Gå til innhold

sympatisk kollega gir meg angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er sykemeldt pga ptsd og utmattelse. Gjennom sykemeldingen har jeg fått mange meldinger av kollega som skal vise omtanke og at hen vil høre om det går bra og sender klem og symboler. Dette er forstyrrende for meg, fordi jeg kjenner ikke denne kollegaen så godt, har kun jobbet noen mnd med personen. Jeg aner ikke om denne kollegaen virkelig mener omtanke eller om det er ett spill mot meg.

jeg har ptsd av relasjoner med giftige mennesker/psykopater/manipulering/narsissister. Disse menneskene har først oppført seg veldig venneliste og empatiske i starten for å så snu ryggen og ødelagt totalt mot meg, brukt mine svake sider og det jeg har delt med dem imot meg.

jeg stoler derfor lite på folk og spesielt dem som opptrer alt for snill og bryr seg alt for mye. Når kollega sender melding blir jeg mildt trigget, får fysiske reaksjoner og blir urolig. Jeg blir også irritert. Kroppen min signaliserer at denne personen er fake og kun er ute etter informasjon som hen kam bruke mot meg og dele med andre kollega. Jeg blir dårlig. 

jeg vet ihvertfalv at jeg aldri kommer til å dele noe mer enn jeg deler med alle og at jeg ikke skal stole på denne personen. Jeg ønsker å be personen stoppe å sende meldinger og stoppe å spørre hvordan det går med meg, for jeg vil ikke snakke om det. Men jeg syns det er vanskelig å si, jeg vil ikke lage dårlig stemning heller. Men det plager meg og føles ikke noe bra å få gjevnelig spørsmål om hvordan det går. Orker ikke mer av dette, vil ha fred og ikke dele noe med folk uten at jeg selv tar iniativet til det.

jeg kommer til å forsette å bare svare overfladisk og generelt til denne kollegaen, og håpe personen stopper med maset. Hvis jeg kommer tilbake til jobben, så vil jeg heller ikke at personen skal spørre på jobb hvordan det går, det kan trigge meg til flashback og jeg må dra hjem igjen. Jeg blir redd når folk graver i mine følelser og skal finne ut hvordan jeg har det. Jeg føler jeg må svare, men jeg vil ikke. Jeg vil fokusere på andre ting, jobben, og meg selv. Ikke fokusere på dritt.

Jeg er redd for å gå tilbake til jobben hvis kollegaen begynner å spørre om hvordan det går, redd for å bli dårlig igjen av det. 

noen tips?

Anonymkode: bf6bb...106

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Snakke med psykolog, ignorere kollega. Du trenger ikke utlevere deg til en kollega. 

Utrolig rart hun melder deg så mye når dere bare er perifere.jeg har ikke ptsd og jeg hadde tenkt det var forstyrrende om folk jeg så vidt kjenner sender meg mange meldinger når jeg er sykemeldt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

er redd for å gå tilbake til jobben hvis kollegaen begynner å spørre om hvordan det går, redd for å bli dårlig igjen av det

Akkurat dette går bra da, bare å si bra takk og hva med deg? Øv. 

Ja men har du hatt det fint.

Ja. Det har jeg. Smile.

Ja men. 

Takk som spør. Smil og gå. 

De som ikke tar hintet Da kan du jo bare gå vekk fra. Ingen normale mennesker graver sånn når noen gjør dette. 

Du må begynne å øve og sette grenser. Din bisnis er din bisnis. Du deler det du vil. ❤️

Endret av lillevill
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel vanskelig å si fra om at du ikke vil ha meldinger, uten at det blir tatt ille opp, ig får negative konsekvenser for deg senere.  
Det beste er kanskje at du er som du sier, overfladisk og generell. Du kan svare kortere og kortere, og la det gå lang tid før du responderer, og håpe at mennesket tar hintet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Npr jeg merket at en dame med interesse i slarv begynte å klenge og mase på meg, spurte jeg " hvorfor spør du om det" Når hun tråkket over mine grenser. 

Du må sette deg i respekt hos visse folk. 

AnonymBruker
Skrevet

Å sette grenser og sette meg selv i respekt er veldig vanskelig for meg, sterk frykt for å gjøre det, veldig veldig ubehagelig, kan framprovosere sterk frykt. 😖

TS

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Men hva ville være best for deg å gjøre, sånn egentlig? Hva trenger du? 

Å blokkere, å gi en tydelig beskjed eller å fortsette som nå med vage  svar og mye stress for deg?

Du kan jo faktisk si noe slikt som:

Hei, jeg setter pris på omtanken, takk for det. Jeg har en nødvendig pause fra jobben nå pga helsen og trenger å ikke ha noen kontakt med arbeidssted og kolleger før jeg er tilbake. Vi snakkes etter hvert.

Svarer hun noe fint på det, sender du bare et hjerte. Så kan du med god samvittighet blokkere nummeret fram til du er tilbake på jobb. For din viktigste jobb er å passe på deg selv og øve på hva du trenger.

Endret av Elle Melle
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På seg selv kjenner man andre, tror jeg. Den som er vant til å spille (og for eksempel lurer psykologen for FUN) vil tro alle spiller spill.

Anonymkode: 00d87...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å sette grenser og sette meg selv i respekt er veldig vanskelig for meg, sterk frykt for å gjøre det, veldig veldig ubehagelig, kan framprovosere sterk frykt. 😖

TS

Alternativer er å la seg bli tråkket på så det må du bare mestre.

Anonymkode: ebb2c...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skrevet at du takker for omtanken, men at du nå trenger fred og ro. Du informerer om det er noe du vil dele ellers ønsker du ikke spørsmål. 

Anonymkode: 1ddaf...5d4

AnonymBruker
Skrevet

Vel dette er det kun du som kan gjøre noe med uansett hva du føler rundt det. 

Du må enten si ifra, eller ignorere å lære deg at det er helt ok og du ikke trenger å være redd for hverken det ene eller andre. 

Anonymkode: fe16d...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke er forpliktet til å svare.

Anonymkode: edad2...51c

AnonymBruker
Skrevet

Har en utmattelse selv og tenker at det å si nei til meldinger for så å ignorere er helt innafor. Jeg har sagt det. Noe ala "Tusen takk for omsorgsfulle meldinger, fremover kommer jeg til å fokusere bare på å bli bedre så det blir lite svar i meg. Ha en fin vår" deretter ignorer til jeg føler meg bedre. Om folk blir sure så får de heller bli det. Har ikke kapasitet til å drive masse meldinger nå. Og det er til og med med gode venner, og ikke en sånn kollega-psykopat som du har 😅

Anonymkode: 8a17e...94c

• Liker 3
Skrevet

Du må lære deg noen fraser.

Ja, takk, det går fint. Med deg da?

Ja, her går det fint, du da? 

etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville skrevet at du takker for omtanken, men at du nå trenger fred og ro. Du informerer om det er noe du vil dele ellers ønsker du ikke spørsmål. 

Anonymkode: 1ddaf...5d4

Enig , ville bare skrevet : takk for omtanken . Jeg tar kontakt når jeg blir friskmeldt igjen . Snakkes . 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På seg selv kjenner man andre, tror jeg. Den som er vant til å spille (og for eksempel lurer psykologen for FUN) vil tro alle spiller spill.

Anonymkode: 00d87...8d7

så du mener ts er en sånn? Det er vel ikke mer det at hun har blitt utsatt for slike mennesker før som gjør at hun kjenner det igjen eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS

Da er det vanskelig men en viktig utvikling for deg. Forstår det er tøft.. Men du greier det til slutt. Ta små steg. 

Skrevet
BobbySocks skrev (7 timer siden):

Du må lære deg noen fraser.

Ja, takk, det går fint. Med deg da?

Ja, her går det fint, du da? 

etc. 

Ja dette. Det går bra, hva med deg? 

Bra her hørte du var syk? Ja og nå er jeg bedre. 

Lurer på om de er vant med at du føler du må overdele? Gjør du det ts? Overdeler du fordi du føler du må, fordi du vil please masekråker, når de graver? Siden du sliter med grensesetting og gruer deg til jobb? Eller misforstår jeg nå. 

Godt triks er å unngå øyekontakt, hold på med noe annet. Feks lage deg kaffe eller te. Om de graver si bare ja men var bedre nå. 

Noen ganger kan du også bare ikke svare. Feks om du har svart en masete person to ganger og sagt takk hva med deg. Ja det var jeg, er bedre nå. Så trenger du ikke svare om de graver mer. Bare vær opptatt med noe og gå tilbake til arbeid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer på et annet språk jeg driver å lærer meg, og sier at jeg MÅ øve på å snakke det foran andre😜De mister fort interessen😌

Anonymkode: 4935c...0d1

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, NiceOrNothing said:

Enig , ville bare skrevet : takk for omtanken . Jeg tar kontakt når jeg blir friskmeldt igjen . Snakkes . 

Skriv det her. 

Du er ikke forpliktet å svare en kollega. Du skal samarbeide med leder, men thats it 

Anonymkode: aef89...e97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...