Gå til innhold

Jeg har ikke råd til ny legetime. Hva gjør jeg? Får jeg ikke behandling kan jeg bli ufør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte betale masse penger for at jeg ikke klarte å møte til forrige time og nå har jeg ikke råd til ny. Får jeg ikke undersøkt om jeg trenger behandling kan det potensielt gjøre meg ufør, men jeg vil ikke det

Anonymkode: eb223...ee8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har behov for uføretrygd?

Om du ikke har penger?

Anonymkode: 3fb54...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke ufør uten å ha forsøkt alt av tilgjengelige behandlinger. Spør nav, de kan hjelpe deg med sosial nødhjelp eller kritiske helseutgifter.

Anonymkode: f3d04...ef1

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står så dårlig til at du ikke har råd til en legetime på et par hundre kroner, da bør du ta kontakt med nav. Der får du hjelp til å se over økonomien og kanskje hjelp til legeutgifter.

Anonymkode: c9bb9...405

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med legen og be om time etter du får lønn/utbetaling fra nav? Er det fastlegen du skal til er ikke egenandelen så veldig stor. Hør evt med nav om de kan hjelpe deg?

Anonymkode: c4bd4...53c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg måtte betale masse penger for at jeg ikke klarte å møte til forrige time og nå har jeg ikke råd til ny. Får jeg ikke undersøkt om jeg trenger behandling kan det potensielt gjøre meg ufør, men jeg vil ikke det

Du får jo faktura, i verste fall får du utsette den til du har penger. Gå til timen og velg å betale med faktura etterpå. 

Anonymkode: 8428d...e75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den forrige kostet meg nesten to tusen. Det har blitt dyrere å ikke møte

Skrevet

For ett brutalt samfunn vi var fått 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor møtte du ikke/ga ikke beskjed på forhånd? Du har jo åpenbart ikke økonomi til å holde på sånn

Anonymkode: 64ba7...2ff

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat gratis å bli ufør heller. I de fleste tilfeller så må man være sykemeldt i 1 år, så over på AAP, og da tar det i snitt 7 år før man blir ferdig avklart for ufør. I løpet av denne tiden så må man prøve alt av behandlinger - som også koster penger. Når man har vært igjennom alt dette så skal Nav legene avgjøre om du kvalifiserer for ufør, og du får enten innvilget eller avslag.

Tror nok det er lettere for deg å be om regning hos legen, og har du ikke råd til å betale den, så får du søke sosialen om hjelp til det. 

Anonymkode: ba0b5...127

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor møtte du ikke/ga ikke beskjed på forhånd? Du har jo åpenbart ikke økonomi til å holde på sånn

Anonymkode: 64ba7...2ff

Jeg måtte flytte langt unna for å få råd til å bo. Det var mye uvær den dagen og det hjalp ikke å beregne god tid siden alt sto bom fast

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da møter du til timen. Enkelt og greit.

Anonymkode: e1bea...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var med andre ord hos en privat lege? Fastlege tar ikke 2k i gebyr hvis man ikke møter til timen.

Anonymkode: b2797...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da møter du til timen. Enkelt og greit.

Anonymkode: e1bea...e89

Men herregud alle kan glemme å si ifra om en time i blandt. 

Anonymkode: 5871e...b94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var med andre ord hos en privat lege? Fastlege tar ikke 2k i gebyr hvis man ikke møter til timen.

Anonymkode: b2797...055

Satsen har gått opp. Det var hos en lege med driftilskudd i spesialisthelsetjenesten 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Maskinfører said:

For ett brutalt samfunn vi var fått 🙄

Slik som TS beskriver har det vel alltid vært 

Anonymkode: 5b139...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er prisen det koster å ha en lege på jobb. Det er et kjempeproblem at mange ikke møter til oppsatte timer, og gjør helsekøene lengre for alle andre.

Anonymkode: f3d04...ef1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte flytte langt unna for å få råd til å bo. Det var mye uvær den dagen og det hjalp ikke å beregne god tid siden alt sto bom fast

Ringte du dem og forklarte det? I enkelte tilfeller utvider de skjønn og lar deg slippe å betale. 

Er det offentlig legetime du skal på? en fastlegetimen koster rundt 200kr en spesialisttime koster 375kr. Du kan betale med faktura. 

• Liker 1
Skrevet

Slik som TS beskriver har det vel alltid vært 

Anonymkode: 5b139...e52

Joa men det er jo brutalt om folk ikke har råd til og gå til legen 

AnonymBruker
Skrevet

Ringte du dem og forklarte det? I enkelte tilfeller utvider de skjønn og lar deg slippe å betale. 

Er det offentlig legetime du skal på? en fastlegetimen koster rundt 200kr en spesialisttime koster 375kr. Du kan betale med faktura. 

Jeg ringte, men de hadde ikke mulighet til å ta inn flere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...