Gå til innhold

Hvordan er første tiden med valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen hundeeiere som vil fortelle litt om første tiden med valp? Hvordan får dere valpen husren? Hvor sover valpen? Trener dere noe helt i starten? Når begynner dere å venne til på alenetid? 

Anonymkode: 7be19...b64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette ble vist et veldig langt innlegg, jeg er ikke perfekt og lærer fortsatt noe nytt hele tiden med mine 2 hunder men jeg kan si noe om min erfaring

Min yngste hund er 2 år nå. Hun var husren fra 4-5mnd alder og hadde nesten aldri uhell inne. Vi tok henne ut i hagen etter mat, etter lek, etter søvn og hver 1-2 time. Fra dag 1 så brukte vi samme ord/kommando hver gang vi skulle åpne terrase dør for å tisse og når vi var ute, og når hun gikk på do så fikk hun ros og vi viste tydelig hvor flink hun var. Den største utfordringen vår var at hun var en pyse som helst ikke ville gjøre fra seg ute på tur, det var liksom bare i hagen hun følte at det var «trygt». Hun har også fått skryt for å selv gå til døren eller si ifra når hun må på do.

Vår valp sov i stort bur på soverommet. Den første tiden var hun misfornøyd med det og jeg satt på gulvet og ventet på at hun skulle sovne før jeg gikk i seng. Vi var oppe 1-2 ganger om natten for å gå på do, men det tok ikke mer en 2-3 uker før hun sov gjennom natten uten å gå ut. Vi var også nøye med å lufte henne godt på kvelden, og vi satte bort mat 3 timer før og vann 1-2 timer før leggetid så hun fikk tømt seg før hun skulle sove.

Alene trening startet første uken, kanskje dag 4-5. Først hadde vi mye trening og tilvenning til bur + bil og i starten hadde hun et lite bur nær meg i passasjersetet. Men første gang var hun bare alene 2 minuter mens jeg løp på butikken for å kjøpe melk eller brød. Når jeg kom tilbake så fikk valpen ingen trøst eller oppmerksomhet, jeg bare latet som ingenting hvis hun lagde litt lyd.

Jeg har brukt samme fremgangsmåte med 2 gjetere av ulik rase. De har fått alene trening i bil og blitt trygge på det først. Spesielt nr 2 har vert med på butikken, stevne, tur, jobb osv osv. Da har hun vært i bilen først 1-2 minutter, også har tiden blitt lenger etterhvert. Når jeg var på kurs med eldste hunden så fikk valpen være med, da 14 uker gammel. Hun fikk komme ut for miljøtrening/sosialisering med kursdeltakere også slappet hun av i bilen i flere timer med dekken, ullpledd og mange lufte pauser. Var aldri noe stress eller problem, hun lærte at jeg alltid kom tilbake og at det var normalt å vente på meg i bilen.

Når hun skulle være alene hjemme i huset så brukte vi stort bur. Der hadde hun fast rutine med å legge seg for å sove/slappe av 1 gang om dagen etter aktivitet/mat og vi begynte på nytt slik som med bil. 5 minuter, så 10, 20 osv. Aldri noe trøst, snakking eller dulling før eller etter vi reiste. Det var stille og rolig inn i buret, et par godbiter eller noe lite og trygt å tygge på også kommando for å legge seg/slappe av. Når vi kom tilbake så latet vi som ingenting hvis hun var glad og hyper for å se oss, hvis hun var rolig og virket som hun hadde hatt det fint så sa vi at hun var flink og ga litt kos. Men vi var aldri borte mer enn 2 timer, først når hun var rolig og komfortabel med å være alene så sto buret åpent og hun fikk et lite område å bevege seg på uten sko, ledninger og annet hun kunne ødelegge.

Begge hundene sover i sengen min når jeg er borte å har aldri ødelagt noe. Men de var begge voksne og godt over 1 år før de fikk for mye plass/frihet alene eller måte være alene mange timer/hele arbeidsdager. 

Når det gjelder trening. Hund 1 gikk sikkert 5-6 kurs, valp, lydighet, spor, rally, agility osv før hun var 1 år. Mye aktivitet og masse trening. Hun kan sikkert 200 ord/triks/kommandoer, og elsker å være «service» hunden min som henter ting, skruer av/på lys, plukker opp ting til meg fra gulvet, tar ting ut/inn av vaske maskin osv. Men… hun klarer ikke slappe av utfor huset, har mye stress i seg og har det travelt på tur/trening.

Så ble det helt motsatt og med Hund 2 så hadde jeg dårlig samvittighet fordi hun ikke fikk like mye kurs, trening, aktivitet som den andre hunden. Ofte så satt jeg bare å var publikum på stevne med valpen ved siden av, satt på en benk i parken eller hadde henne med på jobb hvor hun ofte sto bundet å måte se på at jeg jobbet og alle som gikk forbi. Men så viser det seg at hun har vokst opp til å bli en mye mer rolig, avbalansert og enkel hund. Hun lærte seg å slappe av, trives med å være på spennende steder å gjøre «ingenting» og har ikke behov for noe å gjøre hele tiden.

Så min erfaring er at det er lett å lære en hund triks, trening og få dem opp i stress. Motsatt ende av skalaen med ro og avslapning i ulike miljøer og med forskjellige folk og dyr - det krever myyye trening. Spesielt min yngste som er border collie, det skal ikke mye til for å fyre henne opp og klar til lek eller trening. Men jeg er veldig glad nå for at hun hadde en så «kjedelig» oppvekst, for hun er rolig å enkel å leve med men så kan jeg velge når jeg vil ha 0 eller 100

Anonymkode: f2931...044

• Liker 1
Skrevet

Har valpen enten i sengen eller i bur ved siden av sengen. Det gir trygghet og gjør det lettere å lese signalene om valpen må ut eller bare er urolig. Noen hunder blir raskt renslige, andre trenger litt lenger tid. 

Alene-hjemme-trening starter rundt uke 12. Da er som regel valpen trygg på sine omgivelser. Begynner med å ha valpen stengt bak grind mens jeg feks er på kjøkkenet. Eller noe så enkelt som å gå på do ned lukket dør. Utvider med å gå ut med søppel og i postkassen uten valpen. Later som ingenting når jeg kommer inn igjen og overser den viltre valpen. Når den er rolig er det ut for å tisse og herje litt. (Få ut innestengt stress)

Trener svært lite. Men sitt og vent før mat og før vi går ut, er viktig for å roe ned forventningene. (Får igjen for dette når de er eldre) 

Valper biter! Sånn er det bare og det går over. Jeg har derfor alltid med meg en liten fille i lomma som jeg kan avlede eller bytte med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er midt i valpetiden nå. Ja, det er slitsomt. Den første måneden er klart verst, da er jobben med å få den husren stor. Vi brukte en mnd på det. Vi gikk ut sikkert fire ganger i timen. Men særlig etter mat, soving og lek. Det ble færre og færre uhell inne. Nå som fire mnd er han kjempeflink til å gå bort til døra og reagerer vi ikke så piper han og slår på døra.

Bitingen var ille den første tiden. Viktig å avlede, hjelper ingenting å irettesette en valp som ikke har forutsetting til å forstå hva det betyr.

Vi trenger litt nå og da. Han er blitt kjempeflink på "kom" kommando. Han sitter, gir lapp og legger seg ned på kommando. 

Anbefaler å lese seg opp om du tenker å skaffe deg hund, det er en god del jobb den første tiden. Anbefaler boken Valp av Emma Garlant. Hun er kjempeflink til å forklare på en god måte.

Anonymkode: 0b073...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...