AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Har endelig funnet ut hva mine interesser er i en alder av 28 år. Ikke så sent men samtidig på tide, det har plaget meg helt siden jeg skulle velge linje på vgs som 15 åring at jeg aldri har hatt noen spesifikke interesser.. Og egentlig vært litt små negativt til alt av yrker/jobber (syntes alt virker kjedelig) MEN funnet ut at planter og dyrking er det som gir meg gnist og elsker å holde på med det. Hadde et drivhus i hagen når jeg var barn og holdt på der mye, men stoppet når jeg var rundt 12. Så spørsmålet mitt. Jeg har lyst å jobbe i drivhus/veksthus og dyrke planter osv. Så tenkte å søke voksenopplæring på vgs for gartner. Men lest litt og skjønner ikke helt hva utdanningen går ut på, jeg har ikke så lyst til det som en anleggsgartner holder på med.. Vedlikeholder parker og fellesområder. klippe plener og hekker, legge stein, kjøre maskiner og slike ting er jeg ikke interessert i. Men det å jobbe i et drivhus. Om noen har tatt denne utdanninger eller jobber som gartner, er det sånn at det er to forskjellige linjer/jobber gartner og anleggsgartner? Eller er dette en og samme utdanning og yrke/arbeidsoppgaver? Tuusen takk om noen gir meg svar! 🌱 Anonymkode: b0b27...ab0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Skal du jobbe bare i drivhus heter det produksjonsgartner. Fantes egen utdanning for det før i tiden og gjør det sikkert fremdeles. Men det er blitt færre gartnerier rundt omkring og kanskje ikke så mange jobber å få i den bransjen lenger? Men det er kjempetrivelig å jobbe i drivhus, er virkelig å anbefale. Jeg har selv gjort det i noen år. Synes du gjør et godt yrkesvalg. Ønsker deg lykke til🌷 Anonymkode: c8f23...eb8 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Jeg er utdannet gartner. Tok utdannelsen da jeg var 30 og har aldri angret på det. Slik jeg har forstått det er det ikke så mange steder igjen som utdanner gartnere, og utdannelsen er også ganske ulik fra sted til sted (har hørt at det skal strammes inn). For min del var produksjonsgartner ganske kjedelig, mens plantekunnskap var kjempegøy. Du bør, i tillegg til utdanningen, koste på deg sprøytesertifikat og kanskje lære deg å kjøre truck og/eller traktor. Det er ikke så mange som driver gartnerproduksjonl i veksthus, så det vanligste er å jobbe i hagesenter eller privat marked. Med en ekte gartnerutdannelse (ikke anleggsgartner) er min erfaring at man kan velge og vrake i jobber. Dessverre er det ikke kjempegodt betalt, og det er sesongpreget. Derfor jobber jeg som grøntgartner, hovedsaklig i privathager. Jeg har 580kr timen. Anonymkode: 75682...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Jeg er utdannet gartner. Tok utdannelsen når jeg var 22 og har aldri angret. Det stemmer som du skriver at det er 2 linjer, anleggsgartner som har mere fokus på stein, og bygging av selve grøntanlegget, legge stein, skifer, blande betong, rette av, men anleggsgartnere har også litt om planter de også, bare ikke like mye som gartnere. Så har du gartner, som bare fokuserer på det grønne, masse teori, plantekunnskap, praktisk trening ute blant kunder, og på skolens veksthus eller hagesenter. Fra da jeg gikk så har de endret utdanningsløpet, slik at for og bli fullverdig gartner så må du gå 2 år på skole, deretter 2 år i lære hos en bedrift. Der jeg gikk fikk vi både sprøytesertifikatet samt truckfører kurs av skolen. Anonymkode: 23685...8e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå