Gå til innhold

Stinker når katten har vært på do

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det stinker bæsj hver gang katten er på do. Vet ikke om det er luft eller selve bæsjen som lukter. Lukter en stund etter han har vært på do, og så går lukta vekk. Har ei lita leilighet, så har ikke noe eget som å ha doet hans i. Han er en kastrert hannkatt på 11 mnd. Han har veldig godt matlyst, føler han spiser og driter hele tiden..Han har royal canin tørrfôr stående femme hele tiden, og får litt våtfor eller kjøtt og fisk. Bruker everclean kattesand uten duft, siden jeg har lest at det kan lukte veldig mye av de med lukt i.

Anonymkode: 0ffdb...956

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bæsj lukter selvfølgelig bæsj. Hva er det du lurer på...? Takk for info ellers.

Anonymkode: d4abd...4f4

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stinker bæsj hver gang katten er på do. Vet ikke om det er luft eller selve bæsjen som lukter. Lukter en stund etter han har vært på do, og så går lukta vekk. Har ei lita leilighet, så har ikke noe eget som å ha doet hans i. Han er en kastrert hannkatt på 11 mnd. Han har veldig godt matlyst, føler han spiser og driter hele tiden..Han har royal canin tørrfôr stående femme hele tiden, og får litt våtfor eller kjøtt og fisk. Bruker everclean kattesand uten duft, siden jeg har lest at det kan lukte veldig mye av de med lukt i.

Det stinker sikkert når du driter også...Tøm doen med en gang. Min erfaring er at unge katter går oftere på do.

Anonymkode: 20e2b...bb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om andre har samme problem, og hva de gjør. Jeg tømmer doet hver dag. Er vel ikke meningen at det skal lukte helt forferdelig når man har bra kattesand? 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig lukter det når katten bæsjer, uansett kattesand. Men med god kattesand så roer det seg gjerne raskt. Men best å fjerne det med en gang ja.

Anonymkode: 13e81...ebf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer på om andre har samme problem, og hva de gjør. Jeg tømmer doet hver dag. Er vel ikke meningen at det skal lukte helt forferdelig når man har bra kattesand? 

Det er vanlig at katteeiere plukker vekk bæsj med en gang når katten har vært der, for å unngå at "luktbombene" blir liggende og ose. Kattesanden tar litt lukt, men ikke alt.

Jeg plukker vekk kattebæsjen og legger den i en brødpose fra rull som jeg har, og så knyter jeg godt igjen og kaster den i restavfallet. Kjøper sånne tykke, gode poser på rull som holder, ikke de tynne greiene. Du kan kjøpe hundeposer på rull også og bruke det.

Har lest at man ikke skal kaste kattebæsj med kattesand på i toalettet, så derfor.

Anonymkode: 0b62d...945

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig lukter det når katten bæsjer, uansett kattesand. Men med god kattesand så roer det seg gjerne raskt. Men best å fjerne det med en gang ja.

Anonymkode: 13e81...ebf

Han er på do veldig ofte, mange ganger for dag. Vet ikke hva som er vanlig. Men han har en enorm apetitt. Hvis jeg åpner litt på katteluka ai doet kjenner jeg lukta, så den er jo inn der, og kommer ut når han går inn og ut av den. Har lest om mange som sier at det nesten ikke lukter noe når deres katt er på do.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker samme sand som deg. To katter. Everclean er best (etter 20 år med katt), men er enig i at jeg ikke liker de med duft. Og høres også ellers ut som om du gjør alt rett. 

Lukter sjeldent noe, men selvfølgelig, rett etter at de har gått så kan man jo merke det. 

Men har litt større hus, så doen står skjermet. 

Har du for eksempel mulighet til å ha den på badet, med luka inn mot vegg? 

Anonymkode: 604e5...279

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er på do veldig ofte, mange ganger for dag. Vet ikke hva som er vanlig. Men han har en enorm apetitt. Hvis jeg åpner litt på katteluka ai doet kjenner jeg lukta, så den er jo inn der, og kommer ut når han går inn og ut av den. Har lest om mange som sier at det nesten ikke lukter noe når deres katt er på do.

Det er ikke så vanlig. Selv som kattunger har mine maks gått to ganger i døgnet. 

Imidlertid, så lenge han er frisk og fin ville jeg ikke vært bekymret.

Innimellom er det å ha katt litt slitsomt på slike måter. Hadde blant annet en som helst snek seg opp i senga vår når hun måtte kaste opp hårballer. 

Anonymkode: 604e5...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pelletsdo med rist til mine katter og ta ut bæsjen hver gang de har vert på do (siden pellets løser seg opp i vann kaster jeg bæsj og de få pellets som følger med i do og voila, lukten er borte). Ett par ganger i uken løfter jeg opp rista og spyler bunnen for tiss.

Anonymkode: df262...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er på do godt over 10 ganger om dagen. Håper at han kan begynne å gå på do ute når han begynner å være ute alene.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig så stinker det. Har du vært hos veterinær med han og sjekka at han ikke er syk, siden han går 10 ganger på do om dagen ifølge deg?

Anonymkode: 78c14...43f

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags mat får han? Vi merker forskjell i lukt på hvilket for de er på. Minst luktet det av Orijen/Acana. Nå har en av de fått problemer med urinveiene, så de er på et Hills spesialfor. Det lukter mer, men er verdt det for at frøkna ikke skal ha gjentatte urinveisinfeksjoner. Vi har doen på vaskerommet da, så ikke noe som plager oss mye.

Husk at om du har do med lokk og dør må filteret på den byttes jevnlig. Det finnes også automatisk doer som skuffer bæsjen over i en lukket avfallsbeholder med en gang katten er ferdig, men disse er dyre.

Anonymkode: e71e4...fc0

Skrevet

Grunn til å ikke ha innekatt.. uansett hvor dyr og fancy kattesand og kattemat den får vil det lukte når han bæsjer. Med mindre jeg hadde bodd i et stort hus hvor kattedoen kunne stått en plass uten å plage meg og jeg bare kunne tømt doen 1 gang per døgn så ville katt vært uaktuelt for meg. Innekatt i leilighet betyr å fjerne bæsj umiddelbart+ fjerne tisseklumper minst 2 ganger i døgnet og kontinuerlig vasking av selve doen for å unngå lukt. Noen venner av meg hadde innekatt og den ekle lukta satte seg i leiligheten fordi de ikke bytta på kattedoen ofte nok. Om sommeren slo lukta av stram urin lukt mot deg når du kom inn der.. 

Rett og slett MASSE jobb å ha innekatt i leilighet. Katten trenger også mer oppmerksomhet, lek og stimulering fra deg som eier enn med en utekatt.

AnonymBruker
Skrevet

Kattebæsj lukter, sånn er det bare. Vi har 3 stk, og det brer seg en skikkelig lukt hver gang de har vært på do. 

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 16.07):

Jo, det lukter uansett, men det gir seg etter en stund. Her tar vi ikke bæsjen med en gang de har vært på do, men en og annen gang i løpet av dagen. 

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 16.16):

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 22.04):

Han er på do godt over 10 ganger om dagen. Håper at han kan begynne å gå på do ute når han begynner å være ute alene.

Det er ikke normalt at de bæsjer 10 ganger om dagen, jeg ville prøvd å bytte fôr til et uten korn. Jeg ville kanskje også nevnt det til veterinæren, kan være lurt med en sjekk.

Våre går ute, men de piler inn når de må på do🙄😆

Anonymkode: d4174...5b2

Skrevet

Mine lukter ikke akkurat blomstereng når de har fått våtfor :hihi:
Så lenge de kun får tørt så er det ikke noe problem ha kasse på stue hvor jeg selv oppholder meg. 
Eventuelt som nå nylig merket jeg at det luktet heftig etter eldste hadde vært på kassa, selv uten våtfor. Så da fikk de seg en runde ormekur, og det var tydeligvis det de trengte. 

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 22.04):

Det er ikke normalt. 
Jeg har ikke så mange bæsj i kassene mine på en dag, med tre katter...  Ville prøvd bytte for for å se om det gir bedring, eventuelt tatt med til veterinær for kontroll. 

Er avføringen fast? Jevn "normal" bæsj-farge? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to katter og de bæsjer en gang hver til dagen men bæsjen ligger ofte i flere deler så det kan se ut som de bæsjer mange ganger men det gjør de ikke.

Anonymkode: df262...4eb

Skrevet

Dette høres normalt ut. Bruk hundepose og plukk opp etter hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Cats best til en innekatt i mellomstor leilighet. Det lukter vondt de første tjue minuttene etter katten har vært der, men så kjenner vi ikke noe mer. Fjerner bare bæsj og klumper en gang om dagen. Så kanskje bytte av sand kan være aktuelt? 

Anonymkode: 74ffe...27a

Skrevet (endret)
CrazyCatLady2500 skrev (53 minutter siden):

Dette høres normalt ut. Bruk hundepose og plukk opp etter hver gang. 

Normalt at katten er på do 10 ganger for dagen, med veldig mye lukt på avføringen? 
Jeg har aldri vært borti en katt som er så ofte på do, utenom ved sykdom. 
Har hatt egne katter i mange år, vært fosterhjem, og passer veldig mange katter i privatboliger, og aldri sett ti avføringer i en kasse i løpet av en dag, utenom der en kattemor hadde 5 små... 
Edit: altså var det minst 10 klatter etter seks katter da, ikke en... 

Endret av Taluno

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...