Gå til innhold

Sende mail til bedrift for å høre om de trenger ansatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en 16-år gammel jente som ønsker å finne meg en jobb. Planen min er å sende en mail til bedriftens epostadresse, hvor jeg spør om de trenger / kunne tenkt seg en ansatt.

Noen som kan hjelpe meg med å formulere meg på best mulig måte?😊

Anonymkode: 4c082...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du vil skaffe deg en jobb. 👍 Du skriver ikke noe om hva slags bedrift det er snakk om, men jeg regner med at der er en som ansetter personer under 18 år. I så fall er det gjerne en mindre bedrift, butikk eller lignende..? 
Mitt råd er i så fall at du ikke sender noen generell e-post, men heller gjør ett av to:

1. Stiller opp personlig og ber om å få snakke med en som er ansvarlig/daglig leder. Ta med deg CVen din. Presenter deg skikkelig, og si hva du tenker deg. 
Personlig oppmøte er det absolutt den beste måten å gi et godt førsteinntrykk på.

2. Ring bedriften og spør etter den som er ansvarlig/daglig leder. Følg fremgangsmåten over, men husk at det kan være vanskeligere å gi et godt inntrykk over telefonen. Spør om du kan få komme innom med CVen din. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du vil skaffe deg jobb, men sjekk om de tar i mot åpne søknader via en rekrutteringsside først. 
For å sende mail, så kan du bare si rett ut at du er 16 år, og ønsker jobberfaring, og lurer på om de kan ha noe ledig for deg :) 

Det er ikke vits å møte opp personlig med cv, med mindre det er en veldig liten nisjebedrift. 
De har ikke lov til å lagre den, på grunn av GDPR. Derav sjekke om de har en egen rekrutteringsside, hvor man signerer på GDPR og lagring av personopplysninger elektronisk. 

Jeg jobber i en større bedrift (og vi tar inn ungdom), men alle mail med søknader blir slettet øyeblikkelig, og søkere blir henvist til nettsiden. Kommer de innom med søknad, så tar vi ikke i mot. Kommer den pr post blir den makulert med en gang. Vi tar ikke sjansen på brudd på GDPR/personvern. 
Dersom vi tar i mot søknader til personer som ikke blir ansatt i den prosessen, så må vi ha ett skriftelig samtykke på hvor lenge vi får lov til å lagre søknaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...