AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Litt rar overskrift, men klarte ikke formulere den bedre. Men hvertfall. Jeg hadde en onkel som het typ Marius Ole, og var jo veldig vandt til det. Den første gangen jeg traff en Ole Marius hørtes det helt feil ut. Men i dag er jo Ole Marius mer innafor synes jeg. Hjemme drakk vi alltid melk til frokost og vann til middag. En gang var jeg med ei venninne hjem, og de drakk melk til middag. Det syntes jeg var rart. Der jeg bodde sa alle mamma og pappa til foreldrene sine. Så flyttet det inn en familie hvor barna brukte navnene til foreldrene sine. Vi trodde barna var adopterte. Jeg vokste opp på 70-80 tallet, og hadde jo ikke så innsikt i hvordan verden var. Min verden var skolen og feltet der vi bodde. Anonymkode: 7a2c4...e58 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Jeg syntes det var utrolig rart at venner fikk lov til å ha albuene på bordet når de spiste og at de ikke skiftet klær etter skolen. Jeg syntes også det var rart når jeg hadde med nye venner hjem at de ikke håndhilste på moren min. Jeg husker jeg syntes det var helt merkelig at klassevenner ikke lagde matpakkene sine selv. Anonymkode: e0833...ac0
månki Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Jeg hadde ikke faste leggetider, og syns det var rart når klassekamerater snakket om sine leggetider (som var mye tidligere enn jeg pleide å legge meg). familieselskap ved bursdager. Ikke noe jeg er vant med. Vant med barneselskap, men ikke med familien. hadde ansvar for å pakke gymtøy/svømmetøy, matpakke og annet nødvendig selv. Foreldrene mine minte meg på det i starten, og lærte meg hvordan jeg skulle lese timeplanen for å se hva jeg trengte hvilken dag. Syns det var rart at foreldrene gjorde det for vennene mine til og med på vgs. foreldrene mine tvang meg ikke til å gjøre leksene. De forklarte hvorfor jeg burde, og at de kunne hjelpe. Men de var også tydlige på at det faktisk ikke var deres problem om de ikke var gjort. når jeg skriver dette så høres det ut som jeg hadde foreldre som ikke brydde seg. Hadde en god og trygg barndom. Med veldig tilstedeværendre foreldre, men de var veldig opptatt av at barna skulle være selvstendige og gjøre oss robuste for denne verden. Noe jeg tror de har klart greit når jeg ser på meg og søsknene mine. 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Jeg vokste opp rundt veldig mange forskjellige mennesker og trodde dermed ikke noe spes var "sånn er det for alle". Anonymkode: 3549a...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Melk var bare noe vi fikk til frokost eller kveldsmat. Men vi fikk bare vann til middagen (med mindre vi skulle spise grøt eller noe, og mamma mente at det passet litt bedre med saft) og hvis vi var tørste, så fikk vi bare vann å drikke. Aldri melk / saft, eller noe sånn. Juice eller brus fikk vi bare hvis det var veldig spesielle omstendigheter rundt dette. For eksempel hvis noen skulle feire bursdag, det var 17. mai, på julaften (eller nyttårsaften) Men i andre familie drakk dem brus eller saft til hver eneste middag, og hver gang noen var litt tørsste så fikk man faktisk brus eller juice / melk til å drikke. jeg tipper at årsaken til dette var fordi brus kanskje kostet litt mer, og at dette selvfølgelig var mer usunt / dårlig for tennene, og så videre. Anonymkode: ca197...e88 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Var veldig rart å besøke venner med foreldre som røyket foran TV. Vi er fire søsken og middag var ofte kaos. Rart å besøke venner med 1 søsken der middagen var helt rolig. Anonymkode: e911c...719 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Å bli kjørt og henta overalt. Vi fikk pent gå eller sykle! Anonymkode: 95c78...a99 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 månki skrev (5 timer siden): Jeg hadde ikke faste leggetider, og syns det var rart når klassekamerater snakket om sine leggetider (som var mye tidligere enn jeg pleide å legge meg). familieselskap ved bursdager. Ikke noe jeg er vant med. Vant med barneselskap, men ikke med familien. hadde ansvar for å pakke gymtøy/svømmetøy, matpakke og annet nødvendig selv. Foreldrene mine minte meg på det i starten, og lærte meg hvordan jeg skulle lese timeplanen for å se hva jeg trengte hvilken dag. Syns det var rart at foreldrene gjorde det for vennene mine til og med på vgs. foreldrene mine tvang meg ikke til å gjøre leksene. De forklarte hvorfor jeg burde, og at de kunne hjelpe. Men de var også tydlige på at det faktisk ikke var deres problem om de ikke var gjort. når jeg skriver dette så høres det ut som jeg hadde foreldre som ikke brydde seg. Hadde en god og trygg barndom. Med veldig tilstedeværendre foreldre, men de var veldig opptatt av at barna skulle være selvstendige og gjøre oss robuste for denne verden. Noe jeg tror de har klart greit når jeg ser på meg og søsknene mine. Mine foreldre forsøkte på det samme, men det feilet fullstendig på meg. Jeg var rett og slett ikke i stand til å ta ansvaret for å få med meg riktige bøker og så videre. På barneskolen hadde jeg med meg riktig bok i kanskje 50 % av timene, tipper jeg. Det gjorde meg overhodet ikke selvstendig, i stedet ble jeg ekspert på å dekke over manglene og livredd for å bli avslørt. Da jeg skjønte at de fleste andre hadde fått hjelp til alt dette, følte jeg at det var rått urettferdig, rett og slett. Anonymkode: a13ce...1bb 3 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 Jeg synes det var rart at andre ikke fikk merkeklær, handlet på cubus, hm, brukt og arv 😬 At de bodde i små hus og foreldrene hadde vanlige jobber. Synes også det var rart at de hadde så mye regler. Så dog aldri ned på noen. Tenker selvsagt helt annerledes i dag. Shopper klær til barna på cubus, hm, brukt og arver masse 🤣 Barna har normale regler, vi bor i et helt normalt hus. Anonymkode: be1da...936 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 Jeg vokste opp i en familie der alle de voksne var/er svært dømmende, så da jeg var barn så var naturlig nok jeg også svært dømmende. Og jeg syntes alt andre familier gjorde var rar og feil. Og det verste er at jeg faktisk påpekte det til folk. Jeg skammer meg fortsatt for dette, enda jeg nå har vært voksen i mange tiår og for lengst har lagt av meg uvanen med å være så dømmende. Jeg synes egentlig det er rart at jeg i det hele tatt hadde venner. Anonymkode: 845cb...098 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 Dette er noe jeg aldri har tenkt over. Måtte smøre matpakke, pakke sekken og huske gymtøy selv. Sette på potetene til koking når pappa ringte fra jobben og sa han var på vei hjem. Fyrte opp i vedovnen når jeg kom hjem fra skolen på vinteren, fra barneskolealder. Være ferdig med leksene til pappa kom hjem, da han gikk gjennom de sammen med meg etter middag. Hadde ikke fast leggetid. Vi snakket mye om ulike nyheter, og diskuterte det. Jeg var en vitebegjærlig unge. Anonymkode: 495f9...82a 2 1
Anonym28 Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 Å morsom tråd! Jeg flyttet til Stockholm etter Videregående og der fikk jeg gode venner som hadde vokst opp i leilighet. 19-år gamle meg trodde at alle familier med barn bodde i hus?! Jeg kan ikke tro at jeg var så naiv en gang i tiden! 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #13 Skrevet 30. mars 2023 Anonym28 skrev (50 minutter siden): Å morsom tråd! Jeg flyttet til Stockholm etter Videregående og der fikk jeg gode venner som hadde vokst opp i leilighet. 19-år gamle meg trodde at alle familier med barn bodde i hus?! Jeg kan ikke tro at jeg var så naiv en gang i tiden! Ja, det trodde jeg å 😅 Anonymkode: be1da...936
Anonym28 Skrevet 30. mars 2023 #14 Skrevet 30. mars 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det trodde jeg å 😅 Anonymkode: be1da...936 Morsomt! Haha, nå bor vi forsåvidt i en storby i leilighet selv og venter vårt 1.barn..
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #15 Skrevet 30. mars 2023 Anonym28 skrev (11 minutter siden): Morsomt! Haha, nå bor vi forsåvidt i en storby i leilighet selv og venter vårt 1.barn.. Vi bodde i leilighet før med 2 barn 😆 Anonymkode: be1da...936
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #16 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 13.48): Men hvertfall. Jeg hadde en onkel som het typ Marius Ole, og var jo veldig vandt til det. Den første gangen jeg traff en Ole Marius hørtes det helt feil ut. Men i dag er jo Ole Marius mer innafor synes jeg. Har onkler og tanter med navn som ble gjort narr av, uten at de som gjorde det visste at det var navn i familien min. Det som var rart hos oss, var at det jeg (barnet) som vekket de voksne. Fra tenårene gjorde jeg halvparten av alt husarbeidet og lagde middag flere dager i uken. En dag i uken var jeg hjemme alene og la meg selv mens de voksne var på jobb. Røyking på den tiden ble gjort inne. Kan ikke huske å ha reagert på at noen gjorde ting forskjellig fra oss, utenom ei som hadde polske foreldre og hun snakka da polsk med de. Men det var jo bare kult å høre på. Heller ikke venninna mi som bodde hos besteforeldrene sine var rart. Det var jo sånn det var. Anonymkode: c899e...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #17 Skrevet 30. mars 2023 Jeg var nesten voksen og syntes det var kjemperart at folk hadde hytte samme sted som folk bodde fast. Jeg er fra dalstroka innafor og hytte var ensbetydende med enkel standard i høgfjellet langt over tregrensa. Anonymkode: a6797...52a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #18 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mine foreldre forsøkte på det samme, men det feilet fullstendig på meg. Jeg var rett og slett ikke i stand til å ta ansvaret for å få med meg riktige bøker og så videre. På barneskolen hadde jeg med meg riktig bok i kanskje 50 % av timene, tipper jeg. Det gjorde meg overhodet ikke selvstendig, i stedet ble jeg ekspert på å dekke over manglene og livredd for å bli avslørt. Da jeg skjønte at de fleste andre hadde fått hjelp til alt dette, følte jeg at det var rått urettferdig, rett og slett. Anonymkode: a13ce...1bb Men det høres jo ut som om at de ikke fulgte deg ordentlig opp, i og med at du la så mye energi i å skjule at du hadde glemt det. Da hadde du vel klart å få med deg riktige ting også, hvis du hadde fått mer hjelp til å klare det. Anonymkode: 19101...f09
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #19 Skrevet 30. mars 2023 Venninna mi sin familie spiste middag kl 19. Det var meget spesielt syns jeg. Vi spiste middag ca 1630. Samme venninne kokt kaffe til mora si. Kan ikke mor i huset koke kaffe selv, tenkte jeg? Jeg trodde faktisk ikke at hun (mor) kunne det. Samme venninne måtte gjøre veldig mye mer husarbeid enn meg. Hun måtte også betale for å bo hjemme da vi gikk på videregående skole. Anonymkode: b2827...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #20 Skrevet 30. mars 2023 Er født i 1981. Hadde en jente i klassen med hjemmeværende mor, hun ble kjørt og hentet på skolen. Ellers jobbet alle foreldrene, og alle gikk eller syklet. Skolebuss var noe som eksisterte i amerikanske tv-serier, ingen på vår skole hadde mer enn 4 km skolevei som var grensen. En del ble kjørt til fritidsaktiviteter, noe vi andre syntes var utrolig bortskjemt (vi var supermisunnelige). Det var en i klassen som hadde familie som var Jehovas Vitner, hun kom ikke i bursdager og vi syntes umåtelig synd i henne. Jeg er oppvokst med brune middager. Det meste kunne serveres med poteter og brun saus Grønnsaker ble bare unntaksvis servert. Jeg ble forundret, men ikke imponert når jeg oppdaga at de fleste hadde grønnsaker til. Drt gikk mest i brokkoli som var kokt olivengrønn og gulrøtter uten tyggemotstand, så det var ikke noe å trakte etter. Foreldrene mine setter ikke frem drikkeglass når de dekker bordet til denne dag, de drikker ikke ved siden av mat. Men de husker alltid å skru på kaffetrakteren før de setter seg til bords. Anonymkode: b4c27...d88 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå