AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Ser gjennom skattemeldingen, og fikk opp denne sjokkerende informasjonen: Trekktabell 7113 for hovedinntekt. Du finner et utdrag av tabellen på siste side. • 43 % skattetrekk av tillegginntekter hos hovedarbeidsgiver • 43 % skattetrekk av inntekt fra biarbeidsgiver • 43 % skattetrekk ved sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, pleie-/omsorg og opplæringspenger, dagpenger, overgangsstønad, arbeidsavklaringspenger mv. fra NAV • 43 % skattetrekk av uføretrygd utbetalt fra NAV • 43 % skattetrekk av uføreytelser utbetalt fra andre Altså, dersom jeg blir gravid og trenger foreldrepenger, så skal jeg skattes 43%?! Er jo mye mer enn det jeg skatter nå. Er dette feil, eller misforstår jeg? Anonymkode: 980bd...ac4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Jeg har foreldrepenger nå, og har tabelltrekk på dette, så det må være feil? Anonymkode: 464f5...863
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 (endret) Dette er første gang jeg hører. Foreldrepenger skal vel gå som hovedinntekt og skattes etter tabellen for dem som har tabelltrekk. Det samme gjelder skattesatsen på uførepunktene. Jeg ville ringt NAV og hørt, om det er tilfelle ville jeg endre til prosenttrekk. Endret 28. mars 2023 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 det er vel fordi du har tabelltrekk, hvis du gjør om til prosent, får du samme prosenten på alt. Anonymkode: c78d9...604 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 men hvis du betaler for mye skatt, får du jo uansett tilbakebetalt i skatteoppgjøret. Anonymkode: c78d9...604
Gjest nattdronningen Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): men hvis du betaler for mye skatt, får du jo uansett tilbakebetalt i skatteoppgjøret. Anonymkode: c78d9...604 Hjelper fint lite det hvis man ikke har penger nok til de daglige utgiftene sine.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Det gjelder for inntekt som ikke er hovedinntekt ja. Men om du går ut i foreldrepermisjon endrer du vel skattekortet til at det er hovedinntekten, og så gjøres det en ny beregning og du trekkes ut ifra det. Anonymkode: 89cef...c4e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Du må justere skattekortet ditt (det er ikke skattemeldingen). Nå har du tabell på hovedjobb og prosent på resten. Huk av at du vil ha prosenttrekk på alt så justeres den. Anonymkode: 4e58b...001
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 nattdronningen skrev (50 minutter siden): Hjelper fint lite det hvis man ikke har penger nok til de daglige utgiftene sine. Da må du inn å endre skattekortet, slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Renta har økt mye, så hvis man har boliglån, vil man få redusert skatten litt, men da må man inn og endre tallene i skattekortet, slik at det blir riktig. Jeg har alltid prosenttrekk, nettopp fordi jeg ikke ønsker å betale for mye skatt i forskudd, og få igjen. Anonymkode: c78d9...604
Gjest nattdronningen Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da må du inn å endre skattekortet, slik at skattetrekket blir mest mulig riktig. Renta har økt mye, så hvis man har boliglån, vil man få redusert skatten litt, men da må man inn og endre tallene i skattekortet, slik at det blir riktig. Jeg har alltid prosenttrekk, nettopp fordi jeg ikke ønsker å betale for mye skatt i forskudd, og få igjen. Anonymkode: c78d9...604 Vel, jeg har også prosenttrekk og regner meg fram til å gå cirka i 0, helst litt på minussiden for å slippe å vente på pengene.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 Når du går over på foreldrepenger eller sykepenger er jo det hovedinntekt og skattes med tabell. Anonymkode: a7cb8...863
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Skrevet 28. mars 2023 "Hovedinntekt" er stikkordet her. Anonymkode: 11ad5...693 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå