Gå til innhold

Skal boligselgere være tilgjengelig for spørsmål fra interesserte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er interessert i en leilighet som det er visning på denne uken, og i salgsoppgaven mangler det info om sameiet har planer for utskiftning av rør siden megler skriver at rørene er gamle, eller om badets tilstand, kun at det ikke finnes opplysninger om membranen.

Det står ingenting om takets tilstand, ei heller om strømforbruk, om det er innlagt fiber i huset, ikke noe om hvorfor sameiet ikke har registrert seg som samleie i Brønnøysundregisteret, og jeg lurer på hvorfor det står ingenting om fordeling av fellesutgifter beboerne i mellom, eller hvor mye husforsikringen og strøm for fellesområdene er pr leilighet i løpet av ett år.

Når jeg sender spørsmål til megler så tar det flere dager før jeg får svar, fordi de da skal ta kontakt med selger og plutselig er visningsdagen kommet og jeg er like blank, og så tørr jeg ikke legge inn bud fordi det er mangelfulle opplysninger.

Derfor har jeg av og til sendt en forespørsel til selger, men har i det siste opplevd at selger ber meg kontakte megler og så er jeg like langt.

Jeg har solgt leilighet selv og fikk to forespørsler fra interesserte, en direkte og en via megler og det synes jeg er helt naturlig da det er jeg som selger som sitter på alle opplysninger.

Når navnet på selger står i salgsoppgaven, er det ikke hemmelig hvem som skal selge.

Jeg synes det er merkelig at selgere ikke kan svare meg på helt opplagte spørsmål sånn som strømforbruk, om det er innlagt fiber i huset og hvor mye det koster med tv/ internett i måneden. Skulle tro de var interessert i at flest mulig kommer på visning og legger inn bud.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 0cb06...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjerne samlet meg opp endel punktvise spørsmål basert på salgsoppgaven, men syns det er mer naturlig å spørre megler om dette. Det er utrolig hvor lite de faktisk vet om leiligheten de skal selge, men er ganske på med at de skal finne det ut i løpet av samme kveld. Tja. Det er ganske selvsagte spørsmål jeg kommer med også, så blir litt overrasket over hvor lite tid meglere har brukt til å gjøre seg kjent med det de skal selge. 

Du har vært litt uheldig med meglerne kanskje, for de bør jo hoste opp informasjonen kjapt for å holde deg som interessert.

AnonymBruker
Skrevet

Selgere ansetter og betaler en person, megleren, for kundekontakt og formidling av all informasjon om boligen. 

Det er feil vei å kontakte selger om du har spørsmål og selger skal ikke være tilgjengelig for direktekontakt med interessenter. 

Forøvrig er det ingen av de tingene du nevner som pleier å stå i en salgsoppgave, utenom fellesutgiftene. Det er innafor å spørre om men typisk under visningen eller i etterkant av visningen om du er seriøst interessert i å by, ellers laster du jo bare selger og megler med merarbeid. For spørsmål om planer for borettslaget er det bedre å ringe rett til vaktmester eller noen i styret i borettslaget. Jeg har selv fått mye god info om borettslags planer på denne måten som megler og selger ikke har oversikt over. 

Anonymkode: 305e1...097

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selger «skal» ikke noenting som helst. Du velger selvsagt om du da unngår å legge inn bud om du ikke får svar på noe du lurer på. 

Anonymkode: 9c378...5f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selger betaler mye for at megler skal ta oppdraget med å selge boligen, så jeg skjønner godt at du henvises dit hvis du kontakter selger direkte. Selger er selvfølgelig interessert i å få solgt, men om du får svar går det kun på goodwill, selgeren "skylder" deg ikke noe. Og normal folkeskikk er å ta alle spørsmål gjennom megleren. 

I tillegg er det det beste for begge parter at informasjonen går gjennom megleren, i tilfelle selger svarer feil på de spørsmålene du har. 

Men altså, hvor er det ikke fiber, i 2023? Og strømforbruk er jo høyst individuelt, jeg måtte gi informasjon om strømforbruk til takstmannen da jeg solgte, og det er vel med på å bestemme hvilken energimerking boligen får - men det kommer jo ikke frem av det tallet at jeg lader elbil for 7000 kWt i året og ellers har 15 grader i huset, for å sette det litt på spissen... Sånne spørsmål fremstår lett som masing. 

Anonymkode: e7e0c...b74

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da spør du om det på visning :) Og melder spørsmålene på mail.

Anonymkode: 8d43f...f7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selgere ansetter og betaler en person, megleren, for kundekontakt og formidling av all informasjon om boligen. 

Det er feil vei å kontakte selger om du har spørsmål og selger skal ikke være tilgjengelig for direktekontakt med interessenter. 

Forøvrig er det ingen av de tingene du nevner som pleier å stå i en salgsoppgave, utenom fellesutgiftene. Det er innafor å spørre om men typisk under visningen eller i etterkant av visningen om du er seriøst interessert i å by, ellers laster du jo bare selger og megler med merarbeid. For spørsmål om planer for borettslaget er det bedre å ringe rett til vaktmester eller noen i styret i borettslaget. Jeg har selv fått mye god info om borettslags planer på denne måten som megler og selger ikke har oversikt over. 

Dette er ikke borettslag eller et registrert Sameie, men et hus med 5 leiligheter som ikke er registrert som samleie i Brønnøysundregisteret.

Det er ikke noe styre, vaktmester, regnskap 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke borettslag eller et registrert Sameie, men et hus med 5 leiligheter som ikke er registrert som samleie i Brønnøysundregisteret.

Det er ikke noe styre, vaktmester, regnskap 

Ts

Det er uansett megler du skal stille spørsmål til, ikke selger. 

Du kan heller ikke kreve svar på alt du lurer på, i mange tilfeller vet man ikke og da er det opp til deg om du vil by eller ikke uansett. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selger betaler megler over 100 000 for å være deres representant. 

Anonymkode: 5f5fc...4b1

• Liker 1
Skrevet

Det meste man trenger å vite om en bolig er opplyst om i tilstandsrapporten. Aldri ville det falle meg inn å kontakte selger direkte ved slag via megler. En sjelden gang har jeg spørsmål til megler. Da tar jeg det i så fall så tidlig som mulig i forkant av visning, og kun hvis jeg har tenkt til å by.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...