AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Hei. Jeg har nylig fått innvilget uføretrygd via trygderetten etter omtrent 2 år med klager i NAV systemet. Jeg har lest litt og har funnet ut at jeg ikke har krav på etterbetaling ettersom jeg har mottatt AAP i årene som klagene har vært behandlet. Stemmer virkelig dette når NAV i over 2 år har gjort feil og behandlet søknadene mine feil? Jeg har levd på omtrent 10000 i mnd etter skatt i disse årene når jeg egentlig burde hatt over det dobbelte, på grunn av feil av NAV. Om noen har erfaring fra lignende situasjon del gjerne. Anonymkode: 43bcc...ebb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Aap og uføretrygd regnes som tilsvarende ytelser (66% av tidligere inntekt). Dermed får man ikke etterbetaling for perioder man har mottatt aap. Mener du nav har gjort en feil kan du søke om erstatning. Søk det opp på nav.no. Anonymkode: baa96...c04
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Hvis du får ung ufør får du etterbetaling Anonymkode: c4424...612
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Rart. Jeg fikk uføre tilegger fra den dagen jeg søkte ufør. Søkte i november, fikk innvilget i mars. Og fikk da etterbetaling fra den dagen jeg søkte. Nå fikk jeg mer på uføretrygd enn på aap. Ikke alle får det heller. Dette var i 2015 Anonymkode: 28a3c...f6c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Rart. Jeg fikk uføre tilegger fra den dagen jeg søkte ufør. Søkte i november, fikk innvilget i mars. Og fikk da etterbetaling fra den dagen jeg søkte. Nå fikk jeg mer på uføretrygd enn på aap. Ikke alle får det heller. Dette var i 2015 Anonymkode: 28a3c...f6c Hadde du arbeidsavklaringspenger inntil du fikk uføretrygd? For da jeg ble ufør fikk jeg ikke noe etterbetalt fra jeg søkte. Anonymkode: ad1b3...d5e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aap og uføretrygd regnes som tilsvarende ytelser (66% av tidligere inntekt). Dermed får man ikke etterbetaling for perioder man har mottatt aap. Mener du nav har gjort en feil kan du søke om erstatning. Søk det opp på nav.no. Anonymkode: baa96...c04 Problemet er at jeg er så ung at jeg ikke mottar fullt AAP og har dermed gått glipp av flere hundre tusen fordi NAV har tolket lovene annerledes enn trygderetten. På generellbasis er det slik at man ikke skal få etterbetalt når man har mottatt AAP, men her har NAV gjort en feil. Jeg hadde forstått det om jeg hadde fått innvilget etter den vanlige saksbehandlingsprosessen, men de ga meg avslag på feil grunnlag. Anonymkode: 43bcc...ebb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis du får ung ufør får du etterbetaling Anonymkode: c4424...612 På hele mellomlegget? Har lest at etterbetaling kun gjelder på ung delen. I dette tilfellet vil jo det utgjøre omtrent 1/3 av forskjellen mellom AAP og ufør. Om det gjelder på alt hadde jo det vært fantastisk, så del gjerne om du vet om et sted jeg kan lese om det. Anonymkode: 43bcc...ebb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #10 Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 19.26): Rart. Jeg fikk uføre tilegger fra den dagen jeg søkte ufør. Søkte i november, fikk innvilget i mars. Og fikk da etterbetaling fra den dagen jeg søkte. Nå fikk jeg mer på uføretrygd enn på aap. Ikke alle får det heller. Dette var i 2015 Anonymkode: 28a3c...f6c Mye har skjedd siden da. Når man nå får innvilget ufør, så er det gjeldende fra kommende måned fra vedtaket er gjort. Med andre ord ville et vedtak om uføretrygd innvilget sendt ut i dag, stått at vedtaket gjelder fra 1. mai. Ergo ingen tillegg å snakke om. Det er kun evt ung ufør, men det tar en evighet for de å vurdere i saker hvor det kan være aktuelt. Anonymkode: 8710f...af9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #11 Skrevet 13. april 2023 Du får uansett bare etterbetalt for 3 mnd. Anonymkode: b4edd...794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå