Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
lurer på hvilken jobber man kan få uten utdannelse. Kan man f.eks jobbe i bank, på kundesenter eller forsikringsselskap på kundesenter, uten relevant utdanning? 

Ønsker en slik typen jobb, er nå utdannet frisør. 

Anonymkode: a3136...29c

AnonymBruker
Skrevet

I mange slike jobber vil jeg tro det kreves bachelor eller master. Kan du ikke videreutdanne deg? 

Anonymkode: aa88d...45f

AnonymBruker
Skrevet

Var det jeg trodde. 
jo jeg kan jo det, men har ikke generell studiekompetanse engang, så det kommer til å ta ganske mange år. 

Så lurte på om det var en mulighet, uten utdannelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det jeg trodde. 
jo jeg kan jo det, men har ikke generell studiekompetanse engang, så det kommer til å ta ganske mange år. 

Så lurte på om det var en mulighet, uten utdannelsen. 

Begynn nå på studiekompetanse. Det finnes kveldsskole eller nettskole :) Har selv tenkt til å skifte retning jobbmessig, skal begynne på studiekompetanse selv.

Anonymkode: e6cb5...d57

AnonymBruker
Skrevet

Uten utdanning kan du ikke velge og vrake jobber, og du får nok bare jobb i lavtlønnede sliteryrker. De jobbene du kan få er;

• Butikk
  • Bensinstasjon
  • Renhold i det private. Kommunalt kreves fagbrev innen renhold.
  • Assistent i helsevesenet. Men også her blir det vanskeligere å få jobb uten utdanning.
  • SFO
  • Barnehage.

Anonymkode: 545c7...b4d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange kundesenter ansetter ufaglært, men det er mye rift om jobbene. Men om det er innenfor ett felt du har god erfaring så kan det hjelpe :)

Bank krever vanligvis bachelor, eller master. Samme med forsikringsselskap. Mulig du kan få jobb som forsikringsselger.

Anonymkode: 53503...dff

Skrevet

Ja, men det vil være vanskelig å få jobb! Har du undersøkt om du har realkompetanse som kan kompensere for generell studiekompetanse? Anbefaler deg å utdanne deg å ta en bachelor så vil du få mange flere muligheter i jobbmarkedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke ha utdanning for slike type yrker, men mange arbeidsgivere krever det dessverre. Jeg har jobbet 10 år i helsevesenet som ufaglært assistent (både privat og offentlig), og jobber nå på kundesenter/sentralbord/ordremottak hos et privat firma. Ingen erfaring innenfor feltet, kun personlig egenhet som passet inn her. Trodde aldri jeg skulle få en bedre betalt jobb uten utdanning, men der tok jeg sannelig feil. Fra ca 350 000 i året til nå 650 000.

Anonymkode: b286e...7f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skole i voksen slder er helt grusomt og derfor utelukket.

Anonymkode: 78aa2...199

Gjest Damian Drake
Skrevet

Jeg synes det er litt tullete at man skal ha universitets utdannelse for alt nå, det er jobber hvor man fint kan læres opp og bli gode i hobben uten å ha en universitets utdannelse.

I de aller fleste yrker (ikke alle selvsagt) så kan man fint gå som lærling å bli exporter på det man gjør, uten å måtte ta en universitets utdannelse

For eksempel om man vil jobbe som skogsarbeider, der trenger man ikke en universitets utdannelse, der kan man fint gå som lærling å lære mens man jobber.

Men som lege da må man ha universitets utdannelse.

Men kanskje tar jeg feil, da får dere fortelle meg hvorfor jeg tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir man exporter?

AnonymBruker
Skrevet

Vet i hvert fall at mange studenter tar seg jobb innen restaurantbransjen, som for eksempel servitører. Det er sikkert også enkelte hoteller som tar inn folk i resepsjon og lignende som ikke har noen formell utdanning.

Butikkbetjening, vekterbransjen, renhold, hjemmesykepleien o.l. har en del ufaglært personell. Vil anta at i kundesenter, på sentralbord og lignende har mange en type sekretærutdanning, men dette varierer vel.

Anonymkode: 957f8...2c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 18.43):

Uten utdanning kan du ikke velge og vrake jobber, og du får nok bare jobb i lavtlønnede sliteryrker. De jobbene du kan få er;

• Butikk
  • Bensinstasjon
  • Renhold i det private. Kommunalt kreves fagbrev innen renhold.
  • Assistent i helsevesenet. Men også her blir det vanskeligere å få jobb uten utdanning.
  • SFO
  • Barnehage.

Anonymkode: 545c7...b4d

Jeg er i 50 årene og har ikke mer utdannelse enn ikke-bestått videregående skole. Jeg har jobbet i butikk, renhold, barnehage og nå assistent på sykehjem. Har aldri hatt stort fokus på at jeg ikke har mer utdannelse. 

Har vært dyktig og ærekjær i alle mine jobber😊er lærevillig, har god sosial iq, serviceinnstilt, har sunn fornuft og en dæsj tålmodighet. Null i studielån så lønna mi er ikke så aller verst😇 *solskinnshistorie* helt ærlig. 

Anonymkode: 1c473...0e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor det? :) Jeg skal begynne på videregående nå, jeg er 34 år. Blir ikke sånn at du sitter i samme klasse som tenåringene osv. Tror det blir gøy og spennende :) 

Anonymkode: ef885...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva mener du med det?

Anonymkode: 01f3f...16e

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobbene du nevner kunne du nok få uten utdannelse tidligere. Men ikke i dag dessverre. Hvis en har lang erfaring uten utdannelse så torr jeg det kan gå, men uten utdannelse og erfaring så tviler jeg på at de ser på cv engang. 

Anonymkode: e78be...5b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli "lærer"vikar. Arbeidsgiver KS ønsker seg helst ufaglærte, da kommunene kan spare store summer på å ansette lekfolk i slike stillinger. 

Anonymkode: e6e3e...e6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet i hvert fall at mange studenter tar seg jobb innen restaurantbransjen, som for eksempel servitører. Det er sikkert også enkelte hoteller som tar inn folk i resepsjon og lignende som ikke har noen formell utdanning.

Butikkbetjening, vekterbransjen, renhold, hjemmesykepleien o.l. har en del ufaglært personell. Vil anta at i kundesenter, på sentralbord og lignende har mange en type sekretærutdanning, men dette varierer vel.

Anonymkode: 957f8...2c8

Servicebransjen er et prakteksempel på en bransje der en kan jobbe seg opp i høye lederstillinger uten utdannelse, kun på prestasjoner og resultater. Jeg har ingen utdannelse, men tjener langt over millionen som HR i denne bransjen (kun selvlært), tidligere også konseptsjef. Men det kreves mange år med kvelds-og helgejobbing, beinharde albuer og gode ideer/initiativer, og svært gode sosiale egenskaper. 

Anonymkode: 66762...23a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med det?

Anonymkode: 01f3f...16e

At det blir ingen skole her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor det? :) Jeg skal begynne på videregående nå, jeg er 34 år. Blir ikke sånn at du sitter i samme klasse som tenåringene osv. Tror det blir gøy og spennende :) 

Anonymkode: ef885...280

Jeg tror det blir grusomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...