Gå til innhold

Bidrag - igjen!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva skjer med min mann? Han betaler max bidrag for to barn (totalt ca 12000 per måned). Vi har faktisk finregnet på om vi har råd til å få barn sammen, ettersom at vi kun har hans inntekt å leve på, og bidrag + hus + barnehage kommer til å utgjøre totalt ca 28 000 per måned for oss. I tillegg bor barna i nord norge, det betyr at hver gang de skal til oss koster det i tillegg ca 9000 for reisen... Og vi vil jo gjerne se de oftere...

Betaler han mindre bidrag dersom vi får et barn sammen, eller blir det det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei,

hvis dere får et barn sammen, så vil han få enda mindre penger fordi han da vil havne i skatteklasse 1 igjen. Men bidragene kan han jo trekke fra på selvangivelsen da.....

jeg blir litt oppgitt når man ikke ser på økonomien i helhet - dvs tar med alle postene i selvangivelsen. har en eks som syter og klager over at det er så dyrt å betale for en i barnehage pluss bidrag til meg for den andre. fordi vi har ett barn hver. det koster å ha barn - innse det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han vil ikke betale mindre bidrag om dere får et barn sammen. Men fra 1.1.2002 skal foreldrene dele på reiseutgiftene, dette kan muligens redusere din manns reiseutgifter. I tillegg til dette så gjelder nye bidragsregler fra ca. høsten 2003 hvor bidrag skal betales etter hvor mye samvær man har med sine barn. Det kan bety at bidraget blir mindre i 2003, men det forutsetter at din mann har endel samvær med sine barn. Regelene er med andre ord i ferd med å endre seg for å få et mer rettferdig system. For mer informasjon kan dere gå inn på Barne-og familiedepartementets hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegg er feil. Han betaler mindre bidrag dersom dere får barn sammen, fordi han da har forsørgeransvar for 3 barn og ikke 2.

Satsen for 3 barn er 24% av brutto lønn. Dvs. 8% pr. barn. 16% betales da til de to barna han ikke bor sammen med.

Satsen for 2 barn er 18%.

Dermed betaler han 2% mindre dersom dere får barn sammen enn han gjør i dag.

Men derfra til å si at det _lønner_ seg for dere å få barn, ville være et laaangt sprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, det er vel ingen som er noenlunde oppegående som planlegger å spare penger på å få barn.... Vi regner på om vi i det hele tatt har råd til å få barn vi, eller om vi heller bør investere mer tid sammen med de han allerede har. Men så er det sånn at jeg godt kunne tenke meg å bli mor og da, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Nye bidragsregler er vedtatt og innføres fra oktober 2003. Da vil bidragen beregnes på en ny måte. Bidragsstørrelsen er bl.a avhengig av inntekten til den som har foreldreansvaret (den som mottar bidrag), hvor ofte man har samvær med barnet/barna osv. Reglene er laget for å få til en mer rettferdig fordeling av utgiftene mellom far og mor. Man går derfor bort i fra den ordningen som er i dag hvor bidragsyter betaler en fast prosentsats av brutto lønn.

Det finnes kalkulatorer på nettet (muligens på stortinget eller andre offentlige nettsider) hvor du kan beregne hvor stort det nye bidraget blir! Eller så kan du ringe trygdekontoret. De bør vite noe om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg bare lurer på de nye reglene høsten 2003.

Min mann betaler fullt barnebidrag for sin datter som bor langt vekke. Han har ikke mulighet for å ha henne ofte, max 4 ganger i året. Vil han da måtte betale mere bidrag med de nye reglene, enn det han gjør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Betale mer bidrag!

Det er ikke godt å si. De nye bidragsreglene innebærer at skattefradraget for bidraget opphører, slik at selv om bidraget går ned, vil muligens nettoeffekten bli at bidraget øker. Uansett så vil det i din manns tilfelle medføre at bidraget muligens øker. Men det er nye regler for deling av reiseutgifter som gjelder fra i år. Det betyr at mor og far må dele på reiseutgiftene. Dette kan muligens føre til at din mann kan ha sitt barn oftere i og med at mor nå må være med å betale reiseutgiftene og at samværet ikke begrenses av din manns økonomi utelukkende. Jeg foreslår at din mann øker samværet og kontakter barnets mor og informerer om de nye reglene for deling av reiseutgifter. Mer samvær, jo mindre bidrag. Dette gagner jo barnet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blir man å måtte betale mer bidrag hvis mammaen sitter hjemme hele dagen i stedet for å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis pappa sørger for å få en samværsavtale som innebærer mye kontakt med barna, betaler far mindre bidrag "uavhengig" av hva mor tjener. Med " " mener jeg at mor og fars inntekt har en mindre betydning etter de nye reglene fra neste år, men inntekten skal også være med i beregningsgrunnlaget. Uansett så betyr det at fedre bør sørge for å få en samværsavtale hvor man har mye kontakt med barna og den avtalen bør inngåes før den nye loven trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

og hva skjer med dette såkalte "kaksebidraget" som går ut på at mottaker kan claime bidrag utover det fastsatte hvis far tjerner mer enn 650 000 (tror det var dette beløpet). Dette er jo intet mindre enn et forslag om konebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men hva hvis moren nekter faren mer samvær på grunn av at hun får mindre bidrag, mitt barns mor skriver ned alt jeg har av samvær og nekter meg mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-04-02 11:43, anonym wrote:

Men hva hvis moren nekter faren mer samvær på grunn av at hun får mindre bidrag, mitt barns mor skriver ned alt jeg har av samvær og nekter meg mer

enn jeg har rett til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Minn mann har ikke mulighet til å ha sin datter så ofte grunnet jobben. Han har ikke mulighet til å ta fri. Og da er det urettferdig at han må betale mer barnebidrag.

Da må han ha barnevakt, og det er jo ikke det som er poenget. Poenget er vel at han skal se barnet sitt...

Hilsen Anonym 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sissi

On 2002-04-03 13:45, anonym wrote:

Minn mann har ikke mulighet til å ha sin datter så ofte grunnet jobben. Han har ikke mulighet til å ta fri. Og da er det urettferdig at han må betale mer barnebidrag.

Kan du forklare hva som er urettferdig og overfor hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-04-03 13:45, anonym wrote:

Minn mann har ikke mulighet til å ha sin datter så ofte grunnet jobben. Han har ikke mulighet til å ta fri. Og da er det urettferdig at han må betale mer barnebidrag.

Da må han ha barnevakt, og det er jo ikke det som er poenget. Poenget er vel at han skal se barnet sitt...

Hilsen Anonym 1

Det er vel naturlig at de som har mye samvær med sine barn betaler mindre i bidrag enn de som har lite samvær. Hvis din mann ikke har mulighet til å være mye sammen med sine barn, er det naturlig at han betaler mer for da er barna mer hos sin mor og dette "koster" mer penger. Hvis man skulle ha spesialregler for de som har jobb hvor man ikke kan se sine barn, blir hele systemet enda mer uoversiktelig. Din mann får ta seg mer fri, så betaler han mindre bidrag etter de nye reglene. Han skal vel ha et liv ved siden av jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...