Gå til innhold

Uskrevne regler og gamle tradisjoner i bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er interessant.

Hva synes dere om gamle tradisjoner i bryllup, som for eksempel at far følger datter, noen vil fortsette med det, andre vil kaste hele tradisjonen i søpla. En brud i svart kjole kan være fint for noen, men for skandaløst for andre.
Eller at foreldre betaler for bryllupet, dette er ikke like populært som det pleide å være.

Har en annen tradisjon jeg også synes er veldig spesiell, som jeg er glad man ikke gjør lenger, som jeg leste på en nettside: https://www.bryllupsvenner.no/17-gode-bryllupstradisjoner/
"I (gode?) gamle dager, skulle det faktisk være vitner tilstede som etterpå kunne bekrefte at ekteskapet nå var fullbyrdet – ekteskapet var nemlig ikke juridisk gyldig om ikke den fysiske akten var gjennomgått. Idag får heldigvis brudeparet lov å være alene, selv om de noen ganger kan oppleve at familie eller venner har vært på et «ulovlig» besøk på forhånd og for eksempel strødd salt i sengen, surret inn møbler og annet med toalettpapir, helt cornflakes i alle bestikk-skuffene eller lignende pek. Det kan derfor være lurt at brudeparet beregner noe ekstra opprydningstid før bryllupsnatten kan begynne på ordentlig."

Har du noen uskrevne regler eller gamle tradisjoner du synes er spesielt interessante? Noen du selv har fulgt og noen du synes er merkelige. Skriv de gjerne her! 

Anonymkode: bbc25...e0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at dette gjelder bryllupsnatten! Ts

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en annen tradisjon jeg også synes er veldig spesiell, som jeg er glad man ikke gjør lenger, som jeg leste på en nettside: https://www.bryllupsvenner.no/17-gode-bryllupstradisjoner/
"I (gode?) gamle dager, skulle det faktisk være vitner tilstede som etterpå kunne bekrefte at ekteskapet nå var fullbyrdet – ekteskapet var nemlig ikke juridisk gyldig om ikke den fysiske akten var gjennomgått. Idag får heldigvis brudeparet lov å være alene, selv om de noen ganger kan oppleve at familie eller venner har vært på et «ulovlig» besøk på forhånd og for eksempel strødd salt i sengen, surret inn møbler og annet med toalettpapir, helt cornflakes i alle bestikk-skuffene eller lignende pek. Det kan derfor være lurt at brudeparet beregner noe ekstra opprydningstid før bryllupsnatten kan begynne på ordentlig."

Skrevet (endret)

Den gamle skikken med at bruden kunne bli straffet om det ikke var blod på lakenet morgenen etter bryllupsnatten var jo ikke særlig hyggelig... Da ble det automatisk antatt at hun ikke var jomfru på bryllupsnatten. Kjipt for alle de kvinner og unge jenter som var født uten særlig skjedekrans (som man før kalte jomfruhinne). 

De som blødde fordi skjedekransen revnet, var reddet og blodet på lakenet i ektesengen var beviset på at familien til bruden hadde levert en ren og urørt brud. De hadde sin ære og stolthet i behold.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Svart brudekjole var jo helt vanlig for 100 årsiden.

hyggelig å bli fulgt til alters av pappa, pappa betyr mye for meg, og dagen var like stor for han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (11 minutter siden):

Den gamle skikken med at bruden kunne bli straffet om det ikke var blod på lakenet morgenen etter bryllupsnatten var jo ikke særlig hyggelig... Da ble det automatisk antatt at hun ikke var jomfru på bryllupsnatten. Kjipt for alle de kvinner og unge jenter som var født uten særlig skjedekrans (som man før kalte jomfruhinne). 

De som blødde fordi skjedekransen revnet, var reddet og blodet på lakenet i ektesengen var beviset på at familien til bruden hadde levert en ren og urørt brud. De hadde sin ære og stolthet i behold.

Dette hørtes jo bare forferdelig trist ut. Uff.. Glad man ikke tar med seg alle tradisjoner videre.

Januar2 skrev (6 minutter siden):

hyggelig å bli fulgt til alters av pappa, pappa betyr mye for meg, og dagen var like stor for han.

Oi dette var nytt for meg! I dag anses det som sorgens farge. Ja det er hyggelig med fedre som følger datteren sin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt opptatt av å føre tradisjoner videre, det er vår identitet og kultur. Jeg er ikke tilhenger av å bare innføre nye ting og kaste det gamle på båten. Selvsagt er det noe som ikke gir mening, som skader oss , men det er vi vel istand til å sortere ut. Tradisjon er trygghet, gir samhold og forutsigbarhet. Og en måte å hedre tidligere slekter på. Noe som er viktig for meg. 

Og så er det bare dumt, syns jeg, å overtolke alle tradisjoner og få dem til å være negative. Noe gjør man kun fordi det har vært gjort slik før, uten å gi det noen annen mening. 

Anonymkode: eef4d...b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har aldri vært «forbudt» å ha svart på i bryllup. Det er en misforståelse av en kirkeregel fra flere hundre år siden om at man ikke måtte ha sørgedrakt på i bryllup, man skulle ha festdrakt på. Sørgedrakten, som var svart, var til begravelser. Men det var ikke fargen alene som gjorde en drakt til sørgedrakt. Den skulle være heldekkende og faens trist å se på, for å si det på kirkespråk. Nå blir det en anakronisme, men var man dukket opp til begravelse i svart ballkjole med tylskørt, rhinsten, fjærboa, oppsatt hår og full glam, hadde man blitt brent på bålet. 

Anonymkode: 06598...c5a

Skrevet

Ikke noe rart det er upopulært at foreldrene betaler bryllupet hørte om ett bryllup en gang hvor det kostet 200 000,- kroner og ekteskapet holdt i 2 år før de var skilt godt de betalte for bryllupet selv og ikke foreldrene 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Ikke noe rart det er upopulært at foreldrene betaler bryllupet hørte om ett bryllup en gang hvor det kostet 200 000,- kroner og ekteskapet holdt i 2 år før de var skilt godt de betalte for bryllupet selv og ikke foreldrene 🙂 

200.000 er jo mindre enn hva bryllup pleier å koste nå til dags! Så enda godt de holdt det lavt i det minste 🙈😂

Anonymkode: 2bbb7...be2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

200.000 er jo mindre enn hva bryllup pleier å koste nå til dags! Så enda godt de holdt det lavt i det minste 🙈😂

Anonymkode: 2bbb7...be2

Ja det er noen år siden nå da 🙂 🙈🙂 men ja har hørt rykter om at sånt gjerne er dyrt 🙂 

Skrevet

En svart brudekjole var praktisk i gamle dager. Da kunne kjolen bli brukt til andre anledninger også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 29.3.2023 den 14.20):

Når foregikk dette her til lands?

Er du sikker på at du ikke blander med Midt-Østen?

Anonymkode: 13f37...8a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Januar2 skrev (På 29.3.2023 den 14.26):

Stemmer det. Det ble først veldig vanlig med hvit brudekjole etter 1929 da kronprins Olav giftet seg med kronprinsesse Märtha.

Anonymkode: 13f37...8a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 14.17):

Dette synes jeg er interessant.

Hva synes dere om gamle tradisjoner i bryllup, som for eksempel at far følger datter, noen vil fortsette med det, andre vil kaste hele tradisjonen i søpla. En brud i svart kjole kan være fint for noen, men for skandaløst for andre.
Eller at foreldre betaler for bryllupet, dette er ikke like populært som det pleide å være.

Har du noen uskrevne regler eller gamle tradisjoner du synes er spesielt interessante? Noen du selv har fulgt og noen du synes er merkelige. Skriv de gjerne her! 

Dette er langt, langt tilbake.

Anonymkode: 8a46b...0ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...