Gå til innhold

Svarte flekker i takhjørner i eldre bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget at det er i mesteparten av hjørnene i leiligheten vi leier. Ser ut som sot.Må nevnes at det er vedovn i stua og ikke dør mellom stue,kjøkken,gang. Går også litt langs lista i taket.Det er ikke prikker,så håper og tror det ikke er muggsopp.Kan det være heksesot i eldre uoppusset leiligheter?

AEDC6531-847F-483B-BD07-E6E789A8A9AA.jpeg

CD4B69C9-312F-4869-951E-4934BFC96381.jpeg

Anonymkode: 59be2...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppdaget at det er i mesteparten av hjørnene i leiligheten vi leier. Ser ut som sot.Må nevnes at det er vedovn i stua og ikke dør mellom stue,kjøkken,gang. Går også litt langs lista i taket.Det er ikke prikker,så håper og tror det ikke er muggsopp.Kan det være heksesot i eldre uoppusset leiligheter?

Svertesopp ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk fuktmåler. Ser unektelig ut utifra bildet at det er fuktflekker i hjørnet.

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

Bruk fuktmåler. Ser unektelig ut utifra bildet at det er fuktflekker i hjørnet.

Fuktflekker eller sopp??

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Heksesot.

Anonymkode: dbe00...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heksesot.

Anonymkode: dbe00...da4

Men finnes det i eldre hus som ikke er oppussa?

Skrevet

Stubbloft? Eventuelt heksesot

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vanlig sot i taket - noen ganger så har jeg dårlig trekk i pipa (som er litt lav). Jeg synes det ligner litt på bildene dine. Det er vanskelig å få helt bort, men vask med salmiakk/zalo/vann eller Plumbo fettløser gir tydelig bedring - og det viser tydelig at det er overflatemøkk. Jeg tror ikke du vil få en slik endring om det er fuktskade.

Plumboen har jeg også brukt på heksesot i en leilighet i Oslo.

Anonymkode: cce65...544

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vanlig sot i taket - noen ganger så har jeg dårlig trekk i pipa (som er litt lav). Jeg synes det ligner litt på bildene dine. Det er vanskelig å få helt bort, men vask med salmiakk/zalo/vann eller Plumbo fettløser gir tydelig bedring - og det viser tydelig at det er overflatemøkk. Jeg tror ikke du vil få en slik endring om det er fuktskade.

Plumboen har jeg også brukt på heksesot i en leilighet i Oslo.

Dette er da i tre forskjellige hjørner.En i gang,kjøkken og stue,Hele leiligheten har åpen løsning.(utenom bad og soverom såklart)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er da i tre forskjellige hjørner.En i gang,kjøkken og stue,Hele leiligheten har åpen løsning.(utenom bad og soverom såklart)

Jeg synes det er vanskelig å se på bildene, Jeg har også åpen løsning, og det trekker ut i gangen for meg. Når jeg vasker taket i løpet av sommeren, så kommer det tilbake når jeg begynner å fyre. Hjørnene er vanskeligst å vaske, og det ligger gjerne igjen litt der. Jeg må vaske et par tre ganger for å få vekk det meste.

Godt mulig det er noe som kommer fra baksiden av overflatene, men jeg ville prøvd å vaske med noe fettløsende for å se om det er sot som kommer av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å se på bildene, Jeg har også åpen løsning, og det trekker ut i gangen for meg. Når jeg vasker taket i løpet av sommeren, så kommer det tilbake når jeg begynner å fyre. Hjørnene er vanskeligst å vaske, og det ligger gjerne igjen litt der. Jeg må vaske et par tre ganger for å få vekk det meste.

Godt mulig det er noe som kommer fra baksiden av overflatene, men jeg ville prøvd å vaske med noe fettløsende for å se om det er sot som kommer av.

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...