Gå til innhold

Hunden min klør seg "hele tiden", blir gal!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, ikke hele tiden, men ofte. Sikkert irriterende for den, men irriterende å høre på også. Skjønner egentlig ikke hva hun kan reagere på, for hun spiser bare vomboller, og av og til litt middagsrester. Vaskes etter behov, ca 1gang i mnd med mild hundeshampo. Synes pelsen virker litt blass, lite liv og glans i den liksom. Ser ut som hun kanskje har tørr hud. Men hva kan jeg gi/ evt. smøre henne med for å bli kvitt problemet? 

Anonymkode: febe8...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du det er allergi? Det kan like gjerne være midd. Pelsmidd. Min hund hadde det da jeg hentet den som valp. Måtte få medisin på resept av veterinæren og behandle det for å bli kvitt midden.
Da valpen hadde det, klødde den seg veldig mye og veldig ofte. Flasset mye. Dette forsvant helt da medisinen virket.

PS! Veterinæren tok en skrapetest av hundens hud og la under mikroskop. Det viste midd-dyr.

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tror du det er allergi? Det kan like gjerne være midd. Pelsmidd. Min hund hadde det da jeg hentet den som valp. Måtte få medisin på resept av veterinæren og behandle det for å bli kvitt midden.
Da valpen hadde det, klødde den seg veldig mye og veldig ofte. Flasset mye. Dette forsvant helt da medisinen virket.

PS! Veterinæren tok en skrapetest av hundens hud og la under mikroskop. Det viste midd-dyr.

Huff, ja det kan jo være en mulighet. Får høre med veterinæren. Ser man må vaske alt som hunden har ligget på, om det er tilfellet. Hunden min ligger overalt, på store gulvtepper som ikke kan vaskes på vanlig måte, i sofa osv.. hva gjør man da?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen hunder er allergiske mot andre ting enn mat, for eksempel husstøvmidd.

Anonymkode: ca20a...7e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff, ja det kan jo være en mulighet. Får høre med veterinæren. Ser man må vaske alt som hunden har ligget på, om det er tilfellet. Hunden min ligger overalt, på store gulvtepper som ikke kan vaskes på vanlig måte, i sofa osv.. hva gjør man da?😅

Jeg vet ikke hvor lenge midden kan overleve på tekstiler uten en vert å suge blod fra, men det er nok ikke lenge. Legg bort hundesenger og slikt noen dager, kanskje ut på terrassen i kulda? Da dør nok midden. Gulvtepper kan kanskje rulles sammen og legges ut i vinterkulda også?

Spør veterinæren om hva du skal gjøre med slike ting hvis det viser seg å være midd (noe jeg tror det er pga flassen og kløingen du beskriver). Jeg kan ikke huske at vi gjorde noen sånne tiltak, faktisk. Vi medisinerte hunden og det var det. Men det er 12 år siden, så jeg kan ha glemt detaljer rundt dette 😄

PS! Man får gjerne et middel som skal dryppes på bar hud i nakken på hunden (i nakken fordi der kommer ikke hunden til og kan slikke seg selv!). Jeg barberte en bitteliten flekk med pels bort, og dryppet dråpene på den flekken.

Man skal ikke bade hunden på en måneds tid etter at medisinen er gitt. Dette fordi medisinen gjør at det skilles ut noe på hudoverflaten som midden dør av. Det skal ikke vaskes bort. Om jeg husker det riktig, så var det noe slikt. Spør veterinæren om det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor lenge midden kan overleve på tekstiler uten en vert å suge blod fra, men det er nok ikke lenge. Legg bort hundesenger og slikt noen dager, kanskje ut på terrassen i kulda? Da dør nok midden. Gulvtepper kan kanskje rulles sammen og legges ut i vinterkulda også?

Spør veterinæren om hva du skal gjøre med slike ting hvis det viser seg å være midd (noe jeg tror det er pga flassen og kløingen du beskriver). Jeg kan ikke huske at vi gjorde noen sånne tiltak, faktisk. Vi medisinerte hunden og det var det. Men det er 12 år siden, så jeg kan ha glemt detaljer rundt dette 😄

Takk for svar! Trodde bare at det var allergier som ga flass og kløe, og tenkte ikke på at det kunne være midd! Men nå har hun fått time på fredag, så satser på at hun blir kvitt kløen ganske snart. Er jo ekkelt og ubehagelig med midd, men sikkert enklere å behandle enn allergi f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar! Trodde bare at det var allergier som ga flass og kløe, og tenkte ikke på at det kunne være midd! Men nå har hun fått time på fredag, så satser på at hun blir kvitt kløen ganske snart. Er jo ekkelt og ubehagelig med midd, men sikkert enklere å behandle enn allergi f.eks. 

Ja, pelsmidd gir man en kur for, så er det ferdig. Allergi er jo livsvarig og ofte (dessverre) et svært alvorlig problem for mange av dagens hunderaser.

Den medisinen som ble gitt for å kurere pelsmidden, er den samme man brukte preventivt mot flått (skaubjønn) hos hunder. Den var flytende og ble som nevnt gitt på bar hud i nakken på hunden. 

I dag bruker jeg en annen medisin mot flått, det er nå tabletter. Jeg vet ikke om de fungerer mot pelsmidd også, slik dråpene gjorde. Jeg husker dessverre ikke hva dråpene het, men det var ikke den vanligste typen, fordi jeg har en hunderase som er kjent for å ikke tåle den vanligste flått/midd-dråpemedisinen.

Dette står i Felleskatalogen om hvilke hunderaser som ikke tåler den vanligste (heter det ivermektin???) i pelsmidd/flåttmedisinen:

"Toksisitet for gruppen: Toksisiteten innenfor gruppen varierer. Unge dyr er mer sensitive for forgiftning. Hund: Individuelle forskjeller i sensitiviteten. Hunder med defekt i ABCB1-1Δ-genet (vanligvis innen rasene collie, shetland sheepdog, langhåret whippet, border collie, old english sheepdog, australian shepherd, schäfer, m.fl.) er spesielt sensitive. For toksiske doser se de ulike virkestoffene."

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay

En gang i mnd med hundeshampo er mye, og kan nok være med på å tørke ut huden til hunden. De har et naturlig fettlag under pelsen, som du vasker bort når du bruker såpe. Oftest er det nok å bare skylle hunden i vann om den er skitten. 

Vi vasker med såpe kanskje en gang i året. 

Men den kan selvsagt ha en allergi, mot alt fra noe i maten, flåttmiddel, husmidd, osv. Så å ta en sjekk på det kan sikkert være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor klør hunden seg? Om den klør seg i området rundt nakken og den har på seg halsbånd, ville jeg tatt av halsbåndet når hunden er inne. Hvis ikke kan det være allergi mot midd/støv. En tur til veterinæren er nok lurt uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en schæfer med kløe, heldigvis fått det under grei kontroll. Han tåler ikke ølgjær (som er i mye hundemat) og storfe. Ville vurdert en blodprøve for allergi om middbehandling ikke hjelper 

Anonymkode: 1f7c2...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
EmKay skrev (5 timer siden):

En gang i mnd med hundeshampo er mye, og kan nok være med på å tørke ut huden til hunden. De har et naturlig fettlag under pelsen, som du vasker bort når du bruker såpe. Oftest er det nok å bare skylle hunden i vann om den er skitten. 

Vi vasker med såpe kanskje en gang i året. 

Men den kan selvsagt ha en allergi, mot alt fra noe i maten, flåttmiddel, husmidd, osv. Så å ta en sjekk på det kan sikkert være lurt.

Det er en yorkshire terrier, den har fint "hår" og ikke skikkelig pels som renser seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LadyGrey skrev (5 timer siden):

Hvor klør hunden seg? Om den klør seg i området rundt nakken og den har på seg halsbånd, ville jeg tatt av halsbåndet når hunden er inne. Hvis ikke kan det være allergi mot midd/støv. En tur til veterinæren er nok lurt uansett! 

Den klør seg egentlig overalt der den kommer til. Mest på siden (kroppen) og under hake/kinn. Bruker mest beina sine, men der hun ikke kommer til bruker hun tennene til å klø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv olje i maten. Kan feks kjøpe møllers egen tran for hund eller non stop sin lyse av dypvannsfisk. Har også hørt et tips om å gi en dråpe eller to eplesidereddik.

Anonymkode: d2821...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps. Om du mistenker for allergi, kan kylling være synderen. Prøv evt mush boller/musti smaak boller uten kylling for å se om det blir bedre.

Anonymkode: d2821...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Den klør seg egentlig overalt der den kommer til. Mest på siden (kroppen) og under hake/kinn. Bruker mest beina sine, men der hun ikke kommer til bruker hun tennene til å klø. 

Ikke sant. Noe kløe kan være stressrelatert, så kanskje følge med på om det er noe som stresser hunden? 

Får hunden olje i maten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LadyGrey skrev (10 minutter siden):

Ikke sant. Noe kløe kan være stressrelatert, så kanskje følge med på om det er noe som stresser hunden? 

Får hunden olje i maten? 

Kan hende, men hun er en ganske rolig og bedagelig hund. Virker ikke stresset på noen annen måte enn kløen da. Men ser at hun har små hvite "prikker" på pelsen, regner med det er flass og tørr hud. Hun får ikke olje da hun er en ekstremt kresen hund som ikke spiser hva som helst. Prøvde med olje som valp uten suksess. Hun spiser heller ikke tørrfôr. Kunne sikkert prøvd med olje igjen. Får uansett sjekket henne på fredag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan hende, men hun er en ganske rolig og bedagelig hund. Virker ikke stresset på noen annen måte enn kløen da. Men ser at hun har små hvite "prikker" på pelsen, regner med det er flass og tørr hud. Hun får ikke olje da hun er en ekstremt kresen hund som ikke spiser hva som helst. Prøvde med olje som valp uten suksess. Hun spiser heller ikke tørrfôr. Kunne sikkert prøvd med olje igjen. Får uansett sjekket henne på fredag. 

Kan også høres ut som hundelus? 

Anonymkode: d726b...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...