Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min x svigersøster fortalte meg for noen år siden at min bror hadde vært stygg verbalt til henne.. ikke bare 1 gang, men flere ganger i mnd. Hun forklarte at grunnen til at hun ikke ble med på familiesammenkomster var for at han drev skuespill forann oss i familien.. jeg trodde ikke på dette da. 

Hun ordnet møte i skjul til FVK uten å si noe til han. Når han ble innkalt så ble han beskyldt for psykisk å fysisk vold, men det ble bare med det ene møte. Det ble slutt imellom de, og 4 år senere har han funnet lykken på ny. Alt virket som fryd og gammen, men nå har også mine nye svigersøster kommet med nesten samme beskyldningene ang. han.

Jeg tror jo nå på begge to, men suns det er vanskelig å tenke dette om min bror! De skal nå på FVK, og han gruer seg til dette da det vekker litt gamle minner.. men jeg tror han virkelig trenger hjelp hvis forholdet skal vare. Noen tips, erfaringer? Hvordan forholde seg til dette.. de virker jo lykkelig og forelsket forann oss i familien, så vanskelig å tenke seg til

Anonymkode: 55251...5e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt ham søke profesjonell hjelp for sine problemer før han ikke bare ødelegger andre, men også kaster bort det beste i sitt liv og ødelegger eget liv, slik han allerede har gjort en gang før.

Anonymkode: 62b19...f44

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han må innse at han har et problem, og at han må gjøre noe med det. Så finnes det hjelp for sinnemestring osv som kan hjelpe. Men om han ikke innser problemet og innser at det er HAN som må gjøre noe, så kommer man ingen vei.

Det kan også nevnes at det kan være enklte ting/oppførsel som trigger dette hos noen, mer enn andre. Så det kan også hende at han ubevisst tiltrekkes av personer som får fram denne siden hos han. En eks av en venninne av meg var aldri sånn mot henne (med unntak av en eneste epiosode når de sto midt i samlivsbrudd, som mer kan forstås), men har hatt problemer i 2 nyere forhold. Han har nå gått på sinnemestingskurs, men forholdene har naturlig nok ikke overlevd.(det siste var nok over før han kom igang med kurs). Han fremstår som en veldig sympatisk person, men har nok litt temperament. Likevel tok det lang tid før min venninne klarte å tro at han kunne oppføre seg slik, siden han ikke var sånn mot henne. Men etter å ha hørt litt fra sønnen så skjønte hun at det stemmer.

Anonymkode: c77cf...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først, har hun damen gått til fvk er hun sikkert rimelig desperat og langt nede, det siste hun trenger er at noen sier "dere har jo virket så lykkelige" - spesielt siden dette går på manipulasjon fra din bror sin side, mot psykisk og fysisk vold - som er alvorlige greier! 
Personlig ville jeg nok valgt å si fra at det ikke er greit å være stygg med andre, og hvis han sa han fikk "dårlige minner" ville jeg sagt at det i så fall var selvforskylt og at han kanskej burde skjerpet seg og søkt hjelp hvis han ikke vil feile i forhold resten av livet.. 

Anonymkode: eb06f...457

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig tungt/vanskelig å innse at man er voldelig psykisk eller fysisk mot egen partner. Det er lett å både undervurdere alvorligheten av det man gjør, og å ha "unnskyldninger" utenfor seg selv (les gjerne partneren det går ut over som sier/gjør noe de burde vite at h*n ikke fortjener).

Har han også fortalt at de skal til FVK eller er det hun? Om han selv har fortalt det så åpner det seg større muligheter til å snakke om det og oppfordre ham til å søke hjelp. Er det kun hun som har sagt noe til deg, så bør du trå veldig forsiktig. Det kan gå på stoltheten løs at andre vet noe, og om han ikke har en god måte å håndtere egne følelser på - så er det ikke utenkelig at han tar det ut hjemme.

Du kan f.eks. lese litt hos Alternativ til vold for å få mer kunnskap Stiftelsen Alternativ til Vold (ATV): Behandlings- og kompetansesenter på vold i nære relasjoner (atv-stiftelsen.no)

Det er lenge siden jeg så denne episoden om usunt sinne på nrk, men mener å huske at den viser ganske godt hvor forskjellig partene kan oppleve det som skjer, og hvilke tanker her faren gjorde seg underveis i prossessen med å bli mindre skremmende for barn og kone. Puls – Usunt sinne – NRK TV

Anonymkode: 3415a...7ba

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at du er en fantastisk søster og menneske som idet hele tatt vil ta dette til deg og tenker over det, mange ville aldri trodd disse damene og sagt alt var deres skyld. Dette hjelper også din bror, at noen faktisk ser sannheten og holder han ansvarlig for sine handlinger. Det som gjør at slike menn ofte fortsetter er nettopp at de aldri har måtte ta ansvar og alltid manipulert. Er bare å prøve å skaffe han hjelp og teknikker for å mestre det som gjør at han reagerer og utfører slike handlinger. Men igjen, hatten av for deg :)

Anonymkode: ba5ad...da1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...