AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Får ikke rettet det? Anonymkode: 9edf0...153
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Kan du ikke logge inn og rette. jeg gjorde det i dag Anonymkode: 682b9...95e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan du ikke logge inn og rette. jeg gjorde det i dag Anonymkode: 682b9...95e Fikk rettet opp bilen, men ikke leiligheten. Anonymkode: 9edf0...153
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Huset vårt er nok også verdsatt for høyt, men det har ingen betydning siden vi ikke betaler formuesskatt. Og eiendomsskatten benytter et annet grunnlag (i min kommune), de takserte huset i år til en lavere sum (kommunen gikk over alle eiendommer i kommunen). Anonymkode: 1bcfc...0ad
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Hva mener du med at du ikke får rettet det? Jeg rettet opp, og la med dokumentasjonen på at verdien var lavere.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Taluno skrev (40 minutter siden): Hva mener du med at du ikke får rettet det? Jeg rettet opp, og la med dokumentasjonen på at verdien var lavere. Godtar ikke dok. Fikk mail fra boligbyggelaget det blir ikke godtatt. Anonymkode: 9edf0...153
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Godtar ikke dok. Fikk mail fra boligbyggelaget det blir ikke godtatt. Anonymkode: 9edf0...153 Og du har lagret dette som PDF?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 Må vel ha takst som er mindre enn 6 mnd gammel og hvor takstmann har vært inne i boligen? Anonymkode: 7e55c...b86
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Må vel ha takst som er mindre enn 6 mnd gammel og hvor takstmann har vært inne i boligen? Anonymkode: 7e55c...b86 Nei, det må ikke ha vært noen inne i boligen, men dokumentasjonen kan ikke være veldig gammel nei. Det holder å legge ved dokumentasjon, som like gjerne kan være en e-vurdering eller markedsverdi. Endre formuesverdien av egen bolig (primærbolig) - Skatteetaten Sitat Dokumentasjon som er grunnlag for endring av formuesverdi takst som er gitt av kvalifisert takstmann verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 Taluno skrev (1 time siden): Og du har lagret dette som PDF? Prøver igjen. Denne data verden er ikke noe for meg🙈verdivurderingen er fra 16 mars så det er vel innafor? Anonymkode: 9edf0...153
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Prøver igjen. Denne data verden er ikke noe for meg🙈verdivurderingen er fra 16 mars så det er vel innafor? Anonymkode: 9edf0...153 Ja, om den sier at boligen er verdt mindre ja Jeg har ikke sett at det står noe konkret hvor nytt det skal være, men jeg ser for meg at det må være nytt nok til å være realistisk. F.eks kunne ikke jeg brukt vurderingen fra 2017 for å dokumentere dages verdi. Jeg la med verdivurdering fra megler fra november. Det var en forskjell på 500 000,- for min del, og det utgjorde ingenting på skatt for meg.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 Taluno skrev (6 timer siden): Nei, det må ikke ha vært noen inne i boligen, men dokumentasjonen kan ikke være veldig gammel nei. Det holder å legge ved dokumentasjon, som like gjerne kan være en e-vurdering eller markedsverdi. Endre formuesverdien av egen bolig (primærbolig) - Skatteetaten Vel, jeg er godt kjent med at Skatteetaten slavisk følger dette og det står i skatte-abc 21/22, kap. 32-7 «Nedsetting av formuesverdien for bolig- og fritidseiendom», 32-7-1 «primærbolig og sekundærbolig», «generelt» fjerde avsnitt: «Dokumenteres markedsverdien med takst/verdivurdering foretatt av takstmann/megler, er det som utgangspunkt et minstekrav at boligen er besiktiget innvendig og utvendig.» Anonymkode: 7e55c...b86
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, jeg er godt kjent med at Skatteetaten slavisk følger dette og det står i skatte-abc 21/22, kap. 32-7 «Nedsetting av formuesverdien for bolig- og fritidseiendom», 32-7-1 «primærbolig og sekundærbolig», «generelt» fjerde avsnitt: «Dokumenteres markedsverdien med takst/verdivurdering foretatt av takstmann/megler, er det som utgangspunkt et minstekrav at boligen er besiktiget innvendig og utvendig.» Anonymkode: 7e55c...b86 Så når skatteetaten selv skriver at man kan bruke hva nærliggende boliger er solgt for som dokumentasjon, så tar de feil? Som jeg hentet direkte fra skatteetaten i ett tidligere innlegg: Sitat observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår. Jeg leser ikke dette som at noen må observere den aktuelle boligen fra innsiden... Mulig Huseiernes Landsforbund også skriver feil når de skriver e-takst https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/formuesverdi-pa-bolig-likningsverdi/ Sitat For å dokumentere boligens reelle markedsverdi trenger du en av følgende: takst fra takstmann verdivurdering/etakst fra eiendomsmegler (se eksempel under) dokumentasjon på salgsverdi av omtrent lik bolig i området Mulig du har inngående kunnskap om det, men jeg velger stole på overnevnte kilder.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 Skatteetaten har tilgang til eiendomsverdi.no hvor stort alle meglere henter ut info til etakst. Det gir altså ikke noe mer grunnlag for å avvike fra standarden for dem. Det er for øvrig en utrolig bra database. Observerbar markedsverdi er vanskelig. To like leiligheter i samme oppgang kan ha forskjellig pris. Første etasje eller penthouse? Den ene med nytt kjøkken og bad? Dette er er et annet grunnlag og det er mye vanskeligere å nå frem. Ansatte i etaten gir blanke i huseierens landsforbund som rettskilde. For dem er ABC’n styrende. ABC’n ligger også ute på nett og er en rettskilde på lik linje om ikke høyere enn sidene det er sakset fra ellers her, både som juridisk teori og kodifisering av forvaltningspraksis. Så trådstarter, for å få endret dette lettest mulig, få en takstmann eller megler innom. Du vil ikke få noe bråk og det vil nær sagt automatisk bli lagt til grunn av Skatteetaten. Easy, peasy! «It is the way» Tar du de andre rådene her, så er det en reell risiko for at du ikke oppnår det du vil, må klage og fortsatt ikke får medhold. Anonymkode: 7e55c...b86
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #16 Skrevet 29. mars 2023 Da beklager jeg. Jeg har alltid tenkt at man skal stole på skatteetaten sine råd til utfylling og endring, og at det de skriver om nødvendig dokumentasjon er korrekt. De fleste jeg kjenner går også ut i fra hva Skatteetaten skriver.
NakenPanda Skrevet 29. mars 2023 #17 Skrevet 29. mars 2023 Test denne linken fra skatteetaten https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #18 Skrevet 29. mars 2023 Taluno skrev (10 minutter siden): Da beklager jeg. Jeg har alltid tenkt at man skal stole på skatteetaten sine råd til utfylling og endring, og at det de skriver om nødvendig dokumentasjon er korrekt. De fleste jeg kjenner går også ut i fra hva Skatteetaten skriver. Ingen grunn til det. Skatteetaten har nok en vei å gå her. Strengt tatt viktige ting du påpeker. Gi dem beskjed? Men Skatteetaten er relativt greie å forholde seg til. Skatte-abc, skatteforvaltningshåndboken og skattebetalingshåndboken beskriver det aller meste. Innafor = ok, utenfor kan bety trøbbel. Anonymkode: 7e55c...b86
Taluno Skrevet 29. mars 2023 #19 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen grunn til det. Skatteetaten har nok en vei å gå her. Strengt tatt viktige ting du påpeker. Gi dem beskjed? Men Skatteetaten er relativt greie å forholde seg til. Skatte-abc, skatteforvaltningshåndboken og skattebetalingshåndboken beskriver det aller meste. Innafor = ok, utenfor kan bety trøbbel. Anonymkode: 7e55c...b86 Jeg gidder ikke lese boken du bruker som kilde, som sier at de skriver feil, så jeg kan ikke fortelle dem at de tar feil. Men ja, du bør gi dem beskjed om at informasjonen de gir er missvisende De kan ikke forvente at folk leser en bok for å finne ut av ting, spesielt ikke når de ikke sier at denne boken finnes, de bør jo legge ut korrekt info, så du bør korrigere dem.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #20 Skrevet 29. mars 2023 Jeg har pratet med de og sendt over dok. Ts Anonymkode: 9edf0...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå