet? Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg er pedagog selv, og synes det er merkelig at du henvender deg til Kvinneguiden med en slik problemstilling.

Jeg tenker at Afrikas ambassade i Oslo, kontaktperson som barnet eller familien har vært i kontakt med, Mottakstjenesten, PPT eller Statped etc er rette instans å henvende seg til.

Anonymkode: dc88d...913

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du sier at du er pedagog? Er du ung og nyutdannet? Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg er pedagog selv, og synes det er merkelig at du henvender deg til Kvinneguiden med en slik problemstilling.

Jeg tenker at Afrikas ambassade i Oslo, kontaktperson som barnet eller familien har vært i kontakt med, Mottakstjenesten, PPT eller Statped etc er rette instans å henvende seg til.

Støtter dette innlegget.

Tenker at ingen vil få satt en autismediagnose på et barn unødig. Hvordan diagnosene settes er sånn sett irrelevant all den tid det ikke er mulig å verifisere autisme med en blodprøve eller annet sikkert sikkert verktøy. Man kan teste i hytt og gevær, men her i Norge baserer de i hovedsak diagnostiseringen på antakelser fra pedagogisk personell og eventuelt foreldre som ønsker å få satt diagnosen på barnet. Er diagnosen satt er den satt og du blir ikke kvitt den om du så har fått diagnosen i Afrika eller Norge.

Anonymkode: 6308a...10d

AnonymBruker
Skrevet

Du som pedagog vet at dette må gjennom norsk helsevesen. 

Anonymkode: 0667b...694

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg begynte i jobben 1.3....ferdigutdannet i juli 22

Anonymkode: 9932f...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...