Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, hvor stor er aldersforskjellen mellom dine barn, og er du fornøyd med det?:rodmer:

Anonymkode: f46c3...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 år og egentlig fornøyd...men ser nå at ting er og vil bli vanskeligere...da han er 11 og hun 5...og ikke nok med at det er aldersforskjellen..men det er gutt og jente. Så det er veldig vanskelig å gi de likt og være lik med de.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 3,5 år mellom nr 1 og 2, så 10år til 3 mann ( Ja, med samme mann). Den forskjellen merkes veldig. No har vi en 20-åring, samtidig som en 9åring, det synes jeg faktisk er litt tungt 😅 Føler jeg aldri blir ferdig. 

Anonymkode: 60526...d10

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som tittelen sier, hvor stor er aldersforskjellen mellom dine barn, og er du fornøyd med det?:rodmer:

Max tre år

Anonymkode: 270c3...320

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 1 år og 23 mnd mellom mine 😊 mye glede av hverandre allerede selvom de bare er snart 1 år og 3 år.

Anonymkode: 4f124...558

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

16 mnd mellom nr 1 og nr 2. 

Ville ikke valgt annerledes om jeg skulle valgt på nytt heller

Anonymkode: 3b62f...973

• Hjerte 1
Skrevet

2 år mellom mine. Nå begynner det å bli greit, men de første 8 månedene angret jeg på at vi ikke ventet et år til.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har 3,5 år mellom nr 1 og 2, så 10år til 3 mann ( Ja, med samme mann). Den forskjellen merkes veldig. No har vi en 20-åring, samtidig som en 9åring, det synes jeg faktisk er litt tungt 😅 Føler jeg aldri blir ferdig. 

Anonymkode: 60526...d10

Åh! Foreldrene mine syntes det var kjempedeilig å ha en liten mens resten var store. Det er 7, 9 og 11 år mellom meg og søsknene mine. 😅

Anonymkode: e8665...96f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle!💕 Vurderer om vi skal prøve på 2 eller 3 år mellom første og neste barn. Hvem tror dere blir mest sjalu, en 3-åring?

AnonymBruker
Skrevet

Er 18 mnd mellom mine to. Nå er nr2 15 mnd og vi ønsker å kjøre på med nr3. Folk vil nok si vi er gale, men vi ser mye flere «fordeler» med 3 tette, enn 1 attpåklatt. Både for oss som foreldre, men mest pga båndene til barna. Håper det klaffer fort, og da vil det være 3,5 år mellom første og siste(3)😅.

refererer til ditt siste spm. Jeg er sykt glad for at vi ikke fikk nytt barn midt i 2’års trassen. Og jeg tror at jo lenger de går som alenebarn(med mindre de er større barn), jo hardere er tilvenning til nytt søsken. En ting er de barna 5-6 og oppover, hvor du kan forklare og snakke. Det er ikke like enkelt å forklare forståelig til de på 2-3 år.. for barnet sin del har det jo bare plutselig kommet noen ny som skal ha oppmerksomhet. Men igjen, da er de så små at de glemmer fort, selv om overgangen kan bli hard. 

Anonymkode: 54ba2...9b9

• Hjerte 1
Skrevet

4,5 år mellom 1 og 2. Nr 2 er baby enda, og synes at det er deilig at eldste er så selvstendig, ferdig med trassalderen, synes det er gøy å hjelpe til og hun er faktisk hjelpsom mesteparten av tiden. 

Ser i barselgruppa at de som har 2-3 år mellom sliter veldig med sjalusi og trass. Og at ting er veldig tungt og slitsomt. 

Men jeg tror at når de blir eldre er det en fordel med 2-3 år mellom kontra 4,5 år. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

6 år mellom våre, vi er fornøyde :) Men alle er forskjellige, det er umulig å bestemme på forhånd hva vil fungere best. Hos oss var babytiden veldig fin, men sjalusi kom da minsteman ble ca 1 år. Nå er han snart to, og alt fungerer meget bra igjen. Tipper at det blir utfordrende når storesøster kommer i puberteten.

Mannen min er 4 år eldre enn sin bror. De kranglet hele barndommen, det var helt grusomt. Men da begge ble tenåringer fikk de plutselig samme interesser, og ble gode venner. Er gode venner fortsatt) Ting forandrer seg hele tiden med barn...

Anonymkode: b6ef2...092

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar alle!💕 Vurderer om vi skal prøve på 2 eller 3 år mellom første og neste barn. Hvem tror dere blir mest sjalu, en 3-åring?

Vår er 22mnd mellom 1. og 2. :) Det var litt tidlegare enn planlagt, men blir veldig fint når babyen blir litt meir aktiv. Ser stor glede frå storebror allereie 😊

Tippar sjalusi er individuelt! Har ein kompis med same aldersforskjell som vår, der er storebror kjempe sjalu(kniper, prøvar rive ned frå stol, slår...). Kjenner også to andre som har 3 år forskjell, der ingen av dei er sjalu. Handlar nok mykje om personlighet på bornet og korleis foreldra førebur bornet og førebygger sjalusi når dei får lillesøsken! 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

20 måneder mellom. Helt perfekt. Lite søskenkrangling og alltid lekekamerat tilgjengelig. Er gutt - jente. Men var litt stress når de var små, med to bleieunger og litt forskjellig behov, men hadde ikke valgt det noe annerledes hvis jeg skulle velge på nytt. 

Anonymkode: 14072...d38

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir 4 år mellom her. Det var ikke planen, men vi mista 4 ganger før spiren satt, så da ble det sånn 😊 

Anonymkode: 7e501...49b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Blir 4 år mellom her. Det var ikke planen, men vi mista 4 ganger før spiren satt, så da ble det sånn 😊 

Anonymkode: 7e501...49b

Og erfaringen med det er?

Anonymkode: 30347...234

• Liker 1
Skrevet

Her er det 2 år 3 mnd mellom nr 1 og 2 og 22 mnd mellom 2 og 3. Det er helt perfekt for oss og jeg er veldig glad vi har tette barn. Vi har aldri opplevd søskensjalusi noen gang. Med tette barn fikk de raskt stor glede av hverandre, det er lett å finne aktiviteter alle kan være med på og de er og har alltid vært gode venner som liker å gjøre ting sammen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (54 minutter siden):

Her er det 2 år 3 mnd mellom nr 1 og 2 og 22 mnd mellom 2 og 3. Det er helt perfekt for oss og jeg er veldig glad vi har tette barn. Vi har aldri opplevd søskensjalusi noen gang. Med tette barn fikk de raskt stor glede av hverandre, det er lett å finne aktiviteter alle kan være med på og de er og har alltid vært gode venner som liker å gjøre ting sammen. 

Men da er det 4 år mellom yngste og eldste, og det går også fint med tanke på aktiviteter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det 4 år mellom yngste og eldste, og det går også fint med tanke på aktiviteter?

Det går fint det også, men det er jo ingen tvil om at det er større ulikhet mellom eldste og yngste enn mellom hver av dem og mellomste. Personlighet vil jo spille litt inn. Yngste er veldig moden, selvstendig og uredd og helt på høyde med sine brødre når det gjelder aktivitetsvalg mens andre kanskje må dele seg innimellom for å muliggjøre aktiviteter ikke alle kan være med på. Jeg har inntrykk av at aldersforskjellen oppleves annerledes hvis man bare har to barn enn når man har en i midten i tillegg som vi har. Jeg opplever i alle fall at tobarnsforeldre vi kjenner i større grad er opptatt av barnas roller som storebror/storesøster og lillebror/lillesøster og tydeliggjør rollene og aldersforskjellen ved å skille på alt fra leggetid til hvilke filmer de ser og aktiviteter de gjør. Med mer enn to barn er det uansett unngåelig at det blir større aldersforskjell mellom den eldste og den yngste enn mellom hvert av barna og skulle man hatt 3-4 år mellom hvert barn ville forskjellene bare blitt enda større. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

9år i mellom. Synes det var helt perfekt. 

Anonymkode: 653c3...6e4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...