Gå til innhold

Merket du forskjell på å øke proteininntak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Merket du økt muskelmasse og mer styrke etterhvert som du økte proteininntak? Vurderer veldig å doble inntaket mitt i proteiner over noen måneders periode og ellers trene hardt (slik jeg vanligvis gjør) og se hvilken forskjell det utgjør, men er det verdt det?

Anonymkode: d8b39...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er verdt det, med tanke på hva da? Resultater? Innsats? Penger?

hvorvidt du har nytte av å øke inntaket, avhenger av inntaket ditt per dags dato, og kvaliteten på proteinkildene du velger.

For å øke muskelmasse trengs nok protein og jevnlig styrketrening, men også nok karbohydrater vil være gunstig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lill3My skrev (16 minutter siden):

Om det er verdt det, med tanke på hva da? Resultater? Innsats? Penger?

hvorvidt du har nytte av å øke inntaket, avhenger av inntaket ditt per dags dato, og kvaliteten på proteinkildene du velger.

For å øke muskelmasse trengs nok protein og jevnlig styrketrening, men også nok karbohydrater vil være gunstig. 

Dette. Stor forskjell på proteiner fra bønner og rent storfekjøtt, for å si det slik. 

Anonymkode: f47bf...1fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Spiser primært animalske proteiner og det har virkelig fått fart på muskelmassen. Selvsagt i kombinasjon med mye og tung styrketrening, men det skjedde en endring etter at jeg ble mer bevisst på proteinene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 19.46):

Dette. Stor forskjell på proteiner fra bønner og rent storfekjøtt, for å si det slik. 

Anonymkode: f47bf...1fb

Men ser du forskjell hvis du inntar like mange gram proteiner fra henholdsvis bønner og kjøtt?

Anonymkode: 64995...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne artikkelen bekrefter jo at animalsk er bedre enn vegetabilsk. Spiser man kjøtt får man stort sett den fordelingen av proteiner man skal ha, spiser man planter i stedet må man sette sammen mange forskjellige varer for å få det til.

Anonymkode: 2d039...87b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne artikkelen bekrefter jo at animalsk er bedre enn vegetabilsk. Spiser man kjøtt får man stort sett den fordelingen av proteiner man skal ha, spiser man planter i stedet må man sette sammen mange forskjellige varer for å få det til.

Les hvert ord i artikkelen du

Anonymkode: c9a9d...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Les hvert ord i artikkelen du

Det har jeg gjort, og den sier at det er forskjell på protein fra bønner og kjøtt. Den påstår riktignok også at protein fra planter "bedre", før den presiserer at det ikke er selve proteinet som er bedre, men "innpakningen," altså at du får fiber og slikt på kjøpet. Det var kanskje det du tenkte på? At kjøtt er best når det gjelder kun protein, mens planter er sunnere pga andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke i det hele tatt. Faktisk mistenker legen min at det var mitt proteinrike kosthold som gav meg nyrestein.

Jeg ble aldri mettere av høyt proteininnhold heller. Holdt på i 7 år med tung styrketrening.

Når jeg gikk over til vanlig kosthold med mer karbohydrater etter nyresteinsanfall, kom resultatene og jeg ser mer trent ut.

Anonymkode: d6d70...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke i det hele tatt. Faktisk mistenker legen min at det var mitt proteinrike kosthold som gav meg nyrestein.

Jeg ble aldri mettere av høyt proteininnhold heller. Holdt på i 7 år med tung styrketrening.

Når jeg gikk over til vanlig kosthold med mer karbohydrater etter nyresteinsanfall, kom resultatene og jeg ser mer trent ut.

Anonymkode: d6d70...dd2

Nysgjerrigper her. Hvor mye protein spiste du?

Anonymkode: d3bb1...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg gjort, og den sier at det er forskjell på protein fra bønner og kjøtt. Den påstår riktignok også at protein fra planter "bedre", før den presiserer at det ikke er selve proteinet som er bedre, men "innpakningen," altså at du får fiber og slikt på kjøpet. Det var kanskje det du tenkte på? At kjøtt er best når det gjelder kun protein, mens planter er sunnere pga andre ting?

For kroppen spiller det imidlertid liten rolle hva slags mat disse aminosyrene kommer fra. Når man spiser proteiner, er det viktigste spørsmålet om proteinkilden dekker alle de essensielle aminosyrene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At animalsk protein er helt nødvendig og optumalt for og bygge best og fortest mulig muskler er en myte, avkreftet av studier og flere bodybuilders. 

Alle de største muskuløse landyrene er plantespisere

Anonymkode: 49374...80b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

For kroppen spiller det imidlertid liten rolle hva slags mat disse aminosyrene kommer fra. Når man spiser proteiner, er det viktigste spørsmålet om proteinkilden dekker alle de essensielle aminosyrene

Og dermed er kjøtt den beste naturlige kilden til protein. Da sluppet man å regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dermed er kjøtt den beste naturlige kilden til protein. Da sluppet man å regne på det.

Fakta er vanskelig å godta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Fakta er vanskelig å godta?

Hvilke fakta? Hvis du synes det er enklere å sette sammen flere forskjellige matvarer for å oppnå riktig balanse mellom proteiner, så kjør på. Jeg synes det er greiere å bare spise en biff og ikke måtte tenke mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke fakta? Hvis du synes det er enklere å sette sammen flere forskjellige matvarer for å oppnå riktig balanse mellom proteiner, så kjør på. Jeg synes det er greiere å bare spise en biff og ikke måtte tenke mer på det :)

At protein er protein. At kroppen ikke skiller så lenge proteinet dekker de essensielle aminosyrene  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

At protein er protein. At kroppen ikke skiller så lenge proteinet dekker de essensielle aminosyrene  

Ja, og det er altså det kjøtt gjør - dekker de forskjellige aminosyrene i et gunstig forhold, så vi ikke trenger å legge til noe.

Og så er kanskje den enkelte aminosyren, i ren form, den samme enten den kommer fra en bønne eller en biff eller et pulver, men vi er jo laget for å spise mat, med alt det innebærer, ikke pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...