Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren er ferdig med studier, og har fult studielån. Studielån på 556.000,- Årlig inntekt er ca 500.000,-. Hun har ca. 300.000,- på konto. En tredjedel av det i fond (noen med negativ avkastning).

Hun har lyst til å spare til bolig. Hun kan bo hos meg for å spare mest mulig.

Det vi lurer på er om det lønner seg å betale ned studielånet slik at hun "kun" har 200.000,- i studielån. Studielånet vil jo redusere hva hun kan låne til bolig. Samtidig hører man alltid at studielån er et gunstig lån. 

Lønner det seg å ta ut det hun har i fond og betale lånet ?  Her kommer det vel noe skatt, men det vil det bli uansett når hun tar det ut.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ceca said:

Datteren er ferdig med studier, og har fult studielån. Studielån på 556.000,- Årlig inntekt er ca 500.000,-. Hun har ca. 300.000,- på konto. En tredjedel av det i fond (noen med negativ avkastning).

Hun har lyst til å spare til bolig. Hun kan bo hos meg for å spare mest mulig.

Det vi lurer på er om det lønner seg å betale ned studielånet slik at hun "kun" har 200.000,- i studielån. Studielånet vil jo redusere hva hun kan låne til bolig. Samtidig hører man alltid at studielån er et gunstig lån. 

Lønner det seg å ta ut det hun har i fond og betale lånet ?  Her kommer det vel noe skatt, men det vil det bli uansett når hun tar det ut.

Ja, hun vil jo enda ha 200.000 + i studielån som tar noen år å betale. (Det ville jeg beholdt og prioritert sparing til bolig) 
selv om det er et gunstig lån så vil det trekke hva hun kan få i boliglån.

med 200.000,- vil innbetalingene være mindre enn 500.000,- det vil si hun kan ha et større boliglån :) 

Anonymkode: 9a38f...65f

Skrevet

Det er i de baner jeg har tenkt også, men var veldig usikker på om jeg tenkte riktig. 

Takk for svar !

Skrevet

Om man har 300'000 i egenkapital har man tilstrekkelig egenkapital til å låne 2 millioner. Så trekker man fra gjeld (500k) så sitter man igjen med et husbudsjett på 1,5mill. Om hun bruker 300k på å betale ned deler av studielånet har man fortsatt 200k i gjeld, men null egenkapital. Da får man lånt 0 kroner. Så svaret er ganske enkelt egentlig. 

På toppen av det hele kan rentene stoppes hvis man blir arbeidsledig, og man får 36 utsettelser uten å måtte forhandle med kreditor. Blir man ufør kan mye eller deler av studielånet slettes. Det fryses om man blir student igjen. Og det slettes med opptil 20% årlig om man bor i nord, opptil 30'000 i året. 10 år i Finnmark så har man slettet halve lånet :) 

• Liker 3
Gjest nattdronningen
Skrevet

Nei det lønner seg ikke. Hva om datteren din skulle være så uheldig å bli uføretrygdet,  da kan hun få slettet hele eller deler av studielånet.  Studielånet er det siste lånet man bør betale ned.

Hvis hun betaler ned vil hun jo også få mindre egenkapital til å kjøpe seg en bolig for.

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør definitivt ikke betale ned studielånet. Spar pengene til egenkapital 🙂

Anonymkode: b2036...29e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, hun vil jo enda ha 200.000 + i studielån som tar noen år å betale. (Det ville jeg beholdt og prioritert sparing til bolig) 
selv om det er et gunstig lån så vil det trekke hva hun kan få i boliglån.

med 200.000,- vil innbetalingene være mindre enn 500.000,- det vil si hun kan ha et større boliglån :) 

Anonymkode: 9a38f...65f

Nei, nei, veldig dårlig råd! 

Å bytte ut studielån på 300 000 med boliglån på 300 000 er veldig dumt. Studielånet har bedre betingelser. 

Poenget er at hun bør ha minst mulig boliglån, ikke mest mulig! 

Anonymkode: ab5d3...c45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er renta på sparepengene høyer enn renten på lånet, låner de seg ikke. Derfor anbefales det betale ned dyre lån som bil og kreditt, men ikke biliger lån som studielån. 

Anonymkode: 12f0a...446

Skrevet

Vil spare henne for mye rentepågang.

Skrevet

Åh, så hun bør fortsette med studielånet og spare.

Så egenkapitalen hennes er ikke studielån minus egenkapital = minus 200.000 ?

Blir det slik at hun har egenkapital på 300.000, og at den telles i den 15% selv om hun har studielån ?

men ikke mulighet for lån annet enn 5 x inntekt minus studielån (500.000)  ?

Skrevet

Hvis nedbetaling av studielån fører til at man har mindre egenkapital til huskjøp og trenger større boliglån, da lønner det seg nok ikke.

Skrevet
Just now, Andro said:

Vil spare henne for mye rentepågang.

Å betale ned studielånet? Joda, om man har nedbetalt boligen, sørget for tilstrekkelig store sparekontoer for fremtidige barn, satt av masse penger til pensjon og banken ikke vil ta imot mer penger fordi det ikke er plass i nettbanken; da kan man betale ned studielånet. Før den tid; prioriter ALT ANNET FØRST

• Liker 4
Skrevet

Ser ut som jeg hat tenkt feil..

Det lønner seg med studielånet fordi pengene i banken går om egenkapital mens det er låneevnen som reduserer. 

Lønner det seg også å binde renten på studielånet ?  Evt i 3 år ( 3-5-10 år )

Den flytende renten er nå på 3,338 og fra 1 mai 3,532.

AnonymBruker
Skrevet
ceca skrev (5 minutter siden):

Åh, så hun bør fortsette med studielånet og spare.

Så egenkapitalen hennes er ikke studielån minus egenkapital = minus 200.000 ?

Blir det slik at hun har egenkapital på 300.000, og at den telles i den 15% selv om hun har studielån ?

men ikke mulighet for lån annet enn 5 x inntekt minus studielån (500.000)  ?

Stemmer.

Nei. Egenkapital er penger som fins på konto. 

Ja. Akkurat nå har hun 300 000 i egenkapital. Hvis hun betaler ned studielånet med disse får hun 0 i egenkapital. 

Riktig. Husk at 5x inntekt er et makstall. 

Anonymkode: ab5d3...c45

Skrevet
7 minutter siden, ceca said:

Lønner det seg også å binde renten på studielånet ?  Evt i 3 år ( 3-5-10 år )

Den flytende renten er nå på 3,338 og fra 1 mai 3,532.

Den som veit slikt kan bli en meget rik person. Man kan anta at renta til lånekassa skal opp siden sentralbanken har satt opp renta og f.eks Nordea nærmer seg 5% på boliglån flytende. Lånekassen har litt etterslep i sin rentebane. Om du ikke tåler en renteøkning, eller at det sammen med høy strømpris og stigende boligrente ødelegger nattesøvnen er det verdt å binde renta. Om du gjør det for å spare penger kan du like gjerne spille rulett sort/rød eller partall/oddetall. Like stor sannsynlighet for å gå ut som seierherre som å gamle mot finansbransjens mer eller mindre kompetente investeringssjefer og strateger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke betal det raskere ned eller betal inn ekstra.

Hvis hun skulle bli syk og ufør kan lånet delvis eller helt slettes. Selv rakk jeg å bli 28 år før livet ble snudd på hodet. Ja, det frister å få det bort, men jeg er sjeleglad jeg sparte opp EK og ikke betalte noe ekstra. Nå eier jeg bolig med mannen, og det går dessverre mot ufør. Da blir studielånet mitt slettet helt pga lav inntekt.

Studielånet er det gunstigste lånet, og dette er en av grunnene.

Anonymkode: 4b423...0c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, behold egenkapitalen. En ting er den gunstige renten og vilkårene på studielånet, men det er fort at det er størrelsen på egenkapitalen som begrenser muligheten og størrelsen på et boliglån.

Anonymkode: e4ecd...ab3

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Veldig godt å få på plass det man ikke kan selv. 

Binding av renten vil være først og fremst for forutsigbarhet. Tenkte at i løpet av en tre- års periode vil renten gå litt opp og ned igjen så om renten går under det som er nå vil det jevne seg ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...