AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Er det noen her som har mistet en bit av en tann før? Hvordan ble den fikset? Hva betalte dere for å fikse skaden? Ene jekselen min fikk en sprekk for noen år siden. Aldri hatt noen andre problemer med tennene. Spiste en smørbukk istad når det føltes som at jeg plutselig tygget på grovt sukker. Like etterpå merket jeg at en del av tannen min var borte 😳 Så den må jo brått ha blitt pulverisert! Har ikke vondt og merker ikke noe annet enn skarpe kanter. Må jo til tannlegen i morgen og prisen er uvesentlig uansett, men greit å vite hva jeg kan se av innhogg på kontoen 🙈 Anonymkode: 17875...2c8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 De må nok ta noen bilder for å sjekke at alt er greit hvis det er lenge siden du har vært så det er vel rundt 12-1500 så en liten fylling for å fikse den manglende biten, tipper 3500 alt i alt, fylling og bilder. Det hadde det blitt hos min tannlege sånn cirka. Anonymkode: 00602...f1e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De må nok ta noen bilder for å sjekke at alt er greit hvis det er lenge siden du har vært så det er vel rundt 12-1500 så en liten fylling for å fikse den manglende biten, tipper 3500 alt i alt, fylling og bilder. Det hadde det blitt hos min tannlege sånn cirka. Anonymkode: 00602...f1e Takk for svar. 3500,- er ikke så ille, men ille nok 😅 Er jo krise om man ikke har råd til å betale for det! Håper ikke det kommer over 4000 Anonymkode: 17875...2c8
MyMichelle Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Jeg opplevde det for noen år siden, husker ikke prisen men syntes ikke det var dyrt. Ble ikke tatt bilder. Bare lagt fylling.
Rødstrupa Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noen her som har mistet en bit av en tann før? Hvordan ble den fikset? Hva betalte dere for å fikse skaden? Ene jekselen min fikk en sprekk for noen år siden. Aldri hatt noen andre problemer med tennene. Spiste en smørbukk istad når det føltes som at jeg plutselig tygget på grovt sukker. Like etterpå merket jeg at en del av tannen min var borte 😳 Så den må jo brått ha blitt pulverisert! Har ikke vondt og merker ikke noe annet enn skarpe kanter. Må jo til tannlegen i morgen og prisen er uvesentlig uansett, men greit å vite hva jeg kan se av innhogg på kontoen 🙈 Anonymkode: 17875...2c8 En tann består av ca 5 plater. Antageligvis må det tas avstøpning av tann og deretter lages en krone. Den settes da oppå eksisterende jeksel. Dersom du er flink m/tannpuss og tanntråd vil den sitte på i mange år.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Kommer sikkert litt an på. Jeg mistet en bit av en fortann, der tok tannlegen 1000 kr for å fikse. Har faktisk akkurat samme problem som deg nå, si gjerne hva du måtte betale 😅 Anonymkode: 6cc53...955
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Sjekket litt rundt istad og i området her kostet en krone fra 8000,-. Det er uaktuelt. Da trekker jeg heller tannen siden det er en jeksel og ikke synes. Er nok bare ytterste laget som er borte siden jeg ikke har smerter eller ising (enda!). Kan oppdatere løsning og prisen i morgen 😅 Må fikse det i morgen for nå tør jeg ikke spise noe 😂 Anonymkode: 17875...2c8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekket litt rundt istad og i området her kostet en krone fra 8000,-. Det er uaktuelt. Da trekker jeg heller tannen siden det er en jeksel og ikke synes. Er nok bare ytterste laget som er borte siden jeg ikke har smerter eller ising (enda!). Kan oppdatere løsning og prisen i morgen 😅 Må fikse det i morgen for nå tør jeg ikke spise noe 😂 Anonymkode: 17875...2c8 Det er best bakerste tann så vil jo ikke synes med mindre jeg gaper opp og viser til folk 😅 Anonymkode: 17875...2c8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Kommer ann på årsaken til at biten falt av. Hos meg skjedde det samme men jeg hadde hull tvers gjennom tanna. Jeg merket ikke noe til hullet siden nerven var død. Jeg måtte da ta rotfylling med 3 kanaler og deretter krone. Hele gildet kostet rundt 13 000 Anonymkode: c17af...dd9
Whistler Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 Rødstrupa skrev (3 minutter siden): En tann består av ca 5 plater. Antageligvis må det tas avstøpning av tann og deretter lages en krone. Den settes da oppå eksisterende jeksel. Dersom du er flink m/tannpuss og tanntråd vil den sitte på i mange år. Dette er "worst case". Ei tann har fem flater. Krone lages ved avstøping, først av selve tannen. Så slipes alle fem flatene ned før man lager en avstøping av de som er igjen. Et plastdeksel lages og settes på "stubben" til kronen skal på. Avstøpningene sendes til en tanntekniker som lager en krone i valgt materiale. Etter noen dager til en drøy uke er kronen klar og limes fast hos tannlegen. Fylling - omtrent 1500,- Krone - 7-10 lapper. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 Jeg mistet en del av en fortann, var ikke dyrt å fikse. Kostet under 1000kr Noen mnd siden. Anonymkode: f19be...e2e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Skrevet 28. mars 2023 Håper jeg slipper krone. Jekselen har jo 4 hjørner på en måte og det er det ene hjørnet som er borte. Fra toppen på hjørnet og helt ned Anonymkode: 17875...2c8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #13 Skrevet 28. mars 2023 Så bra du tar tak. Har skjedd meg flere ganger, uten at det har plaget meg. Lykke til 👍 Anonymkode: 6293d...16c
Rødstrupa Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 Whistler skrev (Akkurat nå): Dette er "worst case". Ei tann har fem flater. Krone lages ved avstøping, først av selve tannen. Så slipes alle fem flatene ned før man lager en avstøping av de som er igjen. Et plastdeksel lages og settes på "stubben" til kronen skal på. Avstøpningene sendes til en tanntekniker som lager en krone i valgt materiale. Etter noen dager til en drøy uke er kronen klar og limes fast hos tannlegen. Fylling - omtrent 1500,- Krone - 7-10 lapper. Jada, mener å huske at jeg betalte Kr 4.500,- men det er ca 8 år siden. Kronen har falt av for ca 4 år siden. Den ble renset og satt på plass igjen🙃👍 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så bra du tar tak. Har skjedd meg flere ganger, uten at det har plaget meg. Lykke til 👍 Anonymkode: 6293d...16c Jeg må ta tak i det. Jeg merker kantene med tungen og jeg er såpass uvel med å gå til tannlegen at jeg er nødt til å fikse det før det blir eventuelle infeksjoner osv. Tårene rant når det skjedde, ikke fordi jeg fikk vondt, men fordi jeg da må til tannlegen 😂 Er pga tannlegeskrekk at jeg har vært ekstremt opptatt av å holde tennene rene og sunne hele tiden. Eneste unntaket var sprekken for noen år siden som nå er borte vekk Anonymkode: 17875...2c8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sjekket litt rundt istad og i området her kostet en krone fra 8000,-. Det er uaktuelt. Da trekker jeg heller tannen siden det er en jeksel og ikke synes. Er nok bare ytterste laget som er borte siden jeg ikke har smerter eller ising (enda!). Kan oppdatere løsning og prisen i morgen 😅 Må fikse det i morgen for nå tør jeg ikke spise noe 😂 Anonymkode: 17875...2c8 Ja hvis du må ha en ny krone så blir det dyrt. Man anbefaler og å beholde tennene man har så langt det går. Selv om det ikke vises så har jo tennene en funksjon. Hvis du kun mangler en bit av en ekte tann så trenger du ikke mer enn en liten fylling, mest sannsynligvis. Anonymkode: 00602...f1e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 Betalte noen hundre lapper for å fikse en en av fortennene nede når en bit plutselig falt av for et par år siden. Anonymkode: 13ae2...d0d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 Altså, hun trenger jo ikke krone, men litt fylling. Tipper under 2000 kr. Anonymkode: bcede...f53
Kamelia83 Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 Samme skjedde meg i fjor. Ene jekselen sprakk, manglet da et hjørne og det gikk ned til tannkjøttet. Tannlegen la bare på ny fylling og den er helt fin nå 😊 Husker ikke helt hvor mye det kosta, men var rundt 3000 kr tror jeg. Det var vel 3 siders fylling. Men det var akuttime fredag kveld da. Jeg orker ikke vente med sånt så bestiller time med en gang 😅😅
Minya Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 (endret) Avhengig av hvor stor bit som har knekt av, lager de enten en fylling og bare skulpturerer den etter hvordan tanna sånn ca skal være (har en sånn en selv, kosta meg rett under 4000 kroner, men de tok det samtidig som den årlige kontrollen) eller så må de sette på en ny krone. Da rotfyller de ofte tanna først, avhengig av hvor stor skaden er. Endret 28. mars 2023 av Minya
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå