Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begunstiget min samboer, og har tatt utgangspunkt i at samlet gjeld skal kunne nedbetales dersom jeg dør. Vi har kun felles barn. Min samboer derimot har livsforsikring på ca halve gjelden. Og ingen er begunstiget, slik at arvereglene spiller inn og det blir barnet vårt som får utbetalingen ved død. Jeg mener dette blir feil men sliter litt med å få samboer til å forstå hvorfor ,og blir derfor usikker på hvem som har rett.  Hvem har du begunstiget (samboer/ektefelle eller barn) og hvor stor bør livsforsikringen være i forhold til gjeld?

Anonymkode: 6c683...339

Skrevet

Det må man bare bli enige om. Det vanlige er at partner er begunstiget. Meningen er normalt at forsikringen skal sikre st familien kan bo videre i hjemmet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen grunn til å begunstige et barn? Man risikerer jo bare en 18 åring som får mengder penger rett i fanget, avkortet stipend, og en skjev start på voksenlivet. Det mulig etter å ha bodd trangt og fattigslig med mor en del år, etter at man måtte selge huset på en ugunstig måte. 

Meningen med livsforsikring og begunstigelse av barnet er ikke å "berike" denne heller. Men å sikre at man ikke plutselig står i en enorm sorg samtidig som man blir ruinert, og må selge huset. 

Anonymkode: 05b8e...744

Skrevet

Må være digg som 17-åring å vite at om under ett år får jeg tilgang på nok penger til å ta med klassen på russefestkickoff i Ayia Napa og kjøpe ny bil. 

Skrevet

Målet med en sånn forsikring er vel at  den etterlatte skal ha muligheten til å bo i huset at evt barn og  mor skal havne på gata 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det burde holde å ha livsforsikring som dekker den delen av gjelden en selv har, og slik jeg forstår det i deres tilfelle er det halvparten.

Men, og et stort MEN; man må jo begunstige den voksne! Hva hjelper det barnet å få noen mill på bok når det blir 18, imens det har måtte vokse opp i trange kår?

Dette forutsetter selvfølgelig at du arver samboers del av boet, hvis ikke så må forsikringen være større.

Anonymkode: 9f8e5...19d

Skrevet

Vi har livsforsikring på begge to, med partner som begunstiget. 

Summen er tilstrekkelig til å gjøre boligen gjeldsfri + noen hundre tusen ekstra for kostnader som påløper, og eventuelt omstilling i forhold til arbeidsevne, jobbskifte osv.

Barna blir jo indirekte begunstiget ved at gjenlevnde foreldre er i stand til å ta vare på de uten for store økonomiske bekymringer.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker874626 said:

Vi har livsforsikring på begge to, med partner som begunstiget. 

Summen er tilstrekkelig til å gjøre boligen gjeldsfri + noen hundre tusen ekstra for kostnader som påløper, og eventuelt omstilling i forhold til arbeidsevne, jobbskifte osv.

Man må jo ikke gjøre det altfor økonomisk gunstig å bli dyttet ned trappa... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har begunstiget min samboer, og har tatt utgangspunkt i at samlet gjeld skal kunne nedbetales dersom jeg dør. Vi har kun felles barn. Min samboer derimot har livsforsikring på ca halve gjelden. Og ingen er begunstiget, slik at arvereglene spiller inn og det blir barnet vårt som får utbetalingen ved død. Jeg mener dette blir feil men sliter litt med å få samboer til å forstå hvorfor ,og blir derfor usikker på hvem som har rett.  Hvem har du begunstiget (samboer/ektefelle eller barn) og hvor stor bør livsforsikringen være i forhold til gjeld?

Anonymkode: 6c683...339

Du sliter med å få samboer til å skjønne at overformynderiet kommer inn og styrer pengene han etterlater barnet uten testamente eller direkte begunstigelse slik at barnet har penger på konto men ikke tak over hodet? Kanskje han rett og slett bare er litt treig av seg som må ha det inn med teskje? 
"Slik det er nå, hvis du dør må jeg og ungene bo på gata fordi du er ute av stand til å skjønne hvordan dette fungerer - så jeg kommer til å ta opp en egen forsikring på deg for å sikre at våre barn kan fortsette ha et OK liv om du dør.. Samtidig kommer jeg til å endre min forsikring tilsvarende siden du syns dette er OK.. Så kan du jo tenke på hvordan du skal behove hus og hjem hvis jeg dør" 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...