Gå til innhold

Fikk ikke innkalling til egen operasjon, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er født med traktbryst og skulle endelig få operere dette i april. Det har vært utrolig vanskelig å vokse opp med denne synlige feilen og den har gitt med utrolig dårlig selvbilde hele livet.

I januar ble jeg oppringt av sykehuset og fortalt at jeg egentlig skulle vært operert den dagen, men at de altså aldri hadde sendt meg innkallinga i deg hele tatt. Fikk ny time i april, men denne har nå altså blitt utsatt til august. 

Føler meg skikkelig knust. Jeg gledet meg helt sinnsykt til min første sommer uten denne tilstanden, og til å ikke føle for å dekke meg til på stranda eller andre steder. Kjenner jeg er på gråten konstant, bare med tanken på å måtte møte enda en sommer med et innsunket bryst.

Ble fortalt at utsettelsen skyldtes underbemanning, men klarer ikke skjønne at en operasjon som skulle være om 3 uker må flyttes 4-5 måneder fram i tid grunnet dette. 

Det jeg lurer på er om det er noen andre som har opplevd at sykehuset ikke har gitt deg innkalling til egen behandling? Hva slags rettigheter har jeg eventuelt når dette skjer? Kan jeg kreve å bli prioritert høyere grunnet dette? Og er det noen andre som har opplevd å få utsatt operasjon så lenge, og hva gjorde dere for å komme over den knekken? Hadde vært hyggelig å høre fra andre damer med traktbryst, da det ikke er så ofte man kommer over jenter/damer med denne tilstanden <3

Anonymkode: 374e7...34f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner at dette er veldig kjipt, men hvis du har fulgt med i media så vet du at sykehusene sliter med kapasiteten pga underbemanning og da må ikke akutte operasjoner slik som dine utsettes. 
Du har ingen rettigheter selv om de glemte å sende deg innkallelse, de har allerede satt deg opp til ny operasjon. 
Som jeg nevnte så skjønner jeg at dette er kjipt for deg, men slik er det når regjeringen ikke vil bevilge mer penger til helsevesenet. 

Anonymkode: b17fe...415

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shit happens, du kan ikke kreve å bli prioritert høyere enn andre. Det er en grunn til at du først får operasjon i august, og det er fordi andre er prioritert over deg igjen. 

Beklager å si det, føler med deg, men det eneste du kan gjøre er å gå privat. 

Hold ut, gled deg til sommeren uansett og tenk at du bryr deg betydelig mer enn andre om brystene dine. 

Anonymkode: c54d3...859

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring tilbake og si at du gjerne står på «møte på kort varsel» listen dersom du har anledning til det?

Anonymkode: 85f1f...134

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rekker det vel ikke før sommeren og aktiviteten tas ned i sommermånedene, så dette er slettes ikke rart. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som har opplevd det samme. Skjønner det er kjedelig, men lite å få gjort noe med.

Anonymkode: 8b3d0...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at dette er veldig kjipt, men hvis du har fulgt med i media så vet du at sykehusene sliter med kapasiteten pga underbemanning og da må ikke akutte operasjoner slik som dine utsettes. 

Anonymkode: b17fe...415

Det er ikke meningen å pirke, men sykehusene sliter fordi Erna og høyreregjeringen gikk til valg på å kutte i offentlig sektor, og det er akkurat det de gjorde.  Nåværende regjering er ikke stort bedre. 

Hvis vi kan få øynene opp hvorfor ting er som de er, så er det lettere å få gjort noe med problemet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Shit happens, du kan ikke kreve å bli prioritert høyere enn andre. Det er en grunn til at du først får operasjon i august, og det er fordi andre er prioritert over deg igjen. 

Beklager å si det, føler med deg, men det eneste du kan gjøre er å gå privat. 

Hold ut, gled deg til sommeren uansett og tenk at du bryr deg betydelig mer enn andre om brystene dine. 

Anonymkode: c54d3...859

Det er traktbryst, det har ikke med brystene å gjøre...

Anonymkode: aa589...d14

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du ikke kan reise tilbake i tid, så er det desverre ikke noe du kan gjøre. 

KJipt. 

Men, du skal *alltid* være glad du ikke blir prioriteret på ett sykehus. For det betyr at du ikke er blandt med mest alvorlig syke! Kjipt som det er med denne ventetiden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg burde kanskje presisert at jeg har full forståelse for problemene underbemanning fører til og at det er andre som må prioriteres før meg. Grunnen til at jeg reagerer er fordi jeg aldri fikk innkalling i første omgang og at jeg nå skal bli påvirket av underbemanningen. Føles bare veldig ergerlig for meg 😅 Så lurer mest på hva andre i samme situasjon gjør for å komme seg over det, og eventuelt hva som har blitt gjort når sykehuset selv har gjort en så stor feil som å ikke sende ut innkalling til behandling..

Og ja, dette har ikke noe med brystene mine å gjøre, men selve brystkassa, sånn at det er oppklart 🤣

Takk for svar alle sammen ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det snakk om en alvorlig sykdom, eller er det en kosmetisk operasjon?

Anonymkode: d9cef...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er nok å google det, da kan du se bilder. Det er en veldig synlig fysisk skavank, om du vil kalle det det. Jeg har all sympati med ts. Dette er en type synlig skavank som vil vekke oppsikt fordi den strider mot det vi er vant til er normalt hos mennesker. Litt som om noen skulle dukke opp med 3 armer. Folk vil stirre.

Skjønner det er tøft, ts, prøv å tenke at det blir siste sommeren du trenger stresse med det. Det vil ordne seg

Anonymkode: afba4...1c5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alvorlig sykdom, men både medisinske og kosmetiske grunner 😊 jeg har nedsatt lungefunksjon og smerter i brystkasse og ribbein, i tillegg til nesten kronisk infeksjon i lungene som følger av tilstanden, men sliter også med det psykisk pga hvor synlig det er..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det utføres ikke kosmetiske operasjoner på offentlige sykehus i Norge. Det trenger ikke å ligge alvorlig sykdom til grunn for en operasjon på offentlig sykehus, men det må være medisinsk grunnlag for å gjennomføre inngrepet/operasjonen. Så vil man selvsagt måtte prioritere ut fra alvorlighets-/hastegrad. Jeg har full forståelse for at TS ønsker å få operasjonen gjort snarest da det er en belastende tilstand for hxn å gå med traktbryst. 

Til TS: Ring sykehuset og si at du kan komme på kort varsel og gjerne vil bli oppringt dersom noen andre må avbestille sin operasjon. Det går mye sykdom om dagen og det er ikke unormalt at noen ikke kan møte til avtalt tid. Du skal ikke miste din opprinnelige plass i operasjonskøenkøen selv om du takker nei til en hasteoperasjon på kort varsel dersom du da ikke har mulighet til å møte. Siden du er satt opp om et halvt års tid vil jeg anta det er store muligheter for at du kan få tilbud om tidligere operasjonsdato ved å sette deg opp på ringelisten 😉 

Anonymkode: 196c9...b79

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg burde kanskje presisert at jeg har full forståelse for problemene underbemanning fører til og at det er andre som må prioriteres før meg. Grunnen til at jeg reagerer er fordi jeg aldri fikk innkalling i første omgang og at jeg nå skal bli påvirket av underbemanningen. Føles bare veldig ergerlig for meg 😅 Så lurer mest på hva andre i samme situasjon gjør for å komme seg over det, og eventuelt hva som har blitt gjort når sykehuset selv har gjort en så stor feil som å ikke sende ut innkalling til behandling..

Og ja, dette har ikke noe med brystene mine å gjøre, men selve brystkassa, sånn at det er oppklart 🤣

Takk for svar alle sammen ❤️

Er det tilfeldigvis på St. Olavs Hospital eller noe? Der har det jo skjedd at tusenvis av pasienter ikke har fått brev som de skal fordi det en stund lå en uoppdaget feil i det nye sakbehandlingsssystemet deres. Har vært en del om det i media. Utrolig tragisk hendelse. 

Regner med du har sjekket at det ikke ligger noe på HelseNorge? 

Utrolig kjipt men er vel ikke så du mye du kan gjøre enn å være tålmodig. Bra tips fra de andre om å be om å komme på liste for kort varsel.

For å prøve å se litt på det positive. Dette er vel sikkert en ganske omfattende operasjon og det er sånn sett kanskje greit at det blir gjort ut mot høst med tanke på at du vil få arr etter operasjonen. Jeg regner med at du antagelig ville måtte unngått å sole arrene de første månedene. Nå har du jo tid til å la ting gro så den første sommeren til neste år uten traktbryst, så vil du virkelig kunne nyte det for fullt og sole deg uten å måtte dekke til arrene. 

Vet ikke om det hjalp noe, da jeg skjønner du hadde et veldig sterkt bilde av hvordan denne sommeren skulle bli. Men kanskje du må prøve å rette fokuset mot at neste sommer kommer til å bli mye bedre enn denne sommeren ❤️ Lykke til!

Anonymkode: f4ff6...f8e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det utføres ikke kosmetiske operasjoner på offentlige sykehus i Norge. Det trenger ikke å ligge alvorlig sykdom til grunn for en operasjon på offentlig sykehus, men det må være medisinsk grunnlag for å gjennomføre inngrepet/operasjonen. Så vil man selvsagt måtte prioritere ut fra alvorlighets-/hastegrad. Jeg har full forståelse for at TS ønsker å få operasjonen gjort snarest da det er en belastende tilstand for hxn å gå med traktbryst. 

Til TS: Ring sykehuset og si at du kan komme på kort varsel og gjerne vil bli oppringt dersom noen andre må avbestille sin operasjon. Det går mye sykdom om dagen og det er ikke unormalt at noen ikke kan møte til avtalt tid. Du skal ikke miste din opprinnelige plass i operasjonskøenkøen selv om du takker nei til en hasteoperasjon på kort varsel dersom du da ikke har mulighet til å møte. Siden du er satt opp om et halvt års tid vil jeg anta det er store muligheter for at du kan få tilbud om tidligere operasjonsdato ved å sette deg opp på ringelisten 😉 

Eh, joda, det gjøres faktisk hver eneste dag. Hilsen en som jobber med det.

TS det er ikke så mye du kan gjøre med det, annet enn å gi beskjed om at du kan komme på kort varsel om noe blir ledig. At det er personellmangel i helsevesenet har vært varslet i 15-20 år og er ingenting nytt, men det er først siste tiden det faktisk får konsekvenser andre enn de ansatte merker.  

Anonymkode: 35909...f17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det tilfeldigvis på St. Olavs Hospital eller noe? Der har det jo skjedd at tusenvis av pasienter ikke har fått brev som de skal fordi det en stund lå en uoppdaget feil i det nye sakbehandlingsssystemet deres. Har vært en del om det i media. Utrolig tragisk hendelse. 

Regner med du har sjekket at det ikke ligger noe på HelseNorge? 

Utrolig kjipt men er vel ikke så du mye du kan gjøre enn å være tålmodig. Bra tips fra de andre om å be om å komme på liste for kort varsel.

For å prøve å se litt på det positive. Dette er vel sikkert en ganske omfattende operasjon og det er sånn sett kanskje greit at det blir gjort ut mot høst med tanke på at du vil få arr etter operasjonen. Jeg regner med at du antagelig ville måtte unngått å sole arrene de første månedene. Nå har du jo tid til å la ting gro så den første sommeren til neste år uten traktbryst, så vil du virkelig kunne nyte det for fullt og sole deg uten å måtte dekke til arrene. 

Vet ikke om det hjalp noe, da jeg skjønner du hadde et veldig sterkt bilde av hvordan denne sommeren skulle bli. Men kanskje du må prøve å rette fokuset mot at neste sommer kommer til å bli mye bedre enn denne sommeren ❤️ Lykke til!

Anonymkode: f4ff6...f8e

Dette er faktisk på et sykehus i Oslo, men har hørt om det på St Olav, utrolig trist for alle det har gått utover… Jeg ble oppringt av avdelingen jeg skal opereres på og de forklarte meg at feilen var fra deres side og at de aldri hadde sendt meg innkalling 😟

Det er sant at det er noen fordeler med å ha operasjonen seinere, og jeg skal prøve å fokusere så mye jeg kan på de og i mellomtiden sette meg på kort varsel- liste! Takk for tips og sympati, det kommer godt med ❤️❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eh, joda, det gjøres faktisk hver eneste dag. Hilsen en som jobber med det.

TS det er ikke så mye du kan gjøre med det, annet enn å gi beskjed om at du kan komme på kort varsel om noe blir ledig. At det er personellmangel i helsevesenet har vært varslet i 15-20 år og er ingenting nytt, men det er først siste tiden det faktisk får konsekvenser andre enn de ansatte merker.  

Anonymkode: 35909...f17

Jeg føler skikkelig med alle sykepleierne og andre i helsepersonellet som ikke blir hørt på. De gjør en fantastisk jobb, og jeg skjønner det ikke er lett for dem. Håper situasjonen blir bedre snart og de blir prioritert av regjeringen. Jeg ringer og setter meg på kort varsel- lista, takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar og sympati, det hjelper veldig med litt medfølelse fra andre denne tiden ❤️ Jeg var faktisk ikke klar over at det var en liste for pasienter som kan komme på kort varsel, så jeg skal følge opp det og ringe med en gang i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei TS! Skal selv operere det samme, gikk det fint og var det verdt det? Tok det lang tid før du gikk tilbake til normalen med tanke på jobb & kjæreste & trening etc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...