AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 F eks å gi ros til seg selv. - Nå var jeg flink til å rydde, støvsuge og kaste søppel. - Veldig bra at jeg holdt hodet kaldt da han/hun slang dritt om meg. - Jeg sto i mot søtsuget, klarte meg fint uten sjokolade idag. Anonymkode: 0dc9d...a9b 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Det virker. Anonymkode: f8396...55b 6 2 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 For meg har det funka! Frå å vere ein "glaset er halvtomt" til "glaset er halvfullt"-person og fokusere på det som er positivt rundt seg. Å gje ros og kjærleik til meg sjølv er også noko eg har blitt flinkare til. Anonymkode: cede5...5e7 4 4 3
Tradegy Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 (endret) Det har definitivt noe for seg. Tanker er automatiserte og gir oss en følelse som vi så handler ut fra. En som sliter med selvbilde har godt av mye positivt innspill. Og ofte skal det ekstremt lite til. Holde det enkelt, men ofte. Kaster du et blikk på en vegg i huset regelmessig m en post-it-beskjed (jeg er/har.. er en bekreftende beskjed og legg til noe positivt. ) ❤️ Det gunstige er at det kreves ikke at man tror på det, så lenge man gjør. Bytt ut passord med en positiv, bekreftende setning. Noe man gjør på autopilot, er ekstremt effektivt Både fordi hjernen er plastisk og kan tilpasse seg raskt. Men òg fordi den ikke skjønner forskjell på en tenkt og en faktisk handling. Og da kan man ved å være bevisst på teknikker, endre sinnsstemning nesten uten å merke at man jobber med det Endret 29. mars 2023 av Tradegy 6 4
Trolltunge Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Ingen tvil i meg om at det virker. Jeg måtte selv ta tak i dette etter noen svært tunge år, der jeg ble kritisert (nærmere trakassert egentlig) av min eks (far til eldste barn) uansett hva jeg gjorde, og etterhvert ble så redd for å gjøre noe som kunne medføre styr at jeg ble ekstremt opptatt av å gjøre alt korrekt. Dette medførte at jeg fikk en indre dialog hvor jeg kalte meg selv dum og idiot for de minste ting, og det brøt meg ytterligere ned. Jeg endte opp med å føle meg dum og som en idiot, og veldig selvkritisk og trist. Det brøt meg sammen. Jeg tok tak, og bestemte meg for at slik kunne jeg ikke fortsette. Jeg slo ned på det selv når jeg snakket meg ned, og forsvarte meg selv i min indre dialog. Begynte også å skryte og oppmuntre meg selv. Det snudde alt, og jeg blomstret opp igjen. Fikk tilbake selvfølelse og selvtillit. Man bør være sin egen beste venn og supporter, for det har utrolig mye å si. Ja det har så absolutt noe for seg. 3 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Jeg synes det fungerer ☺️ Anonymkode: 1b4bd...f71 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Det er vitenskapelig bevist at det fungerer. Derfor tror jeg igså det er noe av drt viktigste vi kan lære barn! La deres hjerner bli programmert til å være snille med seg selv, i stedet for kritiske. Vår indre stemme er ofte det mest skadelige som finnes. Anonymkode: a64c5...ed2 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 Det virker. Men ikke godt nok til at man trenger å skamme seg hvis man ikke klarer å positivitetstenke seg frisk fra alle sykdommer og plager. Anonymkode: d5877...e78 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 Det virker! Etterhvert begynte det til og med å komme automatiske positive tanker om meg selv i situasjoner som tidligere var fullt av selvhat. Anonymkode: d718b...b5a 4 1
Bombasi Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 (endret) Å tenke positivt kan ha mye for seg ned i de små hverdagshjørnene, herav for å få det bedre med deg selv, særlig hvis man har bedrevet med dette så mye at det har blitt en del av deg hvor tidligere destruktive tanker har blitt til nøytrale eller positive tanker. Det genererer bedre holdninger til seg selv, omgivelsene, "farene", utfordringene, stresset og ikke minst mot andre. Men det er ikke like enkelt å få positiv tenkning til å fungere i praksis over tid, og da tilvennes dette til å bli en slags "ny normal". For det er en enorm jobb. Klarer man dog å implementere positiv tenkning i hverdagen sin så utgjør det en betydelig forskjell for en. Sådan en oppskrift på et bedre liv. Utover det er konseptet særdeles oppskrytt med tanke på å fungere som en kurativ terapi mot sykdom, og særlig innenfor somatisk sykdom der behandlingsformene er gjennom den psykososiale modellen i mangel på biomedisinsk behandling. Så begrepet "tenk positivt" har nok mye godt ved seg, men ikke bruk det mot syke. Endret 29. mars 2023 av Bombasi 2
Majer Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 (endret) Jeg gir ros til meg selv og er svært sjeldent nedfor. Vet ikke hva som kom først av høna og egget da, men. Opplever egne følelser som viljestyrte. Endret 29. mars 2023 av Majer 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 Jeg tenkte motsatt før, rakket alltid ned på meg selv. Det er bedre andre veien! Anonymkode: 19eb8...0e5 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: F eks å gi ros til seg selv. - Nå var jeg flink til å rydde, støvsuge og kaste søppel. - Veldig bra at jeg holdt hodet kaldt da han/hun slang dritt om meg. - Jeg sto i mot søtsuget, klarte meg fint uten sjokolade idag. Anonymkode: 0dc9d...a9b Dette er jo samme systemet man bruker for å trene opp dyr. "Flink bisk". Eksemplene du bruker er jo eksempler på måter hvor man belønner seg selv(med kompliementer) om man har gjort noe bra. Men er selvsagt grenser for hvor langt man kan ta dette. Har du kjørt over ungen din ved et uhell så hjelper det ikke å gi seg selv en klapp på skulderen fordi man husket å bruke bilbelte Anonymkode: df6e1...773 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 Forskning viser at depressive mennesker er mer realistiske enn optimister. Men optimister har det garantert bedre. Anonymkode: 1153f...d33 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 Det funker, helt til anti-woke fra livets harde skole skal bruke all tid og energi på å være forbanna på at du eksisterer, fordi ytringsfriheten deres er viktigere, enn din mentale helse. Anonymkode: 597b6...b82 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #16 Skrevet 29. mars 2023 Det virker! Det betyr ikke at du skal være en idiot som nekter å se realistisk på ting, men faktisk slutter å bare fokusere på alt det negative og heller roser deg selv for det du får til. Anonymkode: badef...a9c 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #17 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): F eks å gi ros til seg selv. - Nå var jeg flink til å rydde, støvsuge og kaste søppel. - Veldig bra at jeg holdt hodet kaldt da han/hun slang dritt om meg. - Jeg sto i mot søtsuget, klarte meg fint uten sjokolade idag. Anonymkode: 0dc9d...a9b Eg byrja med 20 min meditasjon per dag, og det gav overraskande raske resultat. På både kropp og sinn. Feks denen: https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0 Anonymkode: cede5...5e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #18 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forskning viser at depressive mennesker er mer realistiske enn optimister. Men optimister har det garantert bedre. Anonymkode: 1153f...d33 Man jo være en realistisk optimist? Altså ikke tro at man kommer til å bli kjempeforelsket i morgen og at man blir rik på fredag. Men at man overlever og takler livet. Anonymkode: 0dc9d...a9b 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #19 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man jo være en realistisk optimist? Altså ikke tro at man kommer til å bli kjempeforelsket i morgen og at man blir rik på fredag. Men at man overlever og takler livet. Anonymkode: 0dc9d...a9b Stemmer i dette. Jeg er nok en realist, men har da både humøret på plass alikevel. Jeg kan faktisk bli litt forbanna på positivitet tyranner innimellom. Fordi mange forveksler det å være realist som noe negativt, noe det på ingen måte er. Kjenner flere postitivtetstyranner, som gang på gang går på en smell ,fordi de eier 0 realistiske insekter og takler det dårlig. Noe annet er det jo med de som går konk 7 ganger å takler det bra. Jeg tenker at alt i alt så fyller vi hverandre ganske godt, og vi trenger alle personligheter. Kjedelig om alle skulle være helt lik. Anonymkode: eeda5...b58
°Rozárka° Skrevet 29. mars 2023 #20 Skrevet 29. mars 2023 Å rose seg selv kan være positivt,absolutt😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå