Gå til innhold

Tørre øyner.. hva kan det skyldes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
I de siste dagene nå våkner jeg opp allerede med tørre øyner og det varer resten av dagen. Hva kan dette skyldes? Pollen? 
Ser fint 😅 

Anonymkode: f32a3...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tette kjertler i øyelokket? Sykdom, allergi, mye databruk?

Anonymkode: cf44d...a4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tette kjertler i øyelokkene var det hos meg. Optikerens råd var å leggee en varm klut over øynene og masser øyelokkene utover. Skal visst smelte innholdet i kjertlene og få innholdet til å smøre øynene. Fikk også noen øyedråper. Jeg har hatt god effekt.

Jeg ville gått til optiker hvis jeg var deg. God bedring. ❤️

Anonymkode: f1746...4d3

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 15.14):

Hei! 
I de siste dagene nå våkner jeg opp allerede med tørre øyner og det varer resten av dagen. Hva kan dette skyldes? Pollen? 
Ser fint 😅 

Anonymkode: f32a3...8e7

Det kan være flere ting. Allergi, tette kjertler, tørr luft. Hvis det er tette kjertler vil du muligens oppleve en følelse av at du trenger å gråte. Tårene går gjennom tårekanalen, men bryter ikke ut. Legg en varm klut over øynene i ca 15 minutter ved behov (om så flere ganger daglig). Men når vannet blir "kaldt" må du ta varmt vann igjen. Kjøp evt blephademodex våtservietter og thealoz duo tårevæske hos optiker. Ta en prat med optiker som kan hjelpe deg videre

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet

kan også være sjøgrens, gå til lege og be om utredning / henvisning til øyelege.. 

Anonymkode: 3ecae...a74

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er det en kombinasjon med behov for lesebriller og lite/dårlig smøring i tårevæsken. Har kjøpt øyedråper, men så lenge jeg er flink til å bruke lesebriller når jeg leser og særlig på pc og mobil så klarer jeg meg stort sett uten øyedråper.

Pollenallergi gjør det verre hos meg, så på våre bruker jeg både allergidråper og vanlig øyedråper.

Anonymkode: b4d61...ad8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forkjølelse og bruk av nesespray? Overgangsalder / premenopause? Tørr luft på soverommet, fordi temperaturen ute droppet mer enn 10 grader på en døgn? (fra 0 til -10 f.eks) Steroide medisiner, cortisone? 

det kan være så mye forskjellige ting. Alle ting jeg listet er mer sannsynlig enn sjøgrens. 

Anonymkode: ed781...d44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat fått påvist kronisk ødelagte tårekanaler og medfølgende tørre øyne av øyelege på sykehus som gjør at jeg må gå på kunstig tårevæske resten av livet. Det første jeg ble spurt om når legen så på øynene mine etter å ha dryppet noe middel på de var om jeg oppholdt meg mye i bygg med balansert ventilasjon. Visstnok ikke uvanlig at dette gjør at enkelte utvikler en kronisk reaksjon i øynen pga luftkvalitet, trykk i bygget osv men dessverre tilnærmet umulig å bevise.

Bruker forøvrig ikke briller/linser heller.

Anonymkode: 3a6eb...77f

AnonymBruker
Skrevet

Røyker du mye marijuana? Det kan føre til tørre øyne.

Anonymkode: 56d4b...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bruker du øynene om dagen? Mye nærarbeid (PC)? Blunker du ofte? Tar du hyppige pauser? 

Anonymkode: 9699c...62f

Skrevet

Ta en tur på apoteket og se om de har øyedråper som kan hjelpe mot tørre øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...