Michaelhe Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Det er aldri nok leger og sykepleier i noe land? Men hvis man regnet på det, hvor stor andel av befolkningen burde disse utgjøre for at alt skal fungere perfekt? 50% Spørsmål to: kan man ikke inngå samerbeid med sykepleier høgskoler i andre land, for eksempel ukraina? Eller filipinene eller et annet høvelig land. Sør Afrika? Så gjør man både noe bra og får noe igjen?
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Du er klar over at det er mangel på helsepersonell over hele verden, ikke sant? https://www.weforum.org/agenda/2023/01/medical-recruitment-crisis-davos23/ Ratio mellom pasienter/brukere blir et vanskelig regnestykke. I noen land vil pårørende komme innom sykehuet med håndklær og mat, i andre land vil folk som ikke har pårørende bli liggende på brisken og utvikle sår, mens i andre land igjen vil sjukepleier som serverer halvlunken middag havne på forsiden av en av de nasjonale avisene. Hva folk på Vestkanten i Oslo krever vil være veldig annerledes enn hva folk i en liten innlandsbygd forventer. Men det var interessante spørsmål, jeg håper jeg har vært til opplysning.
Apis Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Michaelhe skrev (12 timer siden): Det er aldri nok leger og sykepleier i noe land? Men hvis man regnet på det, hvor stor andel av befolkningen burde disse utgjøre for at alt skal fungere perfekt? 50% Spørsmål to: kan man ikke inngå samerbeid med sykepleier høgskoler i andre land, for eksempel ukraina? Eller filipinene eller et annet høvelig land. Sør Afrika? Så gjør man både noe bra og får noe igjen? Tror det ble gjort et forsøk med sykepleiere fra Filippinene for en stund siden, Nokut godkjente ikke utdanningen mener jeg, og det ble en utfordring med språket
Michaelhe Skrevet 29. mars 2023 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2023 Apis skrev (1 time siden): Tror det ble gjort et forsøk med sykepleiere fra Filippinene for en stund siden, Nokut godkjente ikke utdanningen mener jeg, og det ble en utfordring med språket De gjør det på feil måte. Alt starter med et norsk kurs over nettet. De kan lære norsk fra norske lærere over nettet, og kunne noe ved ankomst. Det at utdanningen er mangelfull er heller ikke noe ankepunkt. da kan man enten bistå der, eller velge en annen skole med bedre pensum?
Topsi Skrevet 1. april 2023 #5 Skrevet 1. april 2023 Hvorfor skal rike Norge tømme fattige land for sine helsearbeidere? En kan heller bedre arbeidsforholdene for norske sykepleiere slik at de tusenvis som har andre yrker komme tilbake Og slutte med at sykepleiere gjør mange ting du ikke må være helsearbeider for å gjøre 6
Majer Skrevet 2. april 2023 #6 Skrevet 2. april 2023 (endret) Spørs jo helt hvordan man bruker dem. Ganske sprøtt at psykologer får driftstilskudd for å behandle lettere angst og depresjoner- ting sosionomer og andre med videreutdanning kunne gjort. Når psykologene som er trent i diagnostisering ikke diagnostiserer må vi ha flere psykiatere som kunne blitt andre typer leger. Vi trenger heller ikke plastiske kirurger som jobber utenfor sykehusene. Sykepleiere må slutte å smøre mat og re opp senger. De må også få slippe å jobbe på gulvet fram til høy pensjonsalder mens kontoroffiserer får gå av på 60... Boligprisene må også ned sånn at flere av de blir i yrket. Hvorfor skal ikke allmenn verneplikt også gjelde i helsevesenet? Problem løst. Endret 2. april 2023 av Majer 1
Druid Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 Michaelhe skrev (På 29.3.2023 den 8.18): Det er aldri nok leger og sykepleier i noe land? Helsevesen er en funksjon av befolkningstetthet, fungerende infrastruktur og demografi. Så med riktig samfunnsutvikling kan man ha nok leger og sykepleiere. Spesialhelsetjenesten handler derimot om volum.
Hareena Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 Norge er blant (OECD) landene som har høyest legedekning med 4,7 per 1000 innb. 2017-tall. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/god-legedekning-i-norge 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 Hareena skrev (13 minutter siden): Norge er blant (OECD) landene som har høyest legedekning med 4,7 per 1000 innb. 2017-tall. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/god-legedekning-i-norge Samtidig så er fastlegeordningen ganske spesiell for Norge, og avlaster spesialisthelsetjenesten, noe som gjør at vi ikke ligger aller høyest av landene som bruker mest penger av BNP (https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/helsestatistikk/internasjonale-sammenligninger/). I tillegg er veldig mange av legene våre kvinner som også tar permisjon på grunn av graviditet. Når det gjelder sykepleiere er det noe av den samme forklaringen, vi har en utstrakt bruk av hjemmetjenester, også noe som er spesielt for Norge og gjør det vanskelig å sammenligne med andre land. Når det er sagt, vi har et større antall sykepleiere på sykehusene enn land det er naturlig å sammenligne seg med. Hvis jeg skal gjette på en forklaring er det at sykepleiere i Norge har så mange andre oppgaver enn rent sykepleiefaglig at de dekker andre roller også, noe som igjen gjør det vanskelig å sammenligne. Jeg hører om helsepersonell som har vanlige arbeidsdager der lunsj og småprat med kollegaer er normalen, men det er ingen jeg kjenner personlig så jeg føler ikke akkurat at det er noen som lyver på seg stressede dager akkurat.
Michaelhe Skrevet 6. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 6. april 2023 (endret) Vikarsykepleier skrev (På 29.3.2023 den 19.49): Du er klar over at det er mangel på helsepersonell over hele verden, ikke sant? https://www.weforum.org/agenda/2023/01/medical-recruitment-crisis-davos23/ Ratio mellom pasienter/brukere blir et vanskelig regnestykke. I noen land vil pårørende komme innom sykehuet med håndklær og mat, i andre land vil folk som ikke har pårørende bli liggende på brisken og utvikle sår, mens i andre land igjen vil sjukepleier som serverer halvlunken middag havne på forsiden av en av de nasjonale avisene. Hva folk på Vestkanten i Oslo krever vil være veldig annerledes enn hva folk i en liten innlandsbygd forventer. Men det var interessante spørsmål, jeg håper jeg har vært til opplysning. Du forstår ikke hva jeg mener. Ved slike samarbeid, så gjør man noe for dette landet også. Man bidrar både med penger og med motivasjon. I mange land er motivasjon et stort problem. For eksempel er lønna til en lærer i afrika så lav noen ganger at han må jobbe i jordbruket i tillegg for å overleve. Det finnes nesten ingen studentutveksling heller, selv ikke innad i regionen? Et samarbeid kan ha mange sider, og det kan både gjøre studiet mer attraktivt i hjemlandet, heve kompetansen og hjelpe Norge. Det blir hva man legger i dette. Endret 6. april 2023 av Michaelhe
Maskinfører Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 (endret) Vikarsykepleier skrev (På 29.3.2023 den 19.49): Du er klar over at det er mangel på helsepersonell over hele verden, ikke sant? https://www.weforum.org/agenda/2023/01/medical-recruitment-crisis-davos23/ Ratio mellom pasienter/brukere blir et vanskelig regnestykke. I noen land vil pårørende komme innom sykehuet med håndklær og mat, i andre land vil folk som ikke har pårørende bli liggende på brisken og utvikle sår, mens i andre land igjen vil sjukepleier som serverer halvlunken middag havne på forsiden av en av de nasjonale avisene. Hva folk på Vestkanten i Oslo krever vil være veldig annerledes enn hva folk i en liten innlandsbygd forventer. Men det var interessante spørsmål, jeg håper jeg har vært til opplysning. WEF bør man holde seg langt unna samme med Klaus Schwab Endret 6. april 2023 av Maskinfører 1 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 Maskinfører skrev (4 timer siden): WEF bør man holde seg langt unna sammen med Klaus Schwab Jeg tror du fokuserer på feil ting her. Poenget er at det er en verdensomspennende helsearbeider-mangel. Hvis du ikke liker kilden min kan du søke andre, det er tusenvis av dem der ute, og WHO er en av de store: https://www.who.int/news/item/02-06-2022-global-strategy-on-human-resources-for-health--workforce-2030
Maskinfører Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Vikarsykepleier skrev (1 minutt siden): Jeg tror du fokuserer på feil ting her. Poenget er at det er en verdensomspennende helsearbeider-mangel. Hvis du ikke liker kilden min kan du søke andre, det er tusenvis av dem der ute, og WHO er en av de store: https://www.who.int/news/item/02-06-2022-global-strategy-on-human-resources-for-health--workforce-2030 WHO styrer jeg også unna Makan te korrupt organisasjon skal en lete lenger etter WHO Tedros er han lege ? Ellers har jeg respekt for sykepleiere og som gjør en viktig jobb 🙂 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Michaelhe skrev (5 timer siden): Du forstår ikke hva jeg mener. Ved slike samarbeid, så gjør man noe for dette landet også. Man bidrar både med penger og med motivasjon. I mange land er motivasjon et stort problem. For eksempel er lønna til en lærer i afrika så lav noen ganger at han må jobbe i jordbruket i tillegg for å overleve. Det finnes nesten ingen studentutveksling heller, selv ikke innad i regionen? Et samarbeid kan ha mange sider, og det kan både gjøre studiet mer attraktivt i hjemlandet, heve kompetansen og hjelpe Norge. Det blir hva man legger i dette. Når du sier dette landet, mener du Norge eller landet som sender fra seg allerede ferdigutdannet helsepersonell? Mener du at det er et samarbeide når menneskelige ressurser, fagutdannet og i et stort behov i sine egne lokalsamfunn, flytter til et rikere land? Jeg snakker ikke om personlige motiver for å reise og gjøre livet sitt bedre, men om din ordbruk, samarbeide. Som jeg ser det er dette et område som minner veldig om ressursdebatten ellers. Alt tilfaller oss i det rike vesten, oss 1 %ere, mat, varer og mennesker med vilje til å gjøre noe med livene sine (som vi alle vet, det er de beste som drar), og vi bruker dette på å kaste det på søpla fordi vi har for mye av det. Jeg tror ikke vi mennesker er skapt for overflod, vi har ikke ryggrad til det.
Gjest Refreng Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 (endret) Det er land som har merkbart bedre legedekning enn Norge. Cuba var for eks oppe i 8 sist det ble målt. Norge fremstår ikke like bra i verdenssammenheng, da.... Cuba har også offentlig helsevesen, og det finnes ikke privat helsevesen. Endret 6. april 2023 av Refreng
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 (endret) Refreng skrev (19 minutter siden): Det er land som har merkbart bedre legedekning enn Norge. Cuba var for eks oppe i 8 sist det ble målt. Norge fremstår ikke like bra i verdenssammenheng, da.... Cuba har også offentlig helsevesen, og det finnes ikke privat helsevesen. Tatt bort kildeløs påstand. Endret 6. april 2023 av Vikarsykepleier Ivrig i tjenesten.
Gjest Refreng Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 Just now, Vikarsykepleier said: Cuba har en utstrakt bruk av heksedoktorer i forskjellige sjatteringer og alternative behandlingsformer (merkelig nok en del av det innenfor det offentlige). Og selv om de har utdannet et stort antall helsepersonell er veldig mange av dem andre steder enn på Cuba. Du må nok komme med kilder fra den type påstander.
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 (endret) Refreng skrev (10 minutter siden): Du må nok komme med kilder fra den type påstander. Dessverre, jeg har ingen kilder, bare erfaringene mine fra flere besøk. Ingen trenger å tro på mine personlige erfaringer, men det er likevel det. Du har helt rett, som helsepersonell skal jeg ikke komme med kildeløse påstander. Jeg går inn og forandrer kommentaren min, kanskje du kan slette sitatet? Endret 6. april 2023 av Vikarsykepleier Overmot.
Michaelhe Skrevet 6. april 2023 Forfatter #19 Skrevet 6. april 2023 (endret) Vikarsykepleier skrev (43 minutter siden): Når du sier dette landet, mener du Norge eller landet som sender fra seg allerede ferdigutdannet helsepersonell? Mener du at det er et samarbeide når menneskelige ressurser, fagutdannet og i et stort behov i sine egne lokalsamfunn, flytter til et rikere land? Jeg snakker ikke om personlige motiver for å reise og gjøre livet sitt bedre, men om din ordbruk, samarbeide. Som jeg ser det er dette et område som minner veldig om ressursdebatten ellers. Alt tilfaller oss i det rike vesten, oss 1 %ere, mat, varer og mennesker med vilje til å gjøre noe med livene sine (som vi alle vet, det er de beste som drar), og vi bruker dette på å kaste det på søpla fordi vi har for mye av det. Jeg tror ikke vi mennesker er skapt for overflod, vi har ikke ryggrad til det. I mange land har de ikke ressurser til utdanne det de trenger av helsepersonell. Utdanningen er også dårlig. I Nigeria streiker ansatte i høyere utdanning så ofte at en person nesten aldri blir ferdig med utdanningen. Grunnen er manglende lønnsutbetalinger ofte. En student i Nigeria vet NULL om studentutveksling. Han eller hun har NULL håp om noe. Ingenting å se fram til. Og det er ikke mangel på folk uten utdanning i Nigeria. Det de mangler er ressurser til å gi dette til dem. Det jeg tenker på ville både øke det faglige nivået på deres utdanning, gi studentene noe å streve etter (gulrot) og det kunne gi Norge sykepleiere. Det er det samme i mange andre land. Så jeg er ikke enig i det du sier. Det er basert på antagelser som ikke stemmer. I liberia tror jeg de har en onkolog eller noe slikt? Men de har millioner UTEN utdanning. Så man gir litt, og man får litt igjen. Dessuten er mangelen på helsepersonell i vesten ofte knyttet til demografiske endringer i forhold til fødselstall som ikke finnes der nede. Jeg mener mange i Europa nekter å samarbeide med de deler av verden hvor det er tilgjengelige menneskelige ressurser av rasistiske årsaker. Endret 6. april 2023 av Michaelhe
Vera Skrevet 6. april 2023 #20 Skrevet 6. april 2023 Jeg tipper mye av problemet hadde blitt løst om helsefagarbeidere (tidligere hjelpepleiere?) igjen fikk tilgang til sykehus, medisiner osv..men - lider vi av bachelor-syken så lider vi av bachelor-syken 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå