Gå til innhold

Lure valpen til å drikke vann?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Valpen får oppbløtt for, og i tillegg kulturmelk. Men han bryr seg ikke om å drikke vann, og jeg vil gjerne få vridd interessen i riktig retning, jo før, jo heller. Han drakk Bonaqua med stor iver, men det er jo ikke akkurat hundedrikke :ler:

Noen tips? Nå skal jeg prøve med noen bittesmå knekkebrødbiter oppi vannet, for han er skikkelig glups på alt spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bhsiltsk

Valpen vår drakk heller ikke mye vann den tiden hun fikk foret oppbløtt.

Du kan forsøke å bytte vannbeholder. Noen hunder haaater å drikke av stål, f.eks., mens andre ikke drikker av annet ENN stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bare bør fortsette med bonaqua, hunden fortjener vel det beste? :klø: Eller sånn VOSS-vann?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Knekkebrød funket utmerket; han spiste nesten skåla i tillegg. :ler: Jeg får vel se det an, han får nok i seg nok væske, så mye som han presterer å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Du skal være forsiktig med å gi en valp altfor mye fiber (som det er i knekkebrød).

Jeg gav ham et halvt Wasa Frokost, som er helt hvitt. Men vi får satse på at interessen blir større etterhvert, for han er jo bare 9 uker gammel (i morgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Vil vel også tro at valpen får i seg brukbart med væske hvis den kun får oppbløtt for?

Jeg er mest redd for overgangen til ikke-oppbløtt for. Når enn det måtte finne sted. Sannsynligvis ikke på lenge enda, men jeg vil jo gi Minimonsteret gode vaner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig :)

Men jeg tenkte litt på det med denne surmelken, hva med å blande denne ut med vann og til slutt bare ha vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest redd for overgangen til ikke-oppbløtt for. Når enn det måtte finne sted. Sannsynligvis ikke på lenge enda, men jeg vil jo gi Minimonsteret gode vaner. :)

Hvorfor slutte med oppbløtt for?

Hvis du bløter opp fòret rekker hunden å fordøye alle nøringsstoffene før det kommer ut i den andre enden. Det trenger ikke engang å være helt oppbløtt, bare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Det er ikke noen grunn til å ikke bløte opp foret resten av hundens liv... Vi sluttet med det fordi valpen ikke ville ha det oppbløtt.

Det vil ikke gamlefar lenger heller... Skjønner ikke hvorfor etter nesten ti år med oppbløtt for... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Vi bør vel legge opp til at dyrene våre skal ha det best mulig innenfor gitte grenser. Personlig mener jeg menneskeliggjøring av dyr er betenkelig, mens andre kan ha andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmensita

Mine hunder får tørrfor som er delvis oppbløtt og med litt ekstra vann i. Tror hunder generelt er flinke til å regulere det sjøl. Som valp ga jeg geitemelk ved siden av, men det er egentlig ikke nødvendig med annet enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har faktisk aldri hørt om at man må "lære" valpen til å drikke vann. Dette regulerer den vel selv? :overrasket:

Mine hunder drakk også lite vann når de var valper og fikk oppbløtt for. Det er helt normalt siden de får det meste av den væsken de trenger gjennom foret.

Når du skal gå over til tørrfor som ikke er oppbløtt er det lurt å gjøre det gradvis; først bare en liten del tørt, så litt mer for hver dag. Det har fungert bra for oss.

Lykke til med "valpetilværelsen" ellers, det er en herlig tid!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...