Gå til innhold

Noen som har au pair her inne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Misunnelseskaderne rider igjen! Tror de at «Exit» er en dokumentar? Foreløpig har kun de rikeste flyktet til Sveits, eller vurdert det. Jeg tror det kan bli mange flere fremover, også såkalt vanlige folk, om ikke Sveits så kanskje Sverige eller Danmark. «Ta de rike»-mentaliteten forklarer mye av hvorfor kronen har blitt svak. Investorer mister troen på Norge. Tenk på det når du ser de nye prisene på utenlandsferie.

Anonymkode: 720cf...891

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du bekymret for at det muligens blir mye dyrere og vanskeligere å ha det?

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/na-vil-regjeringen-avvikle-au-pairordningen-6.158.948190.b28a258da7

Anonymkode: c4dfc...863

Veldig synd. 

Har vært veldig fornøyd med ordningen. Noen har blitt igjen i Norge og er blitt en viktig ressurs for Norge, og noen har reist tilbake til hjemlandet. 

Vi har beholdt kontakten med alle. 

Jeg syns fortsatt at de skulle heller utestengt de få som misbruker ordningen. For oss har de vært en del av familien. 

Anonymkode: 2978d...cbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret for at det muligens blir mye dyrere og vanskeligere å ha det?

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/na-vil-regjeringen-avvikle-au-pairordningen-6.158.948190.b28a258da7

Anonymkode: c4dfc...863

Au-pair ordninger er avsluttet, det er ikke lenger mulighet til å anskaffe seg au-pair. Hvis du ønsker barnepass epler hushjelp, så får du gi dem skikkelige arbeidsvilkår, ordentlig lønn o.l

Au-pair ordningen har gått på overtid, det er ikke mange au-pairer i Norge, men flertallet av dem har fortsatt blitt voldtatt, misbrukt og mishandlet av foreldrene de jobber for. Direkte skammelig og kvalmt, men da er det som forskning tilsier - de med høye lederstillinger o.l (som vestkantfolk flest) overstiger statistikken i psykopati. 

Det var nettopp et ektepar som ble fengslet for misbruk av sin au-pair, og det var en lang artikkel om flere au-pairer for et par år tilbake, hvor de kom ut med at de ble voldtatt av mannen i huset, måtte jobbe 20 timer hver dag og ikke fikk gå ut av huset. Igjen, skammelig. Hvis rike folk ønsker barnepass så får de få til det på samfunnets premisser.

Anonymkode: c51b4...f2d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig synd. 

Har vært veldig fornøyd med ordningen. Noen har blitt igjen i Norge og er blitt en viktig ressurs for Norge, og noen har reist tilbake til hjemlandet. 

Jeg syns fortsatt at de skulle heller utestengt de få som misbruker ordningen. For oss har de vært en del av familien. 

Når det er slik at flertallet av de som har au-pair misbruker og voldtar hjelpen sin, selvfølgelig skal det bli avviklet. Denne ordningen har gått på overtid! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Misunnelseskaderne rider igjen! Tror de at «Exit» er en dokumentar? Foreløpig har kun de rikeste flyktet til Sveits, eller vurdert det. Jeg tror det kan bli mange flere fremover, også såkalt vanlige folk, om ikke Sveits så kanskje Sverige eller Danmark. «Ta de rike»-mentaliteten forklarer mye av hvorfor kronen har blitt svak. Investorer mister troen på Norge. Tenk på det når du ser de nye prisene på utenlandsferie.

Anonymkode: 720cf...891

Mange av de som har au-pair er jo ikke direkte rike, men de er bemidlede. Flertallet bor nok også på vestkanten, eller har en vestkant holdning ihvertfall. Jeg kjenner en familie som har hatt au-pair, de er ikke direkte rike, men de er godt bemidlede og trenger aldri bekymre seg for en krone. 

Er enig i at retorikken til LO er drøy og går over stokk og stein. De gjør den samme feilen som MDG gjorde i forrige valgkamp, de går for hardt ut og bruker en for tøff retorikk som heller gjør at folk tar avstand, men jeg er ikke uenig i at denne ordningen har gått på overtid og det har ingenting med misunnelse å gjøre fra min side. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Når det er slik at flertallet av de som har au-pair misbruker og voldtar hjelpen sin, selvfølgelig skal det bli avviklet. Denne ordningen har gått på overtid! 

Kilder på dette?

• Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange utnytter ordningen, og da forsvinner den logisk nok.

Vil de ha en ansatt i hjemmet, så far de ansette noen. Enkelt og greit.

Anonymkode: ad8f8...ca7

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Au-pair ordninger er avsluttet, det er ikke lenger mulighet til å anskaffe seg au-pair. Hvis du ønsker barnepass epler hushjelp, så får du gi dem skikkelige arbeidsvilkår, ordentlig lønn o.l

Au-pair ordningen har gått på overtid, det er ikke mange au-pairer i Norge, men flertallet av dem har fortsatt blitt voldtatt, misbrukt og mishandlet av foreldrene de jobber for. Direkte skammelig og kvalmt, men da er det som forskning tilsier - de med høye lederstillinger o.l (som vestkantfolk flest) overstiger statistikken i psykopati. 

Det var nettopp et ektepar som ble fengslet for misbruk av sin au-pair, og det var en lang artikkel om flere au-pairer for et par år tilbake, hvor de kom ut med at de ble voldtatt av mannen i huset, måtte jobbe 20 timer hver dag og ikke fikk gå ut av huset. Igjen, skammelig. Hvis rike folk ønsker barnepass så får de få til det på samfunnets premisser.

Herregud, flertallet har blitt voldtatt??Nei det tror jeg ikke, de fleste folk er anstendige. Og når det gjelder psykopater så vil jeg tro at den største konsentrasjonen av dem sitter eller har sittet i fengsel, ikke akkurat eliten med andre ord.

Anonymkode: 636fa...533

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kilder på dette?

Kilder?

Dude, just trust me, bro.

Anonymkode: b6f9a...fdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig synd. 

Ja og din mann har sikkert kost seg med dem også 😂😂

Anonymkode: 17218...235

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kilder på dette?

Misbruker vi og voldtar?!!😱

Anonymkode: 61fc4...c20

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit at den blir avviklet. Noen få har misbrukt ordningen, eller misforstått den. Og i dag ser jo verdensbildet med muligheter for utveksling helt annerledes ut. Før var det jo også mange norske jenter som dro ut om de fikk denne muligheten. 

Jeg har aldri hatt au-pair selv, men kjenner mange som har hatt det. Jeg har aldri oppfattet det som noe annet enn veldig positivt for begge parter. Gjensidig respekt og omsorg, og en god ordning for alle. Så det jeg synes er veldig synd med alle fordommene der ute er at de fører til at de positive sidene heller ikke ble sett. 

Anonymkode: 101a4...0aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja og din mann har sikkert kost seg med dem også 😂😂

Anonymkode: 17218...235

Æsj! Jeg vet at svaret ditt er ironisk, men det er nok noen som tror vi har gjort det og, så jeg velger likevel å svare.

Alle de vi har hatt har vært som en lillesøster i familien. Fått vært med feriene våre med mindre de ville til familien på Filippinene som de selvsagt fikk spandert. 

Det har ikke vært et snev av misbruk av ordningen. Har av og til kastet de ut av huset på fridagen når de har insistert på å ta gjøremål i huset. Vi har fortsatt kontakt med alle, besøker hverandre og vi sender både gave og penger selv om vi ikke må. 

Vi har også hatt vaskehjelp samtidig som vi har hatt aupair. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra ordningen forsvinner, den blir misbrukt. Det er ikke kulturutveksling, det er billig arbeidskraft. Man kan ikke sammenligne eventyrlystne og skoleleie tyske 18-åringer som kanskje kom for 20-30 år siden, med 25+ år gamle kvinner fra Filippinene som kommer fordi de vil tjene penger til familien sin i hjemlandet. Hvis man vil ha hjelp i huset i Norge, må man betale en norsk lønn for det.

Anonymkode: 9bb16...3e1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke poenget med konseptet bak au-pair ordningen lenger. Ønsker du barnevakt så betal for det i de timene man trenger pass. Har du behov for barnevakt 24/7 så kanskje på tide å revurdere livet og prioriteringer... Fins dessuten apper hvor du kan velge barnevakt i nærheten av der du bor, oversikt over timelønn, etc. Vi har selv ansatt en 16 åring i gata. Helt fantastisk og vil være en del av barnas liv hvert fall frem til hun drar for å studere. 

Endret av Turtellure12
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist for de som virkelig trenger det. En familie jeg kjenner er helt avhengig av sin aupair. Nå må en av foreldrene slutte å jobbe (alvorlig multihandikappet barn).

Anonymkode: 26a0d...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist for de som virkelig trenger det. En familie jeg kjenner er helt avhengig av sin aupair. Nå må en av foreldrene slutte å jobbe (alvorlig multihandikappet barn).

Da har man krav på pleiepenger og avlastning av kommunen. 

Anonymkode: f4fc6...cb7

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da har man krav på pleiepenger og avlastning av kommunen. 

Anonymkode: f4fc6...cb7

Ja da, men enkelte er så ekstremt skadet at det ikke holder. Ja, som sagt, en av dem må si opp jobben nå.

AnonymBruker
Skrevet

Bra at det avvikles!

Nå må rikingene passe sine egne barn 😂😂

Anonymkode: 8ea64...d88

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...