Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidstid er tre dager i uken fra 9-16. I sommer vil sjefen at jeg skal jobbe fra 10-15, fordi pågangen er mindre.

Kan han gjøre dette? Har ikke jeg rett på mine 7 timer?

Anonymkode: d3447...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min arbeidstid er tre dager i uken fra 9-16. I sommer vil sjefen at jeg skal jobbe fra 10-15, fordi pågangen er mindre.

Kan han gjøre dette? Har ikke jeg rett på mine 7 timer?

Har du fast kontrakt så kan han vel ikke, h is du har timesbetalt kan han gjøre som han vil

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva som står i kontrakten din.. 

Anonymkode: 4d168...cf1

Skrevet

Kommer an på kontrakten, har du fast arbeidstiden uka så kan ikke arbeidsgiver korte ned på arbeidstiden i løpet av uka  , men kan endre når du begynner på jobb 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i kontrakten?

Anonymkode: 7edcd...2df

AnonymBruker
Skrevet

Det er en vesentlig endring av arbeidsforholdet som arbeidsgiver ikke uten videre kan gjøre. Det vesentlige her er kontrakten og om det er praksis på denne jobben å jobbe ulike tider sommer og vinter. 

Anonymkode: 12f7d...47f

Skrevet

Har du ikke kontrakt så sjekk hva som står i utlysningsteksten på stillingen da du fikk jobben , det er grunnlaget . Ingen av delene ? Sørg for å dokumenter din arbeidstid , lønnsslipp ect , og er du organisert så bruk organisasjonen din i denne saken . Er det behov for å redusere stillingen så skal arbeidsgiver følge de prosesser som er gjeldende for arbeidslivet . Det er nødvendigvis ikke du som må redusere timer , det kommer an på ansiennitet , kompetanse og evt 

AnonymBruker
Skrevet

Hi her

Dette står i kontrakten:

AAE7757F-9142-431A-A49B-211A7200893D.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hi her

Dette står i kontrakten:

Basert på dette virker det innafor?

Anonymkode: 7edcd...2df

• Liker 3
Skrevet

Da må du fram med forstørrelsesglasset og lese det med liten skrift i kontrakta 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hi her

Dette står i kontrakten:

Da er det innafor, det står jo i kontakten din. 

Anonymkode: f8cfc...9aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hi her

Dette står i kontrakten:

Dette kan justeres "etter avtale" - i så fall høes det ut som dere må bli enige. Hvis du ikke er enig, så er det jo ikke en avtale. Hvis du i dag jobber 7 timer tre dager i uken, så er det mer enn de 50 % som står i kontrakten. En reduksjon til fem timer tre dager i uken vil være under 50 % og dermed i strid med kontrakten. Jeg ville vist til kontrakten og sagt at du kan strekke deg til å jobbe tre dager i uken fremdeles, men gå ned fra 7 timer til 6 timer to av de dagene. Eller er det snakk om å jobbe fem timer om dagen fire dager  i uken? Og kan du eventuelt foreslå det.

Anonymkode: 3b53c...005

Skrevet

Det står veldig tydelig i kontrakten din at "dette kan justeres etter avtale"

Høres ut som du har en deltids stilling, når det gjelder deltidsstillinger har arbeidsgiver mulighet til å både fjerne og legge til timer, men du skal varsles minst 4 uker før endring trer i kraft om du ikke er organisert, er du organisert er det 6 eller 8 uker tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som tolker arbeidsavtalen som om stillingsprosenten «kan endres etter avtale»; Hvorfor tolker dere det slik? :klo: Setningen «kan endres etter avtale» står jo direkte etter setningsleddet angående hvor mange ukedager den 50% stillingen skal fordeles på. 

Det er svært uvanlig å ha en arbeidsavtale med «flytende» stillingsprosent, sett bort fra tilkallingsvikar-avtaler (dvs. 0% stilling helt uten forpliktelser for verken arbeidsgiver eller arbeidstaker) I og med at stillingsprosenten dikterer arbeidstakers inntekt og stillingsvernet står såpass sterkt i Norge mener jeg at arbeidsgiver her må gå til endringsoppsigelse eller delvis permittering av TS dersom arbeidsgiver ønsker at hun skal jobbe mindre enn stillingsprosenten tilsier i sommer. Da må arbeidsgiver også følge arbeidslivets spilleregler angående dette.

Anonymkode: 8a31d...621

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Slik jeg leser kontrakten, har du 50% stilling og det vil si at du i snitt skal jobbe 18,75 timer i uka. Du skal altså ha lønn for ca. 75 timer i måneden. Du må nok akseptere at arbeidstider og arbeidsdager kan variere, men du skal ikke få redusert totalt månedsarbeid og månedslønn på grunn av dette. Hvis arbeidstiden pr. dag reduseres fra 7 til 5 timer, da skal du i stedet jobbe en ekstra dag slik at totaltimene og lønna blir det samme.

Du kan eventuelt avtale annen ordning, som å jobbe litt mindre i lavsesong og litt mer i høysesong, men snittet over et år skal da bli minst 50% stilling, for det er det du har avtalt i kontrakten.

Endret av aksase
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...