AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Fikk «Endringsmelding over utbetaling og trekk i 2021» fra NAV i DigiPost. Der står det: «Uførepensjon fra andre enn Folketrygden -5000 kr». Dersom jeg forstår dette rett har jeg fått feil inntektsgrunnlag, og dermed betalt for mye i skatt. Stemmer dette? Anonymkode: 27503...028
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Kan det ikke like godt bety det motsatt med tanke på - ? At du har fått 5000mer enn det du kan få uten at nav trekker. Anonymkode: c5e6b...4f6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Siden det står et minustegn der, tolker jeg det som du er skyldig NAV penger? Du har hatt inntekt fra andre som NAV ikke visste om, så nå retter de på trygden din og du blir skyldig penger fordi du har hatt høyere inntekt annetstedsfra enn de visste om. Anonymkode: de2d7...031 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Skatt legger ikke NAV seg opp i. Du skriver du har fått dette fra NAV, ikke Skatteetaten? Anonymkode: de2d7...031
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det ikke like godt bety det motsatt med tanke på - ? At du har fått 5000mer enn det du kan få uten at nav trekker. Anonymkode: c5e6b...4f6 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden det står et minustegn der, tolker jeg det som du er skyldig NAV penger? Du har hatt inntekt fra andre som NAV ikke visste om, så nå retter de på trygden din og du blir skyldig penger fordi du har hatt høyere inntekt annetstedsfra enn de visste om. Anonymkode: de2d7...031 Takk for svar! Jeg håper virkelig ikke at jeg skylder NAV penger, levde akkurat på tålegrensa før prisøkningene på alt. I brevet står det ingen forklaring, og det er ikke opplyst om hva jeg eventuelt skal foreta meg og om jeg må melde dette til Skatteetaten selv. Kan sikkert spørre NAV, men det er jo bingo hvilket svar man får. Tror at dette har sammenheng med at jeg har fått utbetalt ekstrapensjon fra SPK. Her er screenshot av brevet jeg fikk: Anonymkode: 27503...028
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Fikk du det brevet 26.mars 2023 eller åpnet du den da? Det som står i brevet er jo for 2021, og det er litt rart at det skal komme nå. Men det som står der er jo hvor mye du har fått fra andre enn folketrygden (Nav), vil tro at det er tatt høyde for denne utbetalingen. Det er jo ikke så store summen heller, når 5052 er for hele året. Anonymkode: 9cd7a...3a8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Fikk du det brevet 26.mars 2023 eller åpnet du den da? Det som står i brevet er jo for 2021, og det er litt rart at det skal komme nå. Men det som står der er jo hvor mye du har fått fra andre enn folketrygden (Nav), vil tro at det er tatt høyde for denne utbetalingen. Det er jo ikke så store summen heller, når 5052 er for hele året. Anonymkode: 9cd7a...3a8 Fikk brevet 26. mars i år. Synes at det er vanskelig å forstå hvorfor jeg fikk dette brevet, og om det krever noen oppfølging fra meg. Anonymkode: 27503...028
Gjest Adobyen Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Kontakt spk og spør hva det betyr, så slipper du å gruble på det.
Barix Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 Det er en endringsoppgave, så det betyr skal trekkes kr 5 052 fra det beløpet som tidligere er rapportert på den vanlige årsoppgaven. Jeg ville kontaktet NAV og hørt hva årsaken til endringen er. Kanskje er dette bare noe regnskapsteknisk som ikke har vært rapportert som inntekt. Hvis det viser seg at NAV feilaktig har rapportert for mye inntekt på deg, kan du endre skattemeldingen for 2021 (det er mulig å endre fem år tilbake i tid) og du vil da få tilbakebetalt det du har betalt for mye i skatt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 De er veldig klønete utformet de der. Det er en beskjed til deg fra NAV om at de har sendt en endringsmelding til Skatteetaten om inntekten din i 2021, altså gitt Skatteetaten beskjed om at du fikk 5000 mindre fra NAV enn de tidligere har rapportert inn. Du kan ende opp med å få noen kroner tilbake på skatten, men mye blir det jo ikke med en endring på 5000 kroner. Anonymkode: 0e659...5ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå