AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Hei eg er en jente på 22 år og skal til å søke om ung uføre, eg skal snart til fastlegen og skal snakke om epikrise søknaden,psykologen har allerede begynt på epikrisen så det gjenstår bare fastlegen og psykologen som må samarbeide med dokumentasjonen. Eg har prøvd å jobba i barnehage i sånn ca 3 mnd og det gjekk ikkje bra, eg har kompleks ptsd og har slitt med spiseforstyrrelser tidligere og eg fekk dette pågrunn av mobbing i fra førsteklasse til videregående, eg er drit redd for å prate med dei i nav for eg har hørt så mange skrekk historie om dei at dei er helt umulige og gjer det bare vanskelig for oss andre som ber om hjelp. Har dere noen erfaring om kordan det gjekk med dokke i søknads prosessen og kordan du vart tatt imot av nav, og må en gjennom arbeid utprøving først for eg klare ikkje det, går det an å skrive i søknaden om at en ikkje klare det. Tusen takk for svar Anonymkode: 78a66...be3
temolitus Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Hva slags inntekt har du nå? Det er ikke sånn at man går rett fra jobb og til ufør, det er heller ikke sånn at man søker UU, det er en vurdering nav tar om du har rett på når du har sendt inn søknad om ordinær ufør. Du skriver ikke så mye om nåværende arbeidssituasjon, men vanligvis må man først sykemeldes og så over på AAP en god stund før man i det hele tatt får klarsignal av NAV til å søke ufør (altså man kan søke når som helst, men det er egt ikke vits uten at lokale NAV er enig) - og ja, etter all sannsynlighet må du gjennom arbeidsutprøving. Det er som regel en lang, omfattende og krevende prosess, og det er ikke gitt at du får UU selv om du får uførsøknad innvilget
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 temolitus skrev (6 minutter siden): Hva slags inntekt har du nå? Det er ikke sånn at man går rett fra jobb og til ufør, det er heller ikke sånn at man søker UU, det er en vurdering nav tar om du har rett på når du har sendt inn søknad om ordinær ufør. Du skriver ikke så mye om nåværende arbeidssituasjon, men vanligvis må man først sykemeldes og så over på AAP en god stund før man i det hele tatt får klarsignal av NAV til å søke ufør (altså man kan søke når som helst, men det er egt ikke vits uten at lokale NAV er enig) - og ja, etter all sannsynlighet må du gjennom arbeidsutprøving. Det er som regel en lang, omfattende og krevende prosess, og det er ikke gitt at du får UU selv om du får uførsøknad innvilget Akkurat no så er eg arbeidsledig og når eg skulle jobbe så klarte ikkje eg alltid å møte opp for noken ganger så klarte eg bare å jobbe 3-4 dager for eg slite daglig med traumene og har tvangstanker som gjer at eg ikkje fungere i daglig livet Anonymkode: 78a66...be3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 De fleste får nok dessverre ikke innvilget ung ufør selv om de er blitt alvorlig syk som ung. Min søster er ufør som følge av alvorlige senskader etter kreftbehandling. Hun var 22 år når hun fikk kreft og livet hun hadde før hun ble syk er helt borte. Flere av organene hennes kommer aldri til å fungere normalt igjen. Hun havnet også i koma (blodforgiftning). I tillegg sliter hun med utmattelse. Hun fikk ikke innvilget ungfør og må leve på minstesats 😕 verden er dessverre urettferdig. Anonymkode: dda55...673
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste får nok dessverre ikke innvilget ung ufør selv om de er blitt alvorlig syk som ung. Min søster er ufør som følge av alvorlige senskader etter kreftbehandling. Hun var 22 år når hun fikk kreft og livet hun hadde før hun ble syk er helt borte. Flere av organene hennes kommer aldri til å fungere normalt igjen. Hun havnet også i koma (blodforgiftning). I tillegg sliter hun med utmattelse. Hun fikk ikke innvilget ungfør og må leve på minstesats 😕 verden er dessverre urettferdig. Anonymkode: dda55...673 De fleste får innvilget ung ufør, men det er en helt subjektiv og veldig urettferdig ordning så noen faller utenfor... Synd for søsteren din, som burde fått det høres det ut som. Sånn går det når en stønad skal vurderes subjektivt av folk som aldri har møtt deg... Anonymkode: b56ca...870
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Du må søke om AAP først. Avhengig av hva leger og psykolog skriver, finner du og veileder på Nav ut veien videre for deg. Enten det blir ufør eller noe tilrettelagt jobb. Men ikke stress med det nå. Nav kommer til å ta deg godt i mot, ikke hør på skrekkhistoriene. Anonymkode: 7542c...b82 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Hvis du ikke har tatt kontakt med Nav enda bør det gjøres snarest for det er en lang prosess, og AAP er vel alltid en prosess først. Uførgrad vurderes hovedsakelig ut i fra sykdom og arbeidsevne. Sykdomsdelen får nav i fra lege og spesialister men arbeidsevne blir vurdert fra andre, her jeg bor er det egne firmaer som nav henviser til for å få vurdert arbeidsevne. Alt dette må med for en komplett søknad. Du trenger ikke å være redd for å bli tvunget ut i arbeidsutprøvning, i enkelte tilfeller dreier avklaringen seg om bare samtaler. Det er en lang prosess. Det er 2 år siden jeg ble gradert sykmeldt, har hatt AAP et år og søknaden er fortsatt ikke sendt Håper å få sendt søknad om ufør før sommeren.. Jeg har kun fysiske sykdommer, men ble veldig godt tatt i mot av min veileder som jobber med yngre mennesker. Anonymkode: fb046...2fb 1
Sofakona Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Du må innom aap først og gjennom arbeids vurderinger etc...det kan ta flere år før du blir ufør. Og det er nav som må åpne for dette. Du og lege kan ikke sende inn dette nå..da får du avslag. For å få aap må du ha nedsett arbeidsevne med 50 prosent...og dette må nav godkjent. Dette kan ta 11-25 uker
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Det hender innimellom at NAV dropper arbeidsutprøving og andre saker først. Jeg var ikke gjennom verken AAP eller arbeidsutprøving først, og det var heller ikke en venn av meg. Anonymkode: c6f62...7af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå