AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Langt innlegg. Håper noen kan gi meg noen råd og orker å lese her. Jeg har vært ekstremt dumsnill i starten av forholdet. Han hadde masse gjeld og for at han i det hele tatt skulle ha bil sto det og forsikring i mitt navn. Synes synd på han og ville hjelpe den jeg var glad i. Bilen var hans penger, men han var jo livredd for kreditorer skulle ta den så derfor over på meg. Bare forsikring på bil var vel rundt 25.000 pr år som jeg betalte for han. I flere år betalte jeg på det uten å bruke bilen selv (jeg har ikke en gang lappen) og jeg lånte han til krisepenger, men dette var aldri en gave. Var alt fra noen tusenlapper i ny og ne til større beløp. Han har bodd i mitt kommende hus i over 8 år nå, (kommende arv men ikke overtatt juridisk), Hadde mitt navn stått på huset hadde jeg satt en sum her. Han har et barn også i skolealder som er her 50%. Nå føler jeg mer og mer på de bor her i et gratis bokollektiv. Hadde han leid i vårt område ville det blitt minimum. 15.000 i måneden. Mest sannsynlig pluss strøm. Altså har han spart minimum 15.000x8 år kun på husleie. Sånn ca 180.000 pr år. Jeg eier 90 % av alt innbo, han har ikke betalt noe på huset verken oppussing eller noe annet utenom det som gangner han selv eller barnet som grill, ski og slike ting. Å feks erstatte ting som blir slitasje på som jeg har betalt her mener han er uaktuelt. Jeg brukte mye penger på både møbler, oppussning inne og utvendig på huset, men min buffer ble etter hvert redusert og nå tom. Huset står halvferdig. Han har betalt de siste årene mat og tv. Det synes jeg har vært et minstekrav etter alt jeg har betalt, men han er uenig og klager over at han kjøper mesteparten av mat og drikke. Han har også et mye større forbruk enn meg så jeg synes det blir urimelig å fordele likt. Til tider delt på strømregning. Bilen er eneste verdi han har og selv om regninger står på meg, er dette min eneste sikkerhet selv om det fremdeles er risiko i forhold til regninger på bilen og annet som kunne dukke opp. For noen år siden fikk han en liten arv på rett under en mill. Dette brukte han opp på seg selv, med å kjøpe en dyrere bil (i mitt navn) oppstart av et firma og resten på barnet. Han betalte meg 20.000 for utlegg jeg har hatt oppgjennom. En latterlig sum. Muntlig var avtalen han da skulle betale meg mye mer. Jeg var hans private bank der det var igjen resterende. Rundt 300-200.000 kr. Han ba om overføring litt her og der når han trengte fra sine egne penger. Nå mener han han skal ha tilbake disse pengene. Jeg var dum nok til å ha alt på sparekonto med mine egne penger så jeg mistet oversikt. Må jeg til slutt til advokat for dette? Jeg synes han er så urimelig og jeg føler meg rundlurt. Mine foreldre som eier vil dessverre ikke sette kontrakt å blande seg inn i våre problemer, men de tør ikke overføre huset på meg når de vet han har blandet meg inn i hans gjeld. Oppå dette leier han en hytte uten strøm og vann 15.000 i året, alt inkludert. Han mener jeg bør betale både for å sitte på i bilen og at jeg bruker hytta, selv om bruken av hytta ikke koster noe ekstra her. De siste årene har jeg nektet å betale på hytta siden han ikke betaler noe i mitt hus. Nå står det så dårlig til med min økonomi at jeg ikke ser at jeg har råd til å dra dit på påskeferie en gang. Han selv og barnet skal dra alene på hytta. Rent juridisk, hvor står jeg hen her? Anonymkode: ac4a8...8c3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Du må få kastet ut den igla. og rent juridisk har du nok dessverre lite å komme med siden det virker som at mye har gått til forbruk. Så lenge du ikke har kvitteringer og håndfaste bevis er det vanskelig å få gjort noe med det. la han dra på hytta i påsken og så gir du beskjed om at han ikke er velkommen tilbake. Nå må du begynne å ta vare på deg selv. Anonymkode: 8e26d...610 12
Nymerïa Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Jeg forstår det sånn at du spør om du rent juridisk kan holde tilbake sparepengene som står i ditt navn. Som dekning for alle lånene. En jurist ville nok ha måttet vurdere bevisene, som for eksempel hva er samboerens bevis for at pengene egentlig er hans? De står i ditt navn. Jeg vil være fordiktig med å si noe bestemt, men hvis du beholder pengene så er det han spm må bevise at det egentlig er hans. 1
Friluftsmann70 Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Du står nå ved et veiskille, skal du fortsatt være sammen med han eller ikke. Pengene dine som du har lånt han, som han har bodd gratis, og alt du har dekket er nok å anse som tapt. De 200 000,- har han brukt av nå og da, og vil tro han ikke vil komme noe vei med. Du må bestemme deg for hva du vil med livet, fortsetter dere sammen, er det ingen mulighet til å få rettet økonomien. Den vil fortsette å gå videre nedover. Om du bryter med han er bufferen brukt opp / kastet bort, men da kan du i hvertfall begynne på nytt. Glemt alt som er gjort, nå må du få han ut. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Hold disse tingene atskilt. 1) Banken lagrer kontoutskrifter i 10 år. Finn dem i nettbanken, og finn ut hvor mye det er igjen av den arven som du satte på din konto. 2) Har dere noen form for gjeldsbrev eller skriflig avtale på pengene du sier han skylder deg? Hvis ikke blir det veldig vanskelig å kreve å få igjen noe. 3) At du har betalt utgifter (hus, forsikring til bil etc) må du nesten ta på egen kappe. De pengene er tapt. Og så avslutter du forholdet og kaster ham ut. Anonymkode: 41d3b...991 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Høres ut som du får bedre råd om han flytter ut. Forstår at det er kjipt ift barnet som du sikkert har blitt glad i, men han høres ut som en parasitt. Anonymkode: 64c8f...39c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Friluftsmann70 skrev (29 minutter siden): Du står nå ved et veiskille, skal du fortsatt være sammen med han eller ikke. Pengene dine som du har lånt han, som han har bodd gratis, og alt du har dekket er nok å anse som tapt. De 200 000,- har han brukt av nå og da, og vil tro han ikke vil komme noe vei med. Du må bestemme deg for hva du vil med livet, fortsetter dere sammen, er det ingen mulighet til å få rettet økonomien. Den vil fortsette å gå videre nedover. Om du bryter med han er bufferen brukt opp / kastet bort, men da kan du i hvertfall begynne på nytt. Glemt alt som er gjort, nå må du få han ut. Takk for alle svar i tråden. Jeg er fult klar over at jeg har vært naiv her og ikke tatt vare på kvitteringer eller satt opp gjeldsbrev. Ekstremt rotete av meg også å ikke separere mine og hans penger på egen konto. Dette angrer jeg veldig på. Den følelsemessige biten får jeg ikke gjort noe med nå utenom å endre situasjonen min. Det har vært mange lovnader og ideer om fremtiden fra hans side der han vil gjøre det bra økonomisk og naivt nok trodde jeg på dette og at han skulle være redelig nok til å betale meg tilbake for lån. Pengene for bilen kan tilbakeføres som arv og det samme med pengene jeg satt på for at han skulle slippe kreditorer. Så i følge han skylder jeg altså han sparepenger/arv jeg har oppbevart for han. Jeg synes dette er krise så klart når jeg har vært der til hjelp i alle år. Har han virkelig rettigheter på det? Jeg kaster han ut og att på til skylder jeg han rundt 200.000? Paradoksalt nok klarte han å si at han ville hatt bedre økonomi hvis han hadde leid et sted under en krangel om økonomi 😂😳 Han som har spart godt over en mill på å bo her gratis og dette kun i husleie. Lurer nesten på om han trenger en skanning på hjernen.. Tidlig demens? Han glemmer hva han har lånt og nekter for det meste. Dette har blitt mye verre de siste årene. Jeg har passet hans hunder og barnet også. Det har gått så langt at jeg har spurt foreldrene mine om å selge huset selv om det svir siden jeg har lagt inn store summer i huset. Da kunne jeg fått et billigere sted å bo og da lettere å få han ut. Jeg har kastet han ut muntlig flere ganger, men siden han har barn har han rettigheter til å bo en viss tid og jeg får dårlig samvittighet ovenfor barnet. Dette sjekket jeg opp med jurist som dessverre bekrefter jeg ikke kan kaste han rett ut når han har barn. De har rettigheter. Jeg kan strengt tatt ikke kaste han ut heller siden huset ikke står på meg ennå. Mine foreldre derimot som har det juridiske ansvaret nekter å blande seg så jeg føler meg fullstendig låst i denne situasjonen nå. Ts- Anonymkode: ac4a8...8c3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 Nymerïa skrev (1 time siden): Jeg forstår det sånn at du spør om du rent juridisk kan holde tilbake sparepengene som står i ditt navn. Som dekning for alle lånene. En jurist ville nok ha måttet vurdere bevisene, som for eksempel hva er samboerens bevis for at pengene egentlig er hans? De står i ditt navn. Jeg vil være fordiktig med å si noe bestemt, men hvis du beholder pengene så er det han spm må bevise at det egentlig er hans. Ja stemmer, det er det jeg hovedsakelig lurer på. Når han fikk arv skrev han det som overføring på min konto, så jeg vil tro han kan tilbakevise det er hans - men nå som han får fått litt her og han forlanger å se min konto, men siden dette er blandet med mitt vil jeg ikke han skal ha innsyn. Ts- Anonymkode: ac4a8...8c3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 Du kan juridisk sett kaste han ut. Du eier juridisk en bil. Du har juridisk sett en sparekonto med penger på , med mindre dere har noe skriftlig som sier at det er hans penger. At han har overført pengene til deg er IKKE bevis på at det er hans penger. Du kan altså kaste han ut, du har hus, innbo, bil og sparepenger. Han har kreditorer. Anonymkode: 3a857...5a4 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk for alle svar i tråden. Jeg er fult klar over at jeg har vært naiv her og ikke tatt vare på kvitteringer eller satt opp gjeldsbrev. Ekstremt rotete av meg også å ikke separere mine og hans penger på egen konto. Dette angrer jeg veldig på. Den følelsemessige biten får jeg ikke gjort noe med nå utenom å endre situasjonen min. Det har vært mange lovnader og ideer om fremtiden fra hans side der han vil gjøre det bra økonomisk og naivt nok trodde jeg på dette og at han skulle være redelig nok til å betale meg tilbake for lån. Pengene for bilen kan tilbakeføres som arv og det samme med pengene jeg satt på for at han skulle slippe kreditorer. Så i følge han skylder jeg altså han sparepenger/arv jeg har oppbevart for han. Jeg synes dette er krise så klart når jeg har vært der til hjelp i alle år. Har han virkelig rettigheter på det? Jeg kaster han ut og att på til skylder jeg han rundt 200.000? Paradoksalt nok klarte han å si at han ville hatt bedre økonomi hvis han hadde leid et sted under en krangel om økonomi 😂😳 Han som har spart godt over en mill på å bo her gratis og dette kun i husleie. Lurer nesten på om han trenger en skanning på hjernen.. Tidlig demens? Han glemmer hva han har lånt og nekter for det meste. Dette har blitt mye verre de siste årene. Jeg har passet hans hunder og barnet også. Det har gått så langt at jeg har spurt foreldrene mine om å selge huset selv om det svir siden jeg har lagt inn store summer i huset. Da kunne jeg fått et billigere sted å bo og da lettere å få han ut. Jeg har kastet han ut muntlig flere ganger, men siden han har barn har han rettigheter til å bo en viss tid og jeg får dårlig samvittighet ovenfor barnet. Dette sjekket jeg opp med jurist som dessverre bekrefter jeg ikke kan kaste han rett ut når han har barn. De har rettigheter. Jeg kan strengt tatt ikke kaste han ut heller siden huset ikke står på meg ennå. Mine foreldre derimot som har det juridiske ansvaret nekter å blande seg så jeg føler meg fullstendig låst i denne situasjonen nå. Ts- Anonymkode: ac4a8...8c3 Han glemmer ikke, han sitter godt i det og manipulerer deg, jeg ville starta med å kaste ham til helvete ut. Anonymkode: dfe9b...193 2
Sansx Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 Den arven han overførte til deg kan du se på som husleie. Han kommer ingen vei med å kreve de pengene tilbake. Selg bilen. Den er jo din. Du kan fint be han flytte ut. Du har ingen plikt og huse han når forholdet er over. Du ser ikke at det er du som sitter med makta. Anmeld han for trusler hvis han blir rabiat og få hjelp av politiet til og få han ut av huset. 1
Gjest nattdronningen Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 Enig med innlegg 9 og 11. TS hadde jeg vært deg så hadde jeg glatt byttet lås på døra når han ikke var hjemme. (Hvis ikke dere har en husleiekontrakt da). Da må du først si han opp. Flytter han ikke vd æed utløpet av oppsigelsestiden så kontakter du namsmannen.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 Hei TS: Jeg har selv endt opp med en del gjeld pga skillesmisse og psykisk sykdom, og jeg holder på å ordne opp og få det bedre, der jeg har fått meg god jobb da jeg heldigvis er heldig å ha en god utdanning. Har verdens beste kjæreste som vil vi skal bo sammen og han er fullt klar over min situasjon, MEN dette er noe jeg ordner opp i selv. Jeg ville ALDRI latt vedkommende dekke mine utgifter, gjeld eller annet som ikke kom oss begge til gode og vi deler på, og jeg har vært veldig klar på det. Vedkommende tjener mye mer enn meg og jeg ville aldri utnyttet det, det er mennesker på begge sider her og respekten skal være gjensidig. Synes ikke han har respektert deg her ved å utnytte deg økonomisk, din godhet og kanskje også brukt dette barnet som en manipulasjon. Når det gjelder den økonomiske delen så tror jeg ikke du juridisk sett har så mye å vinne på her, vil være mye ditt ord mot hans, det du kan gjøre er å faktisk be om en sum tilbake som et prinsipp. Du må velge om dette er en mann for deg, om ikke så setter du strek og går videre, og ingen penger vil gi deg den friheten som du sikkert vil føle når du har latt alt bare ligge i fortiden. Barnet kan du ha kontakt med om du og han/hun ønsker, det er et bånd som ikke har noe med faren og penger å gjøre. Lykke til Anonymkode: 16300...ef7
Nymerïa Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja stemmer, det er det jeg hovedsakelig lurer på. Når han fikk arv skrev han det som overføring på min konto, så jeg vil tro han kan tilbakevise det er hans - men nå som han får fått litt her og han forlanger å se min konto, men siden dette er blandet med mitt vil jeg ikke han skal ha innsyn. Ts- Anonymkode: ac4a8...8c3 Han har ikke krav på innsyn i din bankkonto såfremt du ikke har gitt han fullmakt til det. Og så er det han som har bevisbyrden hvis han mener at penger som står på din konto er hans. En ting er jussen her, noe annet er hva han gjør i praksis. Jeg regner med at han kan gjøre ting ganske ubehagelig for deg hvis du holder tilbake pengene. Jeg ville ha laget meg en plan for å få han ut på enklest mulig måte, og redusere anledningen hans til å plage meg.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja stemmer, det er det jeg hovedsakelig lurer på. Når han fikk arv skrev han det som overføring på min konto, så jeg vil tro han kan tilbakevise det er hans - men nå som han får fått litt her og han forlanger å se min konto, men siden dette er blandet med mitt vil jeg ikke han skal ha innsyn. Ts- Anonymkode: ac4a8...8c3 Du kan ta utskrift av kontoen flere år tilbake. I min bank kan man overføre direkte til Excel- fil, og da lett sortere ut betalinger til hans konto. Jeg måtte gjøre dette en gang, og det var relativt kjapt gjort å se hva jeg hadde betalt til en annen konto. Anonymkode: 1f7b1...799
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå