Sarah1991 Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Hei Jeg har 2 katter, en hannkatt og en hunnkatt. Linus, hannkatten, er kastrert og er 2 1/2 år. Han ble kastrert da han var rett i underkant av 1 år. Pernille, hunnkatten, er 1 1/2 år, og ble sterilisert idag. Pernille er seg selv lik, leker og koser (nok litt mer kosete enn hun pleier). Linus derimot, har nå begynt å knurre etter Pernille, slår henne og freser. Dette har aldri skjedd før. Han har alltid kost med henne, vasket henne og de sover sammen. De er rett og slett gode venner. Etter at Pernille våknet fra narkose, tisset hun litt på seg. Jeg har ikke luktesans, vet derfor ikke om hun lukter annerledes. Til sakens kjerne, og spørsmålet mitt: Er det noen som har peiling på hva denne oppførselen fra Linus kan skyldes? Pernille er redd han og tør ikke gå forbi han, eller oppholde seg i samme rom som han. Kan det være at hun lukter annerledes nå enn før? Kan det være strammere lukt av urin? Sjalusi (da hun får ekstra oppmerksomhet nå)? Hun går med body pga sting, kan det være han ikke kjenner henne igjen? Er det noen som har vært borti noe liknende? Det er ikke sånn at jeg har mulighet, eller lyst for den sakens skyld, å holde dem adskilt. Er dette noe som kan vedvare? Håper på svar P.s: skal selvfølgelig ringe dyrlegen i morgen og høre, men kanskje noen har noen tips/erfaringer? - Sarah -
svartkatt Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Han kjenner vel mange lukter som ikke er vanlige. Hadde ikke vært så bekymret når det bare er første dag. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Hun lukter fremmed. Katter er helt teite sånn. Min søster har to katter, han ene var hos dyrlegen på tannrens i narkose og det tok flere dager før han som var igjen sluttet å frese til ham. Anonymkode: fc873...beb 1 1
Forundret.. Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Jeg ville holdt dem mest mulig adskilt til hun er kommet litt mer tilbake til hektene. Hun både lukter og ter seg sikkert en smule unormalt nå for Linus. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Hun liker litt annerledes: kjemikaler, andre dyr, folk, blod, urin som kanskje lukter litt annerledes enn vanlig i seg osv osv. Samtidig ter hun seg sikkert litt rart (det kan være små ting vi mennesker ikke ser), og med en body på, beveger hun seg annerledes også. Han reagerer nok på alt dette, og jeg vil si at det er en helt normal reaksjon. Hold de under oppsyn, og ha de skilt om du ikke kan passe på. Ting vil gå tilbake til normalen innen et par dager. Anonymkode: 7cece...743 1
Tabris Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Sannsynligvis fordi hun lukter "fremmed" fra veterinærkontoret og medisiner. Da min katt kom hjem fra veterinærkontor og behandling så ble hun direkte angrepet av hannkatten. Såpass at jeg måtte holde dem adskilt. Da hun ble friskere så gikk det over helt av seg selv. Jeg ville holdt dem separert til hun har kviknet til, sannsynligvis går det over.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Jeg ønsker bare å nevne at kastrering og sterilisering er to forskjellige prosedyrer. Det er ikke sånn at kastrering er hankjønn og sterilisering er hunkjønn. Sannsynligvis er de begge kastrert da det er mest vanlig Anonymkode: b51a8...7cd 1
Sarah1991 Skrevet 29. mars 2023 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ønsker bare å nevne at kastrering og sterilisering er to forskjellige prosedyrer. Det er ikke sånn at kastrering er hankjønn og sterilisering er hunkjønn. Sannsynligvis er de begge kastrert da det er mest vanlig Anonymkode: b51a8...7cd Så hva er forskjellen? Pernille har ikke livmor, dem fjerna alt... 2
Sarah1991 Skrevet 29. mars 2023 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2023 Tusen takk for alle svar Linus er ikke så veldig "på" idag, så ser ut som det går litt bedre her 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 Sarah1991 skrev (7 timer siden): Så hva er forskjellen? Pernille har ikke livmor, dem fjerna alt... Å fjerne alt er kastrering. Sterilisering så klipper de bare opp eggleder og sånn Anonymkode: b51a8...7cd 1
Maskinfører Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 Tror dette vil roe seg med tiden gjorde det hos oss så men alt er individuelt 🙂
Maskinfører Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 Sarah1991 skrev (9 timer siden): Så hva er forskjellen? Pernille har ikke livmor, dem fjerna alt... Såpass ja hos oss klippet de bare over noe
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #13 Skrevet 30. mars 2023 Maskinfører skrev (13 timer siden): Såpass ja hos oss klippet de bare over noe Da er det sterilisering og er bare tull da de fortsatt får løpetid Anonymkode: 5e817...f6a 1
Maskinfører Skrevet 31. mars 2023 #14 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da er det sterilisering og er bare tull da de fortsatt får løpetid Anonymkode: 5e817...f6a Ja ene av dem Lussi mjauet til tider ikke Maja Frida eller Susi
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #15 Skrevet 31. mars 2023 Katten oppfører seg og lukter helt annerledes. Tenk om du aldri hadde sett en full person i hele ditt liv og aldri hørt om alkohol. Dersom mannen din kom hjem dritafull en dag hadde du vært redd for at han var syk, du hadde blitt superstresset. Noen katter reagerer med sinne på stress. De kan muligens føle at det er en annen katt der. Jeg hadde to katter. Den ene reagerte med fresing, den andre reagerte med å legge seg inntil den dopa katten og forsøke trøste Anonymkode: c25b2...c46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå