Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har tenkt til å gå ut i permisjon 6 uker før termin. Og leste nå nylig at man faktisk kan starte foreldrepermisjon inntil 12 uker før termin. 

Noen andre som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 4c601...5ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men tillater meg å komme med en kommentar likevel. Jeg ville aldri gjort det - da har du jo brukt mange uker av permisjonen din allerede før babyen er født. Hvor lenge skal du være hjemme med baby totalt sett? Blir jo potensielt mange uker ulønnet, med mindre du har veldig mange ferieuker eller skal starte å jobbe igjen når babyen er ganske liten da? 

Anonymkode: 33d45...d01

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du bruke opp så mye av kvoten før du i det hele tatt har en baby? 

Anonymkode: 859ad...b13

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei,

Jeg har tenkt til å gå ut i permisjon 6 uker før termin. Og leste nå nylig at man faktisk kan starte foreldrepermisjon inntil 12 uker før termin. 

Det gjør du som du vil meg, men da varer jo permisjonen kortere med babyen. Du kan alltids ta ut feriedager og ulønnet perm da 😊. Fler og fler som tar ulønnet! 

Anonymkode: 6850b...634

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 1 år som går ut 3 uker før jeg skal ut i permisjon, ergo må jeg ta 3 uker ulønnet før permisjonen starter eller kutte permisjonen med 3 uker i den andre enden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen erfaring, men tillater meg å komme med en kommentar likevel. Jeg ville aldri gjort det - da har du jo brukt mange uker av permisjonen din allerede før babyen er født. Hvor lenge skal du være hjemme med baby totalt sett? Blir jo potensielt mange uker ulønnet, med mindre du har veldig mange ferieuker eller skal starte å jobbe igjen når babyen er ganske liten da? 

Det er kun snakk om 3 uker tidligere enn andre ville gått ut i permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært sykemeldt i 1 år som går ut 3 uker før jeg skal ut i permisjon, ergo må jeg ta 3 uker ulønnet før permisjonen starter eller kutte permisjonen med 3 uker i den andre enden. 

Om du har vært sykemeldt så lenge har du kanskje mye oppstart ferie da? Eller har du tatt den ut? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei,

mister du ikke de ukene i ettertid da?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Ser at teksten kanskje kan missforstås; tanken er å gå ut i permisjon 6 uker før, altså 3 uker før man vanligvis gpr ut i permisjon. 

Eneste grunnen til at jeg skrev 12 uker ovenfor, var fordi det stod i regelen - men som sagt ikke noe jeg skal gjøre.

Jeg har vært sykemeldt 1 år og inkl ferieavvikling er det 3 uker hvor jeg enten står uten inntekt eller at jeg rett og slett tar ut permisjon 3 uker tidligere, altså 6 uker før termin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om du har vært sykemeldt så lenge har du kanskje mye oppstart ferie da? Eller har du tatt den ut? 

Dette er inkl. Ferieavvikling

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Maleficenta said:

mister du ikke de ukene i ettertid da?

Mister 3 uker etter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mister 3 uker etter.

hvordan mister du kun 3 uker? 

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Alle gravide må ta minst 3 uker før fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta said:

Alle går jo ut i permisjon 3 uker før fødsel, jeg går ut i permisjon 6 uker før fødsel. 

Skrevet
IDGAF skrev (Akkurat nå):

Alle gravide må ta minst 3 uker før fødsel. 

ja men om man tar 12 uker før fødsel så ter man jo mer enn tre uker ekstra. Da tar man jo 9 uker ekstra og mister da 9 uker

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Maleficenta said:

ja men om man tar 12 uker før fødsel så ter man jo mer enn tre uker ekstra. Da tar man jo 9 uker ekstra og mister da 9 uker

Du må lese ALT! Det er kun snakk om 3 uker mer enn hva andre tar

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha ulønnet etter permisjonen? Isåfall er det jo lurt å ta ulønnet nå, så får du delt opp periodene med ulønnet permisjon litt.

Anonymkode: 04cc3...9ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser at teksten kanskje kan missforstås; tanken er å gå ut i permisjon 6 uker før, altså 3 uker før man vanligvis gpr ut i permisjon. 

Eneste grunnen til at jeg skrev 12 uker ovenfor, var fordi det stod i regelen - men som sagt ikke noe jeg skal gjøre.

Jeg har vært sykemeldt 1 år og inkl ferieavvikling er det 3 uker hvor jeg enten står uten inntekt eller at jeg rett og slett tar ut permisjon 3 uker tidligere, altså 6 uker før termin. 

En ting jeg såfall ville sjekket ut om jeg var deg da, er i forhold til når det eventuelt lønner seg å ta ulønnet permisjon dersom du uansett må det. Har du for lenge ulønnet permisjon sammenhengende, mister du rettigheter på sykepenger en periode. Vet ikke om det har noe å si for deg som allerede har brukt opp sykepengeretten, men foreldrepenger og ferie (?) likestilles kanskje med arbeid? så vet ikke om du vil få ny opptjening av sykepenger jeg da. Ville snakket med noen som kan dette, feks HR på arbeidsplassen eller NAV. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hun skal jo bare ha permisjon i 6 uker før fødsel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skal du ha ulønnet etter permisjonen? Isåfall er det jo lurt å ta ulønnet nå, så får du delt opp periodene med ulønnet permisjon litt.

Har ikke tenkt til å ta ulønnet etter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...