AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Jeg er gift med en fantastisk mann som alltid stiller opp for meg og de rundt seg, men også kollegier på sin jobb. Og seff familien sin. Saken er den at jeg har en overgrepsbakgrunn og har klart meg bra etter mange år uten noe som helst av tanker og følelser rund dette. Jeg trodde ikke nissen hadde fulgt med på lasset som de sier da jeg trodde jeg hadde fått bearbeidet det jeg opplevde. Så for litt siden fikk jeg flash back og jeg fikk en natt med mye gråt. Og jeg prøvde å holde meg dagene etter. Men jeg kjenner at det er tunge dager. Jeg prøver å snakke med mannen min, forklare hvordan jeg har det, og hvordan dette føles. Svaret jeg får er" Du får løse dette selv, jeg orker ikke forholde meg til dette " Og her sitter jeg da, ikke har jeg økonomi til å søke privat behandling da det er 1 års venting for å komme til hjelpeinstanser i området. Noen gode forslag på hvordan håndtere dette sånn at mannen min forstår?" PS! Må sies at han jobber i helsevesenet og faktisk i psykiatrien så han burde vite hva det dreier seg om. Anonymkode: 86fff...94d 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Han tror nok at du ber han om hjelp til å finne en løsning. Løsningen hans er at du må søke hjelp hos noen andre enn han. Kanskje han synes det blir mye for han å deale med hjemme, samtidig som han jobber med dette. At han føler det blir som å ta jobben med hjem? Har du ikke noen venninner du kan bruke som samtalepartner for dette? Anonymkode: 76e9d...762 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Jeg forstår mannen din veldig godt. Jeg er helsepersonell, men det gjør ikke at jeg ønsker å være behandler for noen på privaten, jeg får faktisk mer enn nok av sykdompreik på jobb. Nå man hver eneste jobbhverdag skal være forståelsesfull, empatisk og tålmodig ovenfor andres problemer så er begeret for den slags brukt opp når man er ferdig på jobb. Dine issues må du får hjelp av noen profesjonelle til å håndtere, det er ikke din mann (eller andre i fam/vennekretsen) sitt ansvar. Råd til privat hjelp handler i hovedsak om prioriteringer, jobb litt ekstra og spar inn der du kan så får du fort råd til noen timer. Fastlegen kan også brukes, og mange kommuner har lavtersketilbud med kort ventetid. Ikke forvent at mannen din skal fikse deg, da stikker han fortere enn du aner. Anonymkode: 607f3...fd8 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår mannen din veldig godt. Jeg er helsepersonell, men det gjør ikke at jeg ønsker å være behandler for noen på privaten, jeg får faktisk mer enn nok av sykdompreik på jobb. Nå man hver eneste jobbhverdag skal være forståelsesfull, empatisk og tålmodig ovenfor andres problemer så er begeret for den slags brukt opp når man er ferdig på jobb. Dine issues må du får hjelp av noen profesjonelle til å håndtere, det er ikke din mann (eller andre i fam/vennekretsen) sitt ansvar. Råd til privat hjelp handler i hovedsak om prioriteringer, jobb litt ekstra og spar inn der du kan så får du fort råd til noen timer. Fastlegen kan også brukes, og mange kommuner har lavtersketilbud med kort ventetid. Ikke forvent at mannen din skal fikse deg, da stikker han fortere enn du aner. Anonymkode: 607f3...fd8 Jeg takker for svar men tror ikke at det jeg ønsket kom skikkelig frem fordi jeg er en ræv til å sette ord på ting. For det første jeg ber ikke om hjelp til å bli fikset, det må jeg finne andre til men jeg ber om forståelse fra han om hvorfor ting er som de er. Jeg vil ikke at han skal bruke sin tid på meg sånn sett, men jeg blir lei meg fra tid til annen og han ser jo at jeg gråter men når han spør om hva det er og jeg sier det så får jeg den kommentaren. Du nevner dette med privat hjelp. Billigste jeg fant var 2800 pr time og litt vanskelig å jobbe ekstra når jeg kun har trygd. Anonymkode: 86fff...94d 3
trøndermann38 Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Det finnes flere gratis lavterskel tilbud i kommunene. Jeg fikk det tok bare en uke og har hjulpet meg veldig. 1
AprilLudgate Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg takker for svar men tror ikke at det jeg ønsket kom skikkelig frem fordi jeg er en ræv til å sette ord på ting. For det første jeg ber ikke om hjelp til å bli fikset, det må jeg finne andre til men jeg ber om forståelse fra han om hvorfor ting er som de er. Jeg vil ikke at han skal bruke sin tid på meg sånn sett, men jeg blir lei meg fra tid til annen og han ser jo at jeg gråter men når han spør om hva det er og jeg sier det så får jeg den kommentaren. Du nevner dette med privat hjelp. Billigste jeg fant var 2800 pr time og litt vanskelig å jobbe ekstra når jeg kun har trygd. Anonymkode: 86fff...94d Hva var det du snakket med ham om? At du har en dårlig periode med flashbacks, eller konkrete detaljer fra hendelsene? 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 trøndermann38 skrev (7 minutter siden): Det finnes flere gratis lavterskel tilbud i kommunene. Jeg fikk det tok bare en uke og har hjulpet meg veldig. Jeg bor ikke i en stor kommune, men en med svært lite tilbud, må feks reise 10 mil til fastlege Anonymkode: 86fff...94d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Hva var det du snakket med ham om? At du har en dårlig periode med flashbacks, eller konkrete detaljer fra hendelsene? Anonymkode: 86fff...94d
Maleficenta Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg takker for svar men tror ikke at det jeg ønsket kom skikkelig frem fordi jeg er en ræv til å sette ord på ting. For det første jeg ber ikke om hjelp til å bli fikset, det må jeg finne andre til men jeg ber om forståelse fra han om hvorfor ting er som de er. Jeg vil ikke at han skal bruke sin tid på meg sånn sett, men jeg blir lei meg fra tid til annen og han ser jo at jeg gråter men når han spør om hva det er og jeg sier det så får jeg den kommentaren. Du nevner dette med privat hjelp. Billigste jeg fant var 2800 pr time og litt vanskelig å jobbe ekstra når jeg kun har trygd. Anonymkode: 86fff...94d men hvorfor kan ikke mannen hjelpe med å betale for det?
AprilLudgate Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: 86fff...94d Ja, skjønner…. Synes responsen hans var kjip her. Jeg ville prøvd å spørre igjen. «Du, når du sa slik. Hva mente du». Jeg leser det dithen at du får «trygd», jeg går utfra du mener ufør og derfor er mye dårlig/syk? Kan det være begeret rant over og han utbasunerte noe uempatisk uten å mene det helt i den retningen?
AprilLudgate Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): men hvorfor kan ikke mannen hjelpe med å betale for det? Lurer på det samme 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 Fordi han har Gjeldsordning og derfor kan ikke den utgiften regnes . Anonymkode: 86fff...94d
Hannah80 Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 Huff, det syns jeg var iskaldt av mannen. Du skriver at han er fantastisk. Det er jeg ikke enig i, når han ber deg "løse det selv". I min bok så hadde det vært en selvfølge å hjelpe partneren min økonomisk når det her er snakk om privat psykolog. 1
frøkna Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 Kontakt gratis hjelpelinje på telefon eller chat kanskje? Da kan du også kanskje få videre hjelp til hva du bør ta opp med legen din. Jeg ser du skriver du er trygdet. Du kan også spørre lokale Nav kontoret ditt om de vet om noe som kan passe for deg av tiltak/ lavterskeltilbud/ lokale tilbud i kommunen din. Lykke til ❤️ 1 1
Hannah80 Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi han har Gjeldsordning og derfor kan ikke den utgiften regnes . Anonymkode: 86fff...94d Sånn å forstå:)
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #16 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg takker for svar men tror ikke at det jeg ønsket kom skikkelig frem fordi jeg er en ræv til å sette ord på ting. For det første jeg ber ikke om hjelp til å bli fikset, det må jeg finne andre til men jeg ber om forståelse fra han om hvorfor ting er som de er. Jeg vil ikke at han skal bruke sin tid på meg sånn sett, men jeg blir lei meg fra tid til annen og han ser jo at jeg gråter men når han spør om hva det er og jeg sier det så får jeg den kommentaren. Du nevner dette med privat hjelp. Billigste jeg fant var 2800 pr time og litt vanskelig å jobbe ekstra når jeg kun har trygd. Anonymkode: 86fff...94d Men når det kommer så dårlig frem her hva du egentlig ville, kan det hende han også har misforstått? Kan det være han har oppfattet at han "skal være på jobb" hjemme også?
trøndermann38 Skrevet 29. mars 2023 #17 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg bor ikke i en stor kommune, men en med svært lite tilbud, må feks reise 10 mil til fastlege Anonymkode: 86fff...94d Jeg bor i en liten kommune selv, var ikke klar over at de hadde tilbudet før det tilfeldigvis ble nevnt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå