Gå til innhold

Når går dere til lege med sykt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på snart 5 år, hatt feber flere dager nå over 38/ høyere om natten. Hoster og klagde på vondt i kroppen. Usikker om blr gå til lege ved feber etter flere dager?

Anonymkode: 10b80...33e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt heller legevakten og hør med de enn å spørre her.

Anonymkode: 2cbf3...a0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret kontakter du selvfølgelig lege. Jeg er ikke helsepersonell, men trebarnsmor så mine råd er basert på det.

Vi kontakter lege ved høy feber over 5-6 dager, raskere om barnet har dårlig allmenntilstand. Alt avhenger liksom av det. Feber i seg selv er ikke en pekepinn på hvor sykt barnet er, men det er ikke moro for en mamma naturligvis. Får han i seg væske? Hvor fort puster han? Orker han å leke litt? Se på tv? Har han utslett (se opp for det som ikke lar seg trykke bort med glass), røde øyne eller jordbærtunge? Nakkestivhet eller lyssky?

Men som sagt av en over her. Stol på instinktene dine og hør med helsevesenet dersom du er bekymret. Klem og god bedring☀️

Anonymkode: c9895...1d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som moren min da vi var små, kontakter lege hvis man ikke har blitt bedre etter tre dager, før hvis man er veldig dårlig :) 

Anonymkode: 4812a...e1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feber på 5. dagen = lege. Det har iallefall jeg praktisert. Med mindre jeg vet at det er influensa eller covid, eller tilsvarende som ofte betyr en uke sykdom uten at legen kan gjøre noe med det siden det er virus.

Anonymkode: 9a5d0...c16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel anbefalt å gå til lege ved høy feber over flere dager eller plagsomme symptomer. Veldig greit om man ringer og spør på legekontoret istedenfor å bestille time. Da kan de som jobber der ta en liten vurdering og fortelle deg når det er aktuelt å komme inn med barnet.

Anonymkode: 944d5...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser an almentilstand.

Er barnet våkent når han er våken? Slapper han av når han sover? Drikker han? Tisser han (farge, lukt)? Hvis feberen er over 39, går den ned med Paracet? Er nakken stiv? Rart utslett? Kramper? Pusteproblem? Andre uventede symptomer?

Hvis noen av disse spørsmålene gir feil svar ville jeg tatt kontakt med lege. I utgangspunktet sender jeg en konsultasjon på meldetjenesten, siden syke barn helst ikke skal til legekontoret. Hvis jeg føler det haster ringer jeg legekontoret elker legevakt. Hvis barn eller voksne har større pusteproblemer eller mister bevissthet ringer jeg 113.

Dersom det ikke er andre symptomer enn de i HI ville jeg ventet. Det kan høres ut som influensa eller covid, og da er det ikke så mye en lege kan gjøre. Hvis det oppstår mer alvorlige symptomer kan det være de trenger behandling.

Anonymkode: 932e8...864

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme.. har en på ett år og har ikke vært hos legen før men nå er hun syk på 3. dagen. Jeg har vurdert det som en forkjølelse av noe slag, kanskje vondt i bihulene feks (sutrete/våkner ofte og gråter) og har tenkt at lege kan jo ikke gjøre noe med det men er det kanskje vanlig å dra til legen med barn uannsett? Selv drar jeg jo bare til legen med skader/smerter uvanlige steder/plager over lang tid..

Hva gjør egentlig legen når man kommer med barn som har diffuse symptomer som feber, snørr, slapp, sutrete osv? Får man bare vite at det nok er et virus og man skal gi paracet og passe på væskeinntaket? Eller sjekker de noe? Får de antibiotika for sikkerhets skyld eller kun om legen vet hva som er galt? Min kan jo heller ikke si hvor hun har vondt..

(Min har og dårlig matlyst som gjør meg litt bekymret, men drikker vann og ammer)

God bedring til barnet ditt TS ❤️ 

Anonymkode: 1d9e4...dc9

AnonymBruker
Skrevet

Kontakter lege ut ifra deres allmenntilstand. Har jenta vondt i halsen i flere dager, men ellers i "grei" form, får i seg mat og drikke, avventer jeg. Er barnet veldig slapt uten å få i seg næring, tar jeg det med til legen. Halsvondt og ørebetennelse skyldes oftes virus, så da hjelper det uansett ikke med antibiotika. 

Anonymkode: 81f6c...02b

• Liker 1
Skrevet

Når du er usikker så tar du en telefon til fastlege, legg frem symptomene så får du gode medisinske råd😇 god bedring til barnet ditt😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg lurer på det samme.. har en på ett år og har ikke vært hos legen før men nå er hun syk på 3. dagen. Jeg har vurdert det som en forkjølelse av noe slag, kanskje vondt i bihulene feks (sutrete/våkner ofte og gråter) og har tenkt at lege kan jo ikke gjøre noe med det men er det kanskje vanlig å dra til legen med barn uannsett? Selv drar jeg jo bare til legen med skader/smerter uvanlige steder/plager over lang tid..

Hva gjør egentlig legen når man kommer med barn som har diffuse symptomer som feber, snørr, slapp, sutrete osv? Får man bare vite at det nok er et virus og man skal gi paracet og passe på væskeinntaket? Eller sjekker de noe? Får de antibiotika for sikkerhets skyld eller kun om legen vet hva som er galt? Min kan jo heller ikke si hvor hun har vondt..

(Min har og dårlig matlyst som gjør meg litt bekymret, men drikker vann og ammer)

Jeg er ikke helsepersonell, men mi er også slik nå, hun driver og får tenner. Masse små som har stukket gjennom tannkjøttet de siste dagene. Og vi andre i huset er syke (kraftig forkjøla eller covid, usikker), så kan godt hend hun brygger på det i samme slengen.

Den gangen vi oppsøkte lege, sjekket de pust/oksygenmetning, feber og crp, samt kikket inn i ører og munn. Forhøyet/lav crp = hjem, få i mye drikke, følge med på tissebleier og ta paracet ved behov. Høy crp = mulig antibiotika, men ulik praksis hos leger. Veldig sjeldent de gir antibiotika «i tilfelle». De prøver gjerne paracet og væske først, selvfølgelig helt avhengig av de mener under undersøkelse.

Om man er usikker, skader det ikke å sende melding eller ringe og høre med legekontor/legevakt. Da har de det også notert at dere har kontaktet dersom det skulle utvikle seg til noe mer. ❤️

Anonymkode: 0907d...4d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver melding (med eventuelle bilder) til fastlegen via helsenorge. Legen svarer meg somregel i løpet av to timer. 

Anonymkode: bd0b5...a18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontakter lege hvis allmenntilstanden er dårlig og/eller feberen høy (nærmere 40) i mer enn tre dager.  Eller hvis de har noen andre plager i tillegg. F.eks. da det ene barnet mitt gråt og gråt fordi hun hadde så vondt i øret. 

Jeg har ikke kontaktet lege ved lav feber og luftveissymptomer som ikke har forverret seg. Begge her har hatt infeksjoner som har ført til feber i over en uke, men da har den også vært lav (rundt 38 på dagtid og maks rett over 39 på kvelden) og de har lekt og ikke vært så påvirket utover litt trøttere enn vanlig og lite matlyst.  Men her kjenner en hver sine egne barn best. Er en bekymret, skal en snakke med lege :) 

Anonymkode: 9f292...c57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på allmenntilstand til barnet.

Drikker barnet, så avventer jeg. Har barnet 40 i feber og jeg ikke får kontakt, ringer jeg legevakta.

Jeg har ringt legevakta, jeg har sett an i dagesvis og jeg har fått akutt time hos fastlege.

Anonymkode: a8cd5...73c

AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier her ser jeg an. Kommer helt an på. Aldri tatt et barn med til lege pga virus hittil, de er 5 og 7 år nå. Hadde feber tre dager en gang, men så begynte den å synke neste morgen, så da gikk deg jo fint. Men de har alltid vært «normalt» syke, og Paracet har alltid dempet feber, lindret øreverk osv. men jeg vet jo at lege ikke kan fikse virus, det må gå over av seg selv. Så antar oftest at det uansett ikke er vits i å dra et sykt barn ut. 

men er du i tvil så ring og snakk med fastlegekontoret eller legevakt om utenfor åpningstid. De gir så gode råd :) 

Anonymkode: 008d9...492

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Følger magefølelsen.

Er ungen veldig slapp, ikke får i seg nok væske og det ikke hjelper med febernedsettende ringer jeg alltid legevakten for råd. De har veldig lavterskel på telefon vedrørende barn. 

99.9 % av tilfellene har de bedt meg komme og aldri trengt å vente særlig lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Når «ørebarnet» har ørebetennelse ringer jeg legevakt/ fastlege raskt fordi ingen ørebetennelser har hatt gått over uten antibiotika. Når barnet ikke fikk i seg mat/ drikke på to dager med oppkast. Når barnet hadde kjempevondt i magen og gråt fordi h*n ville undersøkes av lege og når barna har vært skikkelig syke (feber 39-40/ dårlig allmenntilstand) i mer enn 3-4 dager. Har også ringt legevakt i forbindelse med skader hvor det har vært behov for å sy sår f.eks. 

Anonymkode: 649d7...c2f

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

De lytter gjerne på pusten, sjekker crp, ser på trommehinnen, ser etter hovne lymfekjertler og titter i halsen (hvis de får til.)  F.eks. Varierer litt fra sted til sted.

Anonymkode: 06e9e...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at feber over tre dager=lege. Men jeg har gått før ved høy feber og dårlig allmenntilstand og ventet lenger pga god allmenntilstand. Jeg har også fått gode råd over telefon fra legevakt/Volvat helsetelefon, men ikke fastlege (på legevakten får du snakke med sykepleier, fastlegen har som regel helsesekretær). 
Har fire barn og har ringt alt fra helsestasjon til 113 der barnet ble hentet med luftambulanse. Du lærer etterhvert! 

Anonymkode: 0c308...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Vi lot være å gå til lege med gutten vår, han hadde hatt feber i ei uke. Når vi omsider tok han til lege, ble han hasteinnlagt og holdt på å dø av blodforgiftning. Går nå alltid til lege etter 3 dager med feber. 

Anonymkode: 7c193...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...