Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innkalt til konfliktrådet, men vil det kunne ha noen konsekvenser å ikke møte? 

saken dreier seg om noe jeg er beskylde for å gjøre, men som det faktisk ikke er jeg som har gjort.  

Anonymkode: ad13f...b66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er innkalt til konfliktrådet, men vil det kunne ha noen konsekvenser å ikke møte? 

saken dreier seg om noe jeg er beskylde for å gjøre, men som det faktisk ikke er jeg som har gjort.  

Da taper du automatisk saken 

Anonymkode: 099d2...74b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men saken er henlagt av politiet. Så det er vel egentlig ikke noe å «tape»..? 

AnonymBruker
Skrevet

Da kan det ende med uteblivelsesdom og du taper saken.

Jeg har self fått det en gang og angret fryktelig i etterkant på at jeg ikke møtte opp.

Anonymkode: f2eb9...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

?

Du får vente litt, eller opplyse om at det haster.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan risikere at den andre parten tar saken videre med politiet istedenfor. Og saken kan for all del gå videre i rettsinstanser uansett, hvis det er slik at du f.eks nekter å betale et beløp o.l. 

Anonymkode: 75d2c...d96

AnonymBruker
Skrevet

Er saken henlagt, så er det verste som kan skje at saken blir gjenåpnet hos politiet. De sender ofte saker som er henlagt til konfliktrådet. Du trenger ikke samtykke til mekling. 

Anonymkode: be521...bf7

• Liker 1
Skrevet

Mange her som blander sammen forliksrådet og konfliktrådet. Det er ikke det samme. Forliksrådet er for sivile tvister, konfliktrådet er for mindre alvorlige straffbare forhold som løses ved at partene skværer opp og tar hverandre i hånda, i stedet for påtale og straff  

Det som kan skje hvis du ikke møter opp er at det blir en vanlig straffesak i stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil vel ikke skje noe annet enn at saken blir ført tilbake til politiet med beskjed om at du ikke har møtt. Politiet må da vurdere saken på nytt.

Anonymkode: ddb37...adf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Å ikke møte er det dummeste du gjør. 

Hvis motparten ikke møter i forliksrådet og ikke har gyldig grunn, kan forliksrådet gi en fraværsdom. Motparten vil som regel bli dømt til å betale det klageren har bedt om.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/dette-skjer-i-forliksradet/#Resultatet-av-motet

Anonymkode: 82e51...ab8

Det er nå snakk om konfliktrådet, ikke forliksrådet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Blir egentlig ikke så mye klokere… politiet har henlagt saken, men hvem er det egentlig som ønsker konfliktråd? 
motpart eller politiet? 
synes dette er vanskelig… 

Ønsker virkelig ikke å møte motparten, men samtidig vil jeg jo heller ikke gjøre noe som kan skade meg og min sak… 🙁

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lol, bare å ignorere. De kan ikke gjøre en dritt

Anonymkode: 3126f...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for alle svar. Blir egentlig ikke så mye klokere… politiet har henlagt saken, men hvem er det egentlig som ønsker konfliktråd? 
motpart eller politiet? 
synes dette er vanskelig… 

Ønsker virkelig ikke å møte motparten, men samtidig vil jeg jo heller ikke gjøre noe som kan skade meg og min sak… 🙁

Vanskelig å vite hvem som ønsker det. Kanskje politiet har sendt saken dit i forsøk på enighet etter at de henla.

Hadde kontaktet konfliktrådet direkte og spurt der hvis jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke bruker stemmen din , blir du ikke hørt, og da taper du å må stå til rette for det du mener å ikke ha gjort. Men du kan jo selvfølgelig gå for det om du vil. Jeg syntes det høres ut som en dum ting å gjøre

Anonymkode: 3da54...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...