Gå til innhold

Har dere mye eiendeler, klær osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne dere trengt en opprydding a la rydderevolusjonen? 

Jeg har ikke sett så mye på akkurat den serien, men er blitt en smule overrasket hver gang over alle tingene.

Har selv samle-tendenser, som heldigvis er nokså kontrollert, og jeg kvitter meg fremdeles med ting innimellom. Har fått høre av diverse at jeg har så mye ting, rot eller lignende. Men det er ikke som på disse programmene likevel. Så de som klager på meg har kanskje veldig lite.. eller ihvertfall alt gjemt vekk skuffer og skap. Jeg har mest mulig fremme eller synlig nå som jeg reduserer greiene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et stort hus med eiendeler som har samlet seg opp. Så en slik opprydding ville nok vært nyttig. Man samler så mye gjennom et liv. 

Anonymkode: 0db02...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har skikkelig fetisj for å kaste ting. Haha. Hater å ta vare på ting som ikke blir brukt. Elsker det programmet fordi jeg blir så sjokkert over at folk knytter seg sånn følelsesmessig til saker og ting. Personlig har jeg aldri knyttet meg til ting - men har hatt en noe kaotisk oppvekst, flyttet en del, så kan handle om det.

Anonymkode: f21c6...12f

• Liker 1
Skrevet

Det er vel et år's tid siden jeg flyttet og når en flytter rydder en alltid litt opp. Men jeg kommer aldri til å bli og har aldri lyst til å bli minimalist og samle på tomhet slik jeg ser det. Jeg samler ikke på noe spesielt men liker å ha tingene mine fremme og jeg liker det litt mer maksimalistiske utrykket, er glad i tingene mine og det er mye av det som gjør det hjemmekoselig for min del. Men allt har sin plass og jeg har det ikke rotete. Men jeg har en del ting, og jeg liker det og ville ikle hatt det på noen annen måte.

Men jeg ser ikke på rydderevoulosjonen, sånne type tema og programmer finner jeg ekstremt uinteressant og kjedelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mye ting, ja. Har to gårder og 12 bygninger fulle av greier. Det meste er arvet av foregående generasjoner.

Driver aktivt jordbruk og mye er nødvendig til det, bl.a. 6 traktorer, tresker og flere andre høstemaskiner,, et par ploger, harver, såmaskin, settemaskiner, fem vanningsmaskiner, vannpumper, ATV, gravemaskin, to gaffeltrucker, osv.

Men så er det alt det andre som ikke er i bruk, men som bare står her. Komplett utstyr til å gå tilbake til å drive gården med hest, slik som vogner, såmaskin, ploger, harver, høyvender, høyriver, halmvifte, halmkutter, stasjonært treskeverk, seletøy, sleder osv... Er vel på tide å bli kvitt noe av dette....

Verktøy til å utstyre 2-3 verksteder, pluss skomakerverksted og snekkerverksted.

Er par vevstoler, kardeutstyr for karding av ull, spinnehjul/rokk for garnspinning, melkeseparator, smørkjerner, gamle møbler, rullatorer, spaserstokker, og jeg kunne holde på lenge enda....

Har samla seg opp noen sykler også. Tror det er minst 20 sykler på låven. Så har jeg 6-8 gressklippere, tror jeg. Noen motorsager, gresstrimmere, ryddesager, løvblåsere, et par veterantraktorer, en sammenleggbar combicamp, 20-30 par ski.

Jeg har også mye klær til meg selv, men ikke mye som passer, bare ikke blitt til å rydde det bort.

Så har jeg jo over 30 årganger med Donald Duck-blader og alle de mer enn 500 Donald-pocketer som er gitt ut. 

Dette er nok et for stort prosjekt for slike TV-programmer, så det blir nok stående mye igjen til neste generasjon.

Anonymkode: f49f0...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Min mor var borderline hoarder og vokste opp i evig kaos. Jeg er ikke en minimalist, jeg har det jeg trenger + litt til, men jeg gjør veldig bevisste valg. Kjøper jeg nytt skal det være noe som blir brukt ofte og har høy kvalitet. Tur- og fritidsutstyr låner jeg hos frivillige sentraler, unntaket er sykkel, men den er kjøpt brukt. 80% av alt jeg eier av møbler og interiør er kjøpt brukt eller arvet, det øvrige er gaver, og jeg kan telle på en hånd interiør jeg har kjøpt selv.

Anonymkode: e15b7...819

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er nok et for stort prosjekt for slike TV-programmer, så det blir nok stående mye igjen til neste generasjon.

Hvorfor tar du ikke fatt på opprydning selv?  Vi har også gård, og vi er strenge med hva vi lagrer på.  Seks traktorer har du neppe bruk for.  Selv for reservedeler er det ikke nødvendig med så mange.  Å ha orden og system på verktøyet er viktig om du skal jobbe effektivt.  Da må du skaffe deg oversikt og kvitte deg med det du ikke bruker.  Er det verktøy som du mener er av historisk verdi., så heng dem på en egen vegg på verkstedet e.l.  

Jeg synes ikke det er riktig at vi skal overlate rotet vårt til neste generasjon.  Når jeg er borte vil jeg at mine skal si "her er det orden".  

Anonymkode: 586a3...d74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endel ting, men jeg har blitt flinkere til å rydde nå de siste årene.

Jeg har ikke noe imot å ha litt ting og er absolutt ikke minimalist, men det jeg misliker er unødvendige ting som tar opp plass og som jeg egentlig ikke bruker. I fjor hadde jeg en opprydding og så skal jeg ha en i år også. Det er godt å få ryddet opp i ting jeg ikke trenger. Foreldrene mine flyttet ut av barndomshjemmet mitt for noen år siden og endel av tingene henger igjen fra det. Jeg tok vare på for mye.

Jeg blir litt stressa når det er mye rot og ting uten mening. Da jeg bodde med eksen så hadde vi to rom som i mine øyne egentlig bare inneholdt skrot. Besteforeldrene hans bodde der før og vi fikk med endel av deres ting. Hadde det vært nå så hadde jeg nok kvittet meg med en god del ting.

Jeg prøver å selge og gi bort, og ikke kaste ting som det fortsatt er bruk i.

Anonymkode: 1a0ae...bff

• Liker 2
Skrevet

Vi har et stort hus, men (heldigvis) er alt på ett plan.  Har et inntrykk av at de som har loft og kjeller har lett for å stappe mye dit, og at de til slutt ikke vet hva som er der. 
Vi har hems på noen soverom, og der lagres soveposer, sengetøy, bager/kofferter o.l.  Jeg har en bok hvor jeg skriver ned hva som er lagret hvor.  Høres sikkert nevrotisk ut, men det gjør alt så mye lettere.  Jeg er ikke en sånn som alltid vasker og tørker støv, men jeg liker orden :) 
Jeg samler heller ikke lenge på klær.  Unntaket er klær som er klassiske og i god kvalitet.  De henger i klesboden, og er til stor glede for den yngre generasjon.  Dessverre passer jeg ikke selv str. 38 lenger.  
Kort sagt - jeg er knallhard når det gjelder å kvitte meg med ting.  Har også god orden i skuffer og skap.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Kunne dere trengt en opprydding a la rydderevolusjonen? 

Jeg har ikke sett så mye på akkurat den serien, men er blitt en smule overrasket hver gang over alle tingene.

Har selv samle-tendenser, som heldigvis er nokså kontrollert, og jeg kvitter meg fremdeles med ting innimellom. Har fått høre av diverse at jeg har så mye ting, rot eller lignende. Men det er ikke som på disse programmene likevel. Så de som klager på meg har kanskje veldig lite.. eller ihvertfall alt gjemt vekk skuffer og skap. Jeg har mest mulig fremme eller synlig nå som jeg reduserer greiene.

Har mye bøker og mye klær/sko/tilbehør. Dessuten har jeg en del hobbyer som krever spesialutstyr, som ridning, ski, sykling og friluftsliv. Har også er innholdsrikt kjøkken fordi matlaging også er en interesse, men er motstander av duppeditter som blir brukt 2 ganger i året, så unngår skapfyll. Men har raust med slikkepotter, kniver, boller og former - fordi jeg hater å måtte vaske opp midt i prosjektet fordi den ene slikkepotten man eier er skitten. Altfor mye, vil sikkert noen påstå. 

Har mange ting, men føler ikke at jeg har så mye unødvendige ting. De er sortert og ligger på faste plasser når de ikke er i bruk, så har kontroll. Det er langt i fra kaos, har god plass. Rydderevolusjonen er garantert uenig, men jeg hadde klikket om jeg skulle forholde meg til å eie ca syv ting totalt.

Anonymkode: 44d91...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig mye, ja. Men her er det ryddig, selv i garasje og på loft. 

Er minimalist når det gjelder ting som har samme funksjon, og ellers kun opptar plass i et skap. Eksempel på det er sengetøy, handklær, duker, og slikt. 

Er nok maksimalist når det kommer til kjøkkenutstyr og klær, og dingser, der liker jeg å ha mye å velge i. Men er likevel bevisst på å ta en kaste-runde innimellom når ting aldri er i bruk. 

Anonymkode: e6c71...b4f

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (7 timer siden):

Vi har et stort hus, men (heldigvis) er alt på ett plan.  Har et inntrykk av at de som har loft og kjeller har lett for å stappe mye dit, og at de til slutt ikke vet hva som er der. 
Vi har hems på noen soverom, og der lagres soveposer, sengetøy, bager/kofferter o.l.  Jeg har en bok hvor jeg skriver ned hva som er lagret hvor.  Høres sikkert nevrotisk ut, men det gjør alt så mye lettere.  Jeg er ikke en sånn som alltid vasker og tørker støv, men jeg liker orden :) 
Jeg samler heller ikke lenge på klær.  Unntaket er klær som er klassiske og i god kvalitet.  De henger i klesboden, og er til stor glede for den yngre generasjon.  Dessverre passer jeg ikke selv str. 38 lenger.  
Kort sagt - jeg er knallhard når det gjelder å kvitte meg med ting.  Har også god orden i skuffer og skap.  

Jeg skal innrømme at det står en del både på loft og i kjellerbod. Men jeg kan faktisk gjengi alt som er der, uten at det er notert i bok. 

Har for eksempel et visst volum av sesongpynkt (i blanke plastklasser, merket med dynamo), kofferter og bager i alle mulige størrelser. Handler bulk, men det står sirlig på merkede hyller i bod, og roteres etter dato. 

Det eneste som kun står der uten å være i bruk er arvede ting, alt fra pynt til små møbler som jeg rett og slett ikke klarer å kvitte meg med, men heller ikke har bruk for her og nå. Men tenker at vi har plassen,  og at det ikke er i veien. 

Kjenner jeg hadde elsket en jobb i rydderevolusjonen, uten at jeg tror de ville vært veldig imponert over volumet av ting jeg har😅

Anonymkode: e6c71...b4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor tar du ikke fatt på opprydning selv?  Vi har også gård, og vi er strenge med hva vi lagrer på.  Seks traktorer har du neppe bruk for.  Selv for reservedeler er det ikke nødvendig med så mange.  Å ha orden og system på verktøyet er viktig om du skal jobbe effektivt.  Da må du skaffe deg oversikt og kvitte deg med det du ikke bruker.  Er det verktøy som du mener er av historisk verdi., så heng dem på en egen vegg på verkstedet e.l.  

Jeg synes ikke det er riktig at vi skal overlate rotet vårt til neste generasjon.  Når jeg er borte vil jeg at mine skal si "her er det orden".  

Anonymkode: 586a3...d74

Joda, jeg har ryddet mye etter at jeg overtok, og jeg kommer til å rydde mer. Men noe er nostalgi, og noe blir bare stående fordi det er plass.

Nei, vi har kanskje ikke alltid bruk for seks traktorer, og jeg har allerede redusert fra åtte til seks. Men alle seks er i bruk i perioder av året. Alle traktorene er forskjellige og passer til ulike oppgaver. Det er også sånn at vi driver to gårder med en halvtimes traktorkjøring i mellom, og jeg bor på den ene. Et familiemedlem på den andre gården jobber også mye med gårdsdrifta der, derfor trenger jeg traktorer på begge gårdene. Begge gårdene trenger en traktor egnet til flytting av vanningsmaskiner, f.eks. Da trenges en mindre traktor med smale hjul. Så må jeg ha traktor til transport mellom gårdene. Frakter en del etter veien, og for å kjøre lovlig trenges en stor og tung traktor til det som lovlig kan trekke en 15-tonns tilhenger, og den er dermed uegnet til lettere arbeid ute på jordet fordi de brede hjula tråkker ned for mye avling og den høye vekta fører til hardpakket jord som plantene trives dårlig i.

Under innhøsting trenges også flere traktorer. Hender jeg kjører to høstemaskiner samtidig, og da trenges to traktorer til det i tillegg til minst en traktor til å håndtere og transportere avlinga hjem. Mens dette pågår er det kanskje behov for å drive vanning og plantevern, og plutselig er 4-5 traktorer i bruk samtidig. 

Nei, det kan være dumt å overlate rot til neste generasjon, men alt er ikke rot. Det er spor av tidligere generasjoners arbeid og minner om historiske arbeidsmetoder. Det er jo litt artig noen ganger også, å vite at man har tatt vare på ting som far, bestefar, og oldefar har brukt. Det skaper tilhørighet og en følelse av at man bygger videre på et grunnlag som ens forfedre har lagt, og tar litt vare på alt det arbeidet og slitet som de la ned i gården.

Å ta vare på en eiendom som har vært i familien i generasjoner, det er helt spesielt. Man blir veldig knyttet til stedet og tingene. Det kan ikke sammenliknes med den "nomadetilværelsen" mange lever nå, hvor de river opp alt med rota og flytter til nytt sted en rekke ganger gjennom livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har mange eiendeler samlet sett, men vi har også en regel om "en ting inn, en ting ut" når vi kjøper noe, og derfor blir det aldri overfylt her hjemme.

Anonymkode: 83d55...a00

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt noen til å komme hjelpe meg rydde, kaste og organisere litt! 
Det ser ryddig ut hjemme hos meg da, men anbefaler ingen å åpne diverse skapdører :hihi:
Bodene mine er overfylte. Både fordi det er for mye ting, men også fordi jeg ikke har noe organisering... 

Og jeg gidder ikke starte på det ryddeprosjektet alene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjorde jeg for snart 6 år siden. Siden da har jeg ting jeg faktisk bruker og trenger, og ting som gir meg glede (hobbyer). Helt passe mengde for meg og mitt liv.

Vi har bod og loft, boden har kun ting som er i bruk (verktøy og sesongting), på loftet står det bare noen få kasser. Har stor enebolig så hadde hatt plass til enormt mye mer, men vi oppbevarer ikke ting som ikke brukes.

Anonymkode: 7a39d...0cd

Skrevet

Har flyttet en del de siste årene, og tar alltid en skikkelig rydderunde da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har jeg ryddet bort mye, og blitt veldig bevisst på hva som kommer inn i huset. Har heldigvis et lite hus, så det begrenser seg selv også. En opprensk må til en gang i blant likevel, spesielt i kjelleren og garasjen.

Jeg ønsker at ungene skal ha en lettest mulig jobb med å rydde i mine ting, når jeg dør. De skal få slippe å bruke måneder på å tømme hus/leilighet midt i sorgen.

Glad for at ungene tar etter allerede, det vil gjøre hverdagen enklere for dem hele livet. De er faktisk enda flinkere enn meg til å kvitte seg med ting.

Kunne gjerne tenkt meg å være med på Rydderevolusjonen, sånn for å fått et ordentlig overblikk og hjelp til en real ryddings, men er nok langt ifra kvalifisert 😄

Anonymkode: c942d...219

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...