Gå til innhold

Er moderne filmer dårligere enn filmer på 90-tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De er dårligere en filmer fra 80-tallet, 90 tallet ble ødelagt med cgi.

Anonymkode: d550b...082

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Helgekarjol skrev (På 2.4.2023 den 21.24):

Jeg syntes filmene stort sett var bedre før, mens "tv"-seriene er bedre nå.

Nevn én serie som er bedre enn Twin Peaks eller Seinfeld.

Anonymkode: bee09...ff8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Outsider

Anonymkode: 20db1...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

City on a hill,outsider,The night agent,atypical

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Outsider

The Sopranos, The office (uk) , Mandelorian

Anonymkode: 624f4...5da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Siterte feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle.

Anonymkode: b5547...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 16.07):

De er dårligere en filmer fra 80-tallet, 90 tallet ble ødelagt med cgi.

Anonymkode: d550b...082

90 tallet hadde bedre filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ifølge denne kåringen i RollingStone av verdens 100 beste serier gjennom tidene kommer Sopranos på 1. plass, mens den engelske The Office havner på 53. plass. Noe som for så vidt ikke sier all verden, for klassikeren Fawlty Towers er rangert helt nede på 68. plass.

Ellers har man Muppet Show på 92. plass, det rosarøde søppelet Sex and the City er av en eller annen grunn også på listen og på 78. plass, South Park på 63. plass, X-files på 51. plass, Curb Your Enthusiasm på 39. plass, Monty Python’s Flying Circus på 33. plass, Game of Thrones på 31. plass, M*A*S*H på 25. plass, Star Trek på 22. plass, Twin Peaks på 16. plass, Cheers på 8. plass (altfor høyt etter min mening), Seinfeld på 6. plass, og Simpsons på 2. plass - igjen, altfor høyt etter min mening, da bare en amerikansk TV-slave vil rangere Simpsons foran en rekke andre serier som er langt bedre.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alle.

En påstand uten rot i virkeligheten, og sier vel det meste om forholdet til TV-historie.

Dette blir like dumt som å påstå at Taylor Swift er bedre enn Elvis eller Beatles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Outsider

21 hours ago, AnonymBruker said:

City on a hill,outsider,The night agent,atypical

10 hours ago, AnonymBruker said:

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle.

Svarene her er feil.

Riktignok er Sopranos veldig bra. Men ikke bedre en Twin Peaks eller Seinfeld. 

Men TV-serier generelt er jo blitt mega mye bedre en filmer. Ser nesten aldri filmer lenger. Riktignok noen bangers som Top Gun 2 og John Wick chapter 4. Men ekstremt mye dårlig film i forhold til TV-serier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire ting som irriterer med moderne filmer:

1. De kan bli visuelt masete, green screen, slossing og eksplosjoner hele tiden

2. Soundtracket er overdrevet høyt og pompøst, og slår ihjel følelsene du KUNNE hatt

3. Manusforfatterne tror at publikum er IDIOTER og karakterene holder lange monologer hvor poenget hamres inn i hodet på deg med slegge.

4. De ender av og til med moralske orgasmer, hvor musikken skrus i høyt, alle hiver hodeplagget i lufta og omfavner hverandre. "You can make it!" etc

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk går ikke på kino, det er problemet.

Du klarer ikke få det samme store publikum til en film idag. Markedet er for fragmentert, med mange ulike streaming tjenester heller en film på kino.

Det gjør selvfølgelig noe med hvilke filmer som lages, og hvor mye risiko filmselskap og investorer tør ta.

Anonymkode: 7fba3...db8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Michaelhe skrev (23 minutter siden):

Det er fire ting som irriterer med moderne filmer:

1. De kan bli visuelt masete, green screen, slossing og eksplosjoner hele tiden

2. Soundtracket er overdrevet høyt og pompøst, og slår ihjel følelsene du KUNNE hatt

3. Manusforfatterne tror at publikum er IDIOTER og karakterene holder lange monologer hvor poenget hamres inn i hodet på deg med slegge.

4. De ender av og til med moralske orgasmer, hvor musikken skrus i høyt, alle hiver hodeplagget i lufta og omfavner hverandre. "You can make it!" etc

🇺🇸❤️

Anonymkode: aa2b2...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🇺🇸❤️

Casablanca er ihvertfall bra, i det minste?

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nevn 5 ting som er så fantastisk bra med oppskrytte Twin Peaks?

Jada David Lynch kom med noe helt nytt her. Litt forut for sin tid innen sjangeren. En haug av store regissører er inspirert av ham i senere tid og han ga oss med denne serien en egen type gåsehud vi ikke ante fantes. Men omtrent her stoppet det. Vi skjønte jo egentlig ingenting. Og det tror jeg ikke Lynch gjorde selv heller. Ruset på settet var han også. Har han innrømmet i ettertid. Og det forklarer jo forsåvidt en hel del.

Han kunne i det minste ordnet opp en gang for alle i sin siste sesong som liksom skulle forklare alt. I stedetfor bare rodde og rodde han videre…og kom aldri i land. Ble bare flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (20 minutter siden):

Svarene her er feil.

Riktignok er Sopranos veldig bra. Men ikke bedre en Twin Peaks eller Seinfeld. 

Men TV-serier generelt er jo blitt mega mye bedre en filmer. Ser nesten aldri filmer lenger. Riktignok noen bangers som Top Gun 2 og John Wick chapter 4. Men ekstremt mye dårlig film i forhold til TV-serier.

Endelig noen som har forstått det - Sopranos var grei nok, men bare en av mange, mange TV-serier, mens Twin Peaks var noe nyskapende og redefinerte hele konseptet TV-serie i en tid der 1980-årenes såpeserier fylte TV-skjermen - først når man ser Twin Peaks i forhold til datidens produksjoner som Cosby Show, Dynastiet eller Cheers, kan man forstå seriens kreative betydning. Twin Peaks var som en romferge i forhold til en Opel eller Lada.

Og Seinfeld var en milepæl for ironigenerasjonen som vokste opp med serien og replikkene fra serien påvirket kulturhistorien i dette tiåret; påvirkningen fra moderne serier i en tid der serier masseproduseres er ingenting i forhold.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ifølge denne kåringen 

Dette blir like dumt som å påstå at Taylor Swift er bedre enn Elvis eller Beatles.

Hvorfor i helvete skal du bruke Taylor som eksempel? En av tidenes største artister, som skaper musikken sin selv. Bruk en annen artist som eksempel. Og Elvis? Som aldri skrev en låt selv… 

Beatles derimot❤️

Anonymkode: ed40a...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 20.11):

Er veldig enig.

På 90-tallet kom noen av mine favorittfilmer: True Romance, The Matrix, Goodfellas, The Shawshank Redemption, The Usual Suspects, Fight Club, Fargo, Heat, American History X, Good Will Hunting, Se7en, The Big Lebowski, Silence of the Lambs,  Boogie Nights, Thelma og Louise, Edward Scissorhands, Schindlers liste, The Truman Show, Pulp Fiction, Reservoir Dogs, Dazed and confused, Jurassic Park, The Lion King.

Samt svært underholdende filmer som: The Fifth Element, Jerry Maguire, Forrest Gump, Titanic, Home Alone, Speed, Four Weddings and a Funeral, Sleepless in Seattle, Clueless, Scream, Den sjette sansen, Terminator 2, Men in Black, Romeo + Juliet, Skjønnheten og udyret, Toy story, The Nightmare before Christmas.

Jeg får ikke samme følelse av dagens filmer, selv om jeg faktisk koser meg med mange av de tusenvis av superheltfilmene som produseres nå til dags :ler:

Det skal sies at jeg syntes filmen alle elsker nå, Everything, Everywhere, All at Once, var ekstremt slitsom og teit, Så det er kanskje jeg som er rar.

Anonymkode: f6522...ac9

For en poengløs suppe av amerikansk drit. HBO og Netflix nå til dags er i en høyere divisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

🇺🇸❤️

Husker du den siste Blade Runner filmen? Etter ti minutter av den filmen var jeg så sliten av de visuelle inntrykkene at jeg satt og studerte tak-konstruksjonene i kinosalen resten av filmen. Og jeg klarte ikke å se Christophers Nolans Insterstellar eller Inception. Etter de filmene og alt maset i de filmene, så er han boikottet av meg!

Og så det for mange superhelt-filmer. Det er begrenset hvor lenge jeg kan interessere meg for de psykologiske og nokså teoretiske traumene som følger med det å ha superkrefter.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han har helt rett. Jeg går så og si aldri på kino lenger, utrolig synd at et så fint medium for å fortelle historier har blitt redusert til det vi ser i dag. Vi drukner i dårlig sci-fi og superhelt filmer og  filmer som føles som ren propaganda eller som en eneste lang reklamefilm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...