Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Turen er bestilt og vi har satt av ekstra penger til svinging i kronekurset. En uke i Hellas, here we come. Vi leier en leilighet av et vennepar og prisen er avtalt på forhånd, så jeg forventer ikke at det blir så mye dyrere. Mat og transport der - ja, men det er vi forberedt på.

P.S. Jeg er uenig i oppfordringen i artikkelen om å velge Tyrkia. Alle må velge bort Tyrkia. Å støtte en diktator som hindrer svensk NATO medlemskap og trakasserer egen befolkning er noe nordmenn bør holde seg unna. 

Endret av Drizzt
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå pleier jeg ikke å dra på syden tur og har vært på kun en. Planen er å ta en tur i år eller på nyåret. Men jeg styrer unna sommeren. Dog tenker jeg 5%økning,  fortsatt er billigere enn i Norge  når man handler mat på restaurant osv. 

• Liker 1
Skrevet

Enig i forrige. Turer er allerede bestilt. Kommer til å SVI,men vil bort fra dette klimaet (Enten det er været eller politisk si.)

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (1 time siden):

Enig i forrige. Turer er allerede bestilt. Kommer til å SVI,men vil bort fra dette klimaet (Enten det er været eller politisk si.)

Absolutt. Man trenger en pause fra dette klimaet, både vær og politikk. Mental helse er viktigst.

• Liker 1
Skrevet

Det må vel hver enkelt vurdere ut i fra egen økonomiske situasjon. Mange har nok råd til dette uansett. 

Derimot, hvis du har trang økonomi og er avhengig av å låne penger eller bruke kredittkort for å reise, da bør du tenke deg grundig om. De aller dyreste feriereisene, det er de som gjøres med lånte penger som du ikke klarer å betale tilbake innen kort tid. Og hvis du ikke har penger når du skal reise, har du vel ikke noe mer penger når du kommer hjem og skal betale kredittkortet. Når renter og gebyrer hoper seg opp etter en slik tur, da fordyrer det raskt turen med mange tusenlapper.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal jeg glemme ferieturen(e)? De er allerde bestilt og betalt for, og på kontoen for sparing til ferie står pengene jeg har tenkt å bruke (pluss 20% ekstra i margin). 

Så.. Hvorfor skal jeg glemme ferien?

• Liker 1
Skrevet

Er så lei av at media og enkelte folk hauser så veldig opp at alt har blitt så dyrt. Mange av oss klarer oss helt fint. Medianlønn i Norge i 2022 var 47.755,-.... 

• Liker 3
Skrevet
mrs.tld skrev (21 minutter siden):

Er så lei av at media og enkelte folk hauser så veldig opp at alt har blitt så dyrt. Mange av oss klarer oss helt fint. Medianlønn i Norge i 2022 var 47.755,-.... 

Veldig mange i Norge får halvparten av det. Noen få på toppen med ekstremt høy lønn som sjefen i DNB o.l. drar medianlønn høyere enn den er for de aller fleste.

Alt har blitt så dyrt. Men de som tjener i toppsjiktet merker det ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Uff så synd det er på de som ikke kan ta ferie i utlandet. Skikkelig krise altså. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Drizzt said:

Veldig mange i Norge får halvparten av det. Noen få på toppen med ekstremt høy lønn som sjefen i DNB o.l. drar medianlønn høyere enn den er for de aller fleste.

Alt har blitt så dyrt. Men de som tjener i toppsjiktet merker det ikke. 

En liten tur tilbake på skolebenken... 

Det er stor forskjell på gjennomsnitt, hvor de som tjener flerfoldige millioner vil dra opp snittet og median. Median er den midterste verdien av ett datasett. I dette tilfellet lønn. Så, når vi snakker om medianlønn være eksakt like mange som tjener mer enn beløpet, som det vil være de som tjener under beløpet. 

Men, man kan jo forstå hvorfor det står dårlig til med folks personlige økonomi, når man ikke kan slike elementære begreper. 

Før noen påstår at jeg ikke "vet hva jeg snakker om" eller sikker tjener kjempemasse. Jeg tjener kun noen få tusenlapper over medianlønnen, bor alene (alle kostnadene til bolig, mat, strøm og transport dekker jeg selv). Alikevel klarer jeg å spare 20.000 i mnd, og har booket meg to ferier sålangt i år...

Endret av mrs.tld
Skrevet

Sommerferien er bestilt, men det blir utenfor EU. 

Man kan dog si mye om vekslingskursen, men etter flere sommere i Norge har man vel lært en del om hvor kort penger rekker i det norske turistmarkedet også. Det er vel ingen grunn til å tro at Norgesferie blir spesielt billig heller.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
mrs.tld skrev (3 timer siden):

Det er ikke spesielt mye.

Skrevet
mrs.tld skrev (13 minutter siden):

En liten tur tilbake på skolebenken... 

Det er stor forskjell på gjennomsnitt, hvor de som tjener flerfoldige millioner vil dra opp snittet og median. Median er den midterste verdien av ett datasett. I dette tilfellet lønn. Så, når vi snakker om medianlønn være eksakt like mange som tjener mer enn beløpet, som det vil være de som tjener under beløpet. 

Men, man kan jo forstå hvorfor det står dårlig til med folks personlige økonomi, når man ikke kan slike elementære begreper. 

Før noen påstår at jeg ikke "vet hva jeg snakker om" eller sikker tjener kjempemasse. Jeg tjener kun noen få tusenlapper over medianlønnen, bor alene (alle kostnadene til bolig, mat, strøm og transport dekker jeg selv). Alikevel klarer jeg å spare 20.000 i mnd, og har booket meg to ferier sålangt i år...

Jeg tror det er du som må tilbake på skolebenken hvis du mener at de som tjener mest ikke påvirker median. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (10 minutter siden):

Sommerferien er bestilt, men det blir utenfor EU. 

Man kan dog si mye om vekslingskursen, men etter flere sommere i Norge har man vel lært en del om hvor kort penger rekker i det norske turistmarkedet også. Det er vel ingen grunn til å tro at Norgesferie blir spesielt billig heller.

Billigere enn telttur i skogen i nærheten blir det ikke.

Men ja, det er veldig dyrt å feriere i Norge også. Norge er et dyrt land og det blir ikke billigere i juli. 

Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er du som må tilbake på skolebenken hvis du mener at de som tjener mest ikke påvirker median. 

Median og gjennomsnitt er to ulike størrelser. Medianlønn ligger midt midt på, og det er like mange som tjener mer og mindre enn den.

• Liker 2
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Drizzt said:

De påvirker medianen, akkurat som de som tjener minst. Det er liksom poenget med median...

Endret av mrs.tld
Skrevet

Jeg synes at de som har nok penger til å prioritere utenlandstur kan dra uten at noen skal klage på dem. Men hvis det er på bekostning av barnas fritidsaktiviteter, slik som i nyhetene for en tid tilbake, så synes jeg ikke det er bra. Jeg mener barna bør prioriteres foran foreldrenes behov for varmere klima.

Selv nøyer jeg meg med festival her i landet og gratis overnatting hos venninne. Samt en tur på hytta.

Gjest Albbas
Skrevet
On 3/29/2023 at 5:24 PM, Drizzt said:

Du skrev selv at det var "noen få" på toppen med høy lønn. Noen få påvirker ikke median i særlig nevneverdig grad nei, når du har mange observasjoner. Det er hele poenget med median. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/metoder-og-dokumentasjon/gjennomsnitt-median-eller-kvartiler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...