Gå til innhold

Bursdagsfeiring og "mobbing" i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som går på 2.trinn. Det var nettopp foreldremøte (10 av 23 barn representert). På dette foreldremøtet ble det snakket litt om at klassen som helhet har noen utfordringer,  men at det har blitt mye bedre med stabilt personale.  De har hatt mange ulike lærere da de gikk i 1.klasse, og fikk ny lærer nå i høst. Uansett,  da læreren gikk og vi foreldre skulle fortsette møtet tok det litt av . 2 foreldre til to ulike barn la ut om hvor mye mobbing/ stygge ord og vold det var både på skole og SFO. Ene barnet kom ofte hjem og fortalte at hen hadde blitt kaldt dum 7 ganger etc. Mor tror blindt på barnet,  og ser ikke at en sak kan ha flere sider. Blant annet har mitt barn kommet hjem og fortalt at hennes barn ikke kan stoppe voldsom lek i tide feks.  Dette barnet har latet som det skal slå mitt barn under lek( de er venner), og når mitt barn sier stopp så fortsetter det andre barnet.  Også etter at en voksen har sagt i fra. 

Det ble også diskutert bursdager.  Barna til to foreldre( samme ungene som tidligere nevnt) hadde trekt seg fra egen bursdagsfeiring pga noen hadde vært slem. Greit nok, men de prestere i samme setning å si at alle ( både jenter og gutter) burde inviteres i bursdager for å styrke samholdet i gruppa. Gruppa er skjevfordelt,  så de mener mindretallet vil bli holdt utenfor hvis ikke alle blir invitert.  

Foreldregruppa som var på møtet ble enige om å invitere til lavterskelsktiviteter på ettermiddagstid for å styrke samholdet. Hvem er det som ikke møter opp? Jo det er de som mener alt er så galt.  

Blir rar. Hvorfor tar ikke folk tak hvis deres barn liksom blir mobbet? Hvorfor møter de ikke opp slik at de kan observere dynamikken ? 

Vi var flere foreldre som ikke kjente oss igjen i det som ble fortalt,  så jeg er ikke alene. 

Anonymkode: 84d1d...85e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må dere jo snakke om med personalet på skolen til stede, ikke etter de har gått?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså,  det ble nevnt litt forsiktig,  men lærer kan ikke snakke om enkeltunger på et foreldremøte. Det ble derfor snakket generelt om klassen som helhet,  og der har ting bedret seg. Det er også mitt inntrykk etter hva mitt barn forteller. 

Jeg og flere andre snakket forsåvidt ikke om dette da vi ikke kjenner oss igjen i saken.  Vi antydet bare at vi ikke hadde samme oppfatning,  og at de heller burde ta kontakt med skolens ledelse hvis ikke annet førte frem. Men de var altså noen foresatte som hadde en helt annen oppfatning og som også benyttet anledningen til å fortelle om da de ble mobbet som barn.  

Skrevet

Høres ut som et skikkelig suppemøte med mye rart. De som skriker høyest er som regel de med mest problemer og de som ikke dukker opp på tilstelninger, ironisk nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lett for mange å beskylde andre for noe uten å ta tak i egne barn og forsøke å gjøre visse grep.  Synes ofte «mobbing/utestengelse» blir brukt for mye. Det kan ikke alltid være at 1-4 klassinger er fullt opplært i håndtere barn med litt ekstra utfordringer og det blir lett misforståelser og barn trekker seg tilbake pga usikkerhet.

Anonymkode: 7a0f5...09c

AnonymBruker
Skrevet

Involver skolen. Det er desverre ikke alle som ser seg selv. Og da er det ikke enkelt for barna å stoppe med det De gjør, om de alltod får høre at de har rett, og de andre er slemme..  Vi hadde en lignende sak her. Ett barn som går til mor og forteller sin side av saken med løgner, og en mor som stoler blindt på barnet. Hun er fort på om andre barn gjør noe "feil" som feks å ikke gå rett hjem etter skolen, altså legger seg opp i ting hun ikke har noe med.. Hun sier at det er dårlig klassemiljø, og foreldre som utestenges.  Sannheten er at vi har hatt årlige samlinger med og uten barn der alle blir invitert, og de kommer aldri! De velger og bort bursdager. Her kom miljøarbeider inn for å hjelpe mor og barnet til å se ting fra andre synspunkter. 

Anonymkode: e2f71...ad4

Skrevet

Det er nok noen som har litt skylapper når det gjelder egne barn. Noen ser heller ikke sin egen rolle i at ting blir som det blir. I dag er det sånn at foreldrene involverer seg mye i barnas liv, noen ganger kanskje for mye.

Det er fint å ha noen felles kjøreregler angående bursdager og noen felles møteplasser for klassen, det bygger samhold og felleskap for barna.

Noen barn får dessverre ikke være med på så mye hjemme som andre, da tenker jeg på ferier, fritidsaktiviteter og lekeland/kino/svømmehall/telttur osv. For dem er slike opplevelser i regi av skolen eller klassen desto viktigere.

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Høres ut som et skikkelig suppemøte med mye rart. De som skriker høyest er som regel de med mest problemer og de som ikke dukker opp på tilstelninger, ironisk nok. 

Ja det var er sammensurium av mye rart 😅. Satt egentlig litt i "sjokk" ei stund der og lurte på om jeg hadde gått glipp av noe "alle" visste. Men heldigvis ikke, da vi var flere som stusset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig lett for mange å beskylde andre for noe uten å ta tak i egne barn og forsøke å gjøre visse grep.  Synes ofte «mobbing/utestengelse» blir brukt for mye. Det kan ikke alltid være at 1-4 klassinger er fullt opplært i håndtere barn med litt ekstra utfordringer og det blir lett misforståelser og barn trekker seg tilbake pga usikkerhet.

Anonymkode: 7a0f5...09c

Synes også at ordet mobbing blir slengt ut i hytt og vær.  En småtrinnselev har ofte nok med seg selv, og iallefall ikke rett kompetanse til å håndtere alle situasjoner perfekt. Og det må det være rom for. Ordne opp og bli ferdig med en episode er ofte lurt. 

Mitt barn kan nok sikkert trekke seg unna voldsomme situasjoner da hen ikke liker det. Feks i situasjonen der en meddelev ikke ville stoppe med å late som hen skulle slå. Da gikk mitt barn rett og slett vekk fra situasjonen når det ikke stoppet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...