AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Min arbeidstid er tre dager i uken fra 9-16. I sommer vil sjefen at jeg skal jobbe fra 10-15, fordi pågangen er mindre. Kan han gjøre dette? Har ikke jeg rett på mine 7 timer? Anonymkode: d3447...d58
Topsi Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min arbeidstid er tre dager i uken fra 9-16. I sommer vil sjefen at jeg skal jobbe fra 10-15, fordi pågangen er mindre. Kan han gjøre dette? Har ikke jeg rett på mine 7 timer? Anonymkode: d3447...d58 Har du fast kontrakt så kan han vel ikke, h is du har timesbetalt kan han gjøre som han vil
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Kommer helt an på hva som står i kontrakten din.. Anonymkode: 4d168...cf1
Smosk Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Kommer an på kontrakten, har du fast arbeidstiden uka så kan ikke arbeidsgiver korte ned på arbeidstiden i løpet av uka , men kan endre når du begynner på jobb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Hva står det i kontrakten? Anonymkode: 7edcd...2df
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Det er en vesentlig endring av arbeidsforholdet som arbeidsgiver ikke uten videre kan gjøre. Det vesentlige her er kontrakten og om det er praksis på denne jobben å jobbe ulike tider sommer og vinter. Anonymkode: 12f7d...47f
Smosk Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Har du ikke kontrakt så sjekk hva som står i utlysningsteksten på stillingen da du fikk jobben , det er grunnlaget . Ingen av delene ? Sørg for å dokumenter din arbeidstid , lønnsslipp ect , og er du organisert så bruk organisasjonen din i denne saken . Er det behov for å redusere stillingen så skal arbeidsgiver følge de prosesser som er gjeldende for arbeidslivet . Det er nødvendigvis ikke du som må redusere timer , det kommer an på ansiennitet , kompetanse og evt
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 Hi her Dette står i kontrakten: Anonymkode: d3447...d58
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hi her Dette står i kontrakten: Anonymkode: d3447...d58 Basert på dette virker det innafor? Anonymkode: 7edcd...2df 3
Maskinfører Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 Da må du fram med forstørrelsesglasset og lese det med liten skrift i kontrakta
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hi her Dette står i kontrakten: Anonymkode: d3447...d58 Da er det innafor, det står jo i kontakten din. Anonymkode: f8cfc...9aa 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hi her Dette står i kontrakten: Anonymkode: d3447...d58 Dette kan justeres "etter avtale" - i så fall høes det ut som dere må bli enige. Hvis du ikke er enig, så er det jo ikke en avtale. Hvis du i dag jobber 7 timer tre dager i uken, så er det mer enn de 50 % som står i kontrakten. En reduksjon til fem timer tre dager i uken vil være under 50 % og dermed i strid med kontrakten. Jeg ville vist til kontrakten og sagt at du kan strekke deg til å jobbe tre dager i uken fremdeles, men gå ned fra 7 timer til 6 timer to av de dagene. Eller er det snakk om å jobbe fem timer om dagen fire dager i uken? Og kan du eventuelt foreslå det. Anonymkode: 3b53c...005
LissiN Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 Det står veldig tydelig i kontrakten din at "dette kan justeres etter avtale" Høres ut som du har en deltids stilling, når det gjelder deltidsstillinger har arbeidsgiver mulighet til å både fjerne og legge til timer, men du skal varsles minst 4 uker før endring trer i kraft om du ikke er organisert, er du organisert er det 6 eller 8 uker tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 Dere som tolker arbeidsavtalen som om stillingsprosenten «kan endres etter avtale»; Hvorfor tolker dere det slik? Setningen «kan endres etter avtale» står jo direkte etter setningsleddet angående hvor mange ukedager den 50% stillingen skal fordeles på. Det er svært uvanlig å ha en arbeidsavtale med «flytende» stillingsprosent, sett bort fra tilkallingsvikar-avtaler (dvs. 0% stilling helt uten forpliktelser for verken arbeidsgiver eller arbeidstaker) I og med at stillingsprosenten dikterer arbeidstakers inntekt og stillingsvernet står såpass sterkt i Norge mener jeg at arbeidsgiver her må gå til endringsoppsigelse eller delvis permittering av TS dersom arbeidsgiver ønsker at hun skal jobbe mindre enn stillingsprosenten tilsier i sommer. Da må arbeidsgiver også følge arbeidslivets spilleregler angående dette. Anonymkode: 8a31d...621 1 1
aksase Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 (endret) Slik jeg leser kontrakten, har du 50% stilling og det vil si at du i snitt skal jobbe 18,75 timer i uka. Du skal altså ha lønn for ca. 75 timer i måneden. Du må nok akseptere at arbeidstider og arbeidsdager kan variere, men du skal ikke få redusert totalt månedsarbeid og månedslønn på grunn av dette. Hvis arbeidstiden pr. dag reduseres fra 7 til 5 timer, da skal du i stedet jobbe en ekstra dag slik at totaltimene og lønna blir det samme. Du kan eventuelt avtale annen ordning, som å jobbe litt mindre i lavsesong og litt mer i høysesong, men snittet over et år skal da bli minst 50% stilling, for det er det du har avtalt i kontrakten. Endret 29. mars 2023 av aksase 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå