Gå til innhold

Sykmeldt før ulønna permisjon, kan jeg trekke permisjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykmeldt og kommet til å fortsette å være det noen uker til, skulle hatt ulønna permisjon for å passe barn om en uke, men det går jo ikke nå som jeg er sykmeldt. Kan jeg trekke tilbake den ulønna permisjonen for å få sykepenger eller mister jeg retten på sykepenger fordi jeg har planlagt ulønna permisjon?

Anonymkode: e83fa...175

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med HR og sjekk. Min erfaring er at ulønnet permisjon som er godkjent må tas som avtalt og du mister sykepengene. Men mulig din arbeidsplass har andre løsninger.

Anonymkode: 1cd27...f49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakk med HR og sjekk. Min erfaring er at ulønnet permisjon som er godkjent må tas som avtalt og du mister sykepengene. Men mulig din arbeidsplass har andre løsninger.

Den er ikke formelt godkjent, kun muntlig.

Men hvis jeg må gjennomføre den, hva skjer da med sykepengene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den er ikke formelt godkjent, kun muntlig.

Men hvis jeg må gjennomføre den, hva skjer da med sykepengene?

Du får ikke sykepenger når du har permisjon. Du må krysse av inne på nav.no om at du har hatt permisjon. Den perioden trekkes da fra utbetalingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du får ikke sykepenger når du har permisjon. Du må krysse av inne på nav.no om at du har hatt permisjon. Den perioden trekkes da fra utbetalingen. 

Takk for svar, men er det uproblematisk om jobben ikke har registrert permisjonen og godtar at jeg ikke tar den alikevel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar, men er det uproblematisk om jobben ikke har registrert permisjonen og godtar at jeg ikke tar den alikevel?

Det må du snakke med jobben din om. Rent etisk er det i gråsonen etter min mening, men det må du føle på selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du har rett på sykepenger så lenge du blir sykemeldt før permisjonen begynner.

Men jeg vet ikke hvordan det stiller seg hvis du uansett passer barn og er i form til det.

Anonymkode: 60a89...ef5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må du snakke med jobben din om. Rent etisk er det i gråsonen etter min mening, men det må du føle på selv. 

Hvorfor det? Jeg skulle ha permisjon for å passe barn, men det kan jeg jo ikke gjøre når jeg er syk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ganske sikker på at du har rett på sykepenger så lenge du blir sykemeldt før permisjonen begynner.

Men jeg vet ikke hvordan det stiller seg hvis du uansett passer barn og er i form til det.

Anonymkode: 60a89...ef5

Nei da blir det ikke meg som passer barna.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Jeg skulle ha permisjon for å passe barn, men det kan jeg jo ikke gjøre når jeg er syk. 

Avtalt permisjon (selv muntlig) skal avvikles i tråd med avtale. Men snakk med jobben din, det spiller liten rolle hva jeg mener.

AnonymBruker
Skrevet

Du har sykepengerettigheter, du er sykemeldt i en periode hvor du er lønnsmottaker, så lenge du har behov for det. Planlagt ulønnet permisjon er ikke til hinder for at du skal fortsette å motta sykepenger. Ulønnet permisjon utgår fordi hensikten med permisjonen ikke lenger er tilstede. Du er syk. Det er ingen tvil og nav vil gi deg samme svaret ☺️ mange feilaktige påstander her. 

Selv i ulønnet foreldrepermisjon, dersom man har avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet etter ulønnet permisjon (en gitt dato) om man skulle bli syk i denne lønnede permisjonen vil man også ha rett på sykepenger fra nav. Men ikke for arbeidsgiverperioden og sykepengene blir redusert til 64% av lønnen. 

Anonymkode: 49272...364

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...