Gå til innhold

Angst - kjedelig husmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På festen i går merket jeg at jeg bare satt og pratet om barna mine, hadde få andre spreke emner å diskutere. Min største angt er nå at jeg stivner og bare blir mamma og husmor. Dagene er fylt av jobb, matlaging, barn og litt trening. Ikke misforstå, jeg elsker å leke med barna, men savner imput/opplevelser utover familien. Før var jeg impulsiv, pratsom og morsom (synes jeg selv ialle fall...), men nå liker jeg ikke engang å mime!!!

Hjelp meg før jeg blir "kjerring"!

Hvordan får dere tid til og hva gjør dere får å være "spennende" samtaleobjekter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser aviser, følger litt med på politikk. Det er jo også viktig å engasjere seg for barns oppvekstvilkår, både i nærmiljøet og i Norge/verden.

Skrevet

Jeg er også litt kjerring, men jeg nyter det! For alt har sin tid! Jeg er for tiden opptatt av barnet mitt, interiør, hobbyvirksomhet og ellers andre "kjerring"-temaer :)

Dermed oppsøker jeg andre som har samme interesser som jeg, og vi har mye å snakke om!

Jeg vet at når ungen min blir eldre, da vil jeg nok få andre interesser, og finne likesinnede på de områdene også.

Jo, jeg er på fest innimellom, og jeg forsøker å ikke snakke om ungen min, men det blir som regel til at jeg gjør det likevel... :sjenert:

Skrevet

Da jeg bare var husmor/mor passet jeg på å ikke snakke om slike ting da jeg var på fest. Man har da så mye annet å prate om?

bollebaking og øreverk hos barn er rett og slett et drepende tema på fest.

jeg ble mere impulsiv,morsom og fikk mere å prate om da jeg begynte i jobb. Og det uten å prate jobb.

Les aviser...vær sammen med folk som jobber,ta et kurs. Ha noe utenfor jobben som du er opptatt av.

Ser mange kjerringtendeser her inne også.

Skrevet

Gleder meg litt til å bli kjerring jeg... Merker tendensen allerede...

Skrevet
Jeg er også litt kjerring, men jeg nyter det! For alt har sin tid!

Joda, det har du nok mye rett i. Men jeg mener at det går an å være både "kjerring" og utadrettet. Hvis man ønsker det, så lønner det seg å holde seg oppdatert på hva som foregår i verden utenfor. Dermed kan man være kjerring sammen med kjerringene ;) , og utadrettet sammen med de utadrettede...

Jeg hadde i ikke orket det annerledes. Å bli mor tar mye av tankevirksomheten (og overskuddet...), men for meg har det hele tiden vært livsviktig for min trivsel at jeg holdt fast på interessen for samfunnet for øvrig. Ellers er jeg redd jeg hadde forvitret.

Skrevet

Èn ting er å snakke om barn og huslige ting når man er på fest, men hva med ham du bor sammen med?

Savner ikke han noe mer å prate om, diskutere litt?

Ha radioen på om dagene, så får du med deg litt mens du gjør andre ting.

Skrevet (endret)

Hvis problemet er at alt du er interessert i å foreta deg handler om det å være mor, så forsøk å lese mer om det som interesserer deg. For eksempel småbarnspsykologi, språkutviklingsteori og montesorripedagogikk, om kosthold og ernæring eller liknende (det er massevis å ta av). Da får du hvertfall litt videre perspektiv enn kun erfaringer med egne barn og samtalen blir mere interessant.

For tiden leser jeg lokalhistore fra stedet der vi bor (vi er innflyttere). Dette er merkelig nok relatert til barnet mitt det også. Jeg tenker at når hun blir eldre så vil jeg gjerne kunne vise henne interessante steder i nærmiljøet + fortelle litt om omgivelsene våre hvis hun interesserer seg for det.

Samme tankegang kan du bruke for å lære deg om Edvard Munchs liv og verker (du skal jo ta med barna på Munchmuseet når de blir eldre), høre på Griegs musikk (du skal jo ta dem med på konsert engang om ikke så mange år + kanskje besøke Trollhaugen), du kan friske opp engelsken og lære om London (flott sted å ferier når barna blir 10-12 år og begynner med engelsk på skolen). Osv, osv.

Jeg får tid til å lese dette fordi jeg har en halv time reise til jobben med tog. Hvis jeg er hjemme en dag så passer jeg på å trille vognen med datteren slik at hun sovner akkurat når jeg har kommet frem til en kafe i nærheten hvor jeg kan sitte i ro mens hun sover en time med en kopp te og boken min. Denne tiden er liksom "fredet" for meg, bruker den aldri til husarbeid. Etter at hun har lagt seg om kvelden er det også noe tid, men det går mest til husarbeid når det er vanlige arbeidsdager. De dagene jeg er hjemme (helger, ferier) så har jeg litt overskudd til å lese/studere om kvelden når hun sover.

Endret av Varja
Gjest Bodillen
Skrevet
Gleder meg litt til å bli kjerring jeg... Merker tendensen allerede...

Du, den tendensen har vi andre merket leeeenge....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...