AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Hvis man eier f.eks en tomannsbolig, og bor i den ene halvdelen selv, og vil leie ut den andre halvdelen... kan man da annonsere at man ønsker leieboere som er godt voksne eller uten små barn? Sånn at det ikke blir masse ungeskrik og grining og bråk og unger som tegner på veggene og kakker leker i gulvet osv? Det er spesielt det med støy jeg tenker på, da jeg har en sykdom som gjør at jeg må hvile ofte på dagtid. Å ha småunger som skriker og bærer seg vegg i vegg eller i hagen utenfor hadde ikke vært noe særlig. Så spørsmålet er om det er "lov" å annonsere etter spesifikke aldersgrupper eller familesammenstillinger i en leilighet-til-leie annonse? Eller kan man bli tatt for diskriminering da? Må man kanskje bare annonsere og så heller spørre ut søkerne i etterkant, før man bestemmer seg for hvem av dem som får leie? Anonymkode: 03350...2a4 3
Gjest nattdronningen Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Det enkleste og sikreste med tanke på diskriminering er hvis du ser an søkerne når de tar kontakt. Men jeg undrer meg over om leieboere egentlig er tingen for deg hvis du ikke takler bråk / lyder. Man vet aldri hva man får.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 nattdronningen skrev (Akkurat nå): Det enkleste og sikreste med tanke på diskriminering er hvis du ser an søkerne når de tar kontakt. Men jeg undrer meg over om leieboere egentlig er tingen for deg hvis du ikke takler bråk / lyder. Man vet aldri hva man får. Det er jeg klar over at man ikke kan vite på forhånd, men det er spesielt ungeskrik og grining som "gnager på nervene" og er mest irriterende for meg. Får bare anta at et voksent par uten barn eller med barn over 12-13 år ikke innebærer så mye grining og skriking. Jeg liker unger altså, men de har det med å skrike og grine og hyle til de mest upraktiske tider. Det må da være folk uten unger eller med store barn som også er på leiemarkedet og på utkikk etter noe? ts Anonymkode: 03350...2a4
Gjest nattdronningen Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jeg klar over at man ikke kan vite på forhånd, men det er spesielt ungeskrik og grining som "gnager på nervene" og er mest irriterende for meg. Får bare anta at et voksent par uten barn eller med barn over 12-13 år ikke innebærer så mye grining og skriking. Jeg liker unger altså, men de har det med å skrike og grine og hyle til de mest upraktiske tider. Det må da være folk uten unger eller med store barn som også er på leiemarkedet og på utkikk etter noe? ts Anonymkode: 03350...2a4 Klart det er andre folk på leiemarkedet også. Jeg bare påpeker at man aldri vet hva man får. Psykiatriske tilfeller, folk som spiller høy dunkemusikk osv...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Selv om folk ikke har små barn når de begynner leieforholdet, så kan de jo få barn etter hvert. Jeg tror jeg ikke hadde skrevet noe i annonsen, det kan tiltrekke seg negativ oppmerksomhet. Du får heller sile ut fra de som tar kontakt. Anonymkode: 9919e...12a 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Du bestemmer heldigvis selv hvem du vil leie ut til. Anonymkode: d83d2...e81 3
wandagirl Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Og normalt støy/folk som lever må man forvente uansett alder og brukergruppe. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 I stedet for å skrive IKKE småbarnsfamilier, så kan du skrive hva du ønsker deg. «Vi ønsker å leie ut til godt voksen enslig eller par». Anonymkode: 942a8...111 5 1 9
Rucula Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 Jeg skrev i vår annonse: "egner seg ikke for småbarnsfamilier" Fikk fortsatt noen frekke mail fra småbarnsfamilier da "det er vel opp til oss å avgjøre om leiligheten egner seg eller ikke!!!" 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 ….. og plutselig bli bestemor dagmamma for barnebarna… Anonymkode: 57064...ddd 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Skrevet 28. mars 2023 Ungeskrik kan også dukke opp hvis naboen setter opp trampoline 😁 Der jeg bodde før så var det lekeplass i nærheten, helt greit det, men det som var plagsomt var de store barna som var der utover kvelden bare for å bølle og ropte og bråket uten at man kunne si noe. Glad jeg bor på en fredelig plass i dag, selv om småbarnet til huseieren vår ovenfor har sine trasstider fra tid til annen 😁 Man kan ikke blokkere seg helt vekk fra all lyd heller. Anonymkode: f261f...2ed
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #13 Skrevet 28. mars 2023 Du kan fint rette annonsen mot de gruppene du ønsker å leie ut til. Det er fullt lovlig. Det er også du som bestemmer hvem du ønsker å leie ut til. Ville også bedt om referanser, så får man et litt bedre bilde av hvem man får i hus. Anonymkode: c1255...501 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 Det kan også være lurt å tenke på at barnefamilier har sterke rettigheter ved evt juridiske problemer. Det er svært vanskelig å kaste ut en barnefamilie, da du teknisk sett setter barn på gata. Leietakere har masse rettigheter og enda flere når det er barn involvert. Noe å tenke på. Anonymkode: e912d...496 2 5
Rotemor Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 Klarer du ikke å være mer diplomatisk og lur så kan du jo det… Jeg er dog spent på hva slags leietagere du selv tenker vil være ideelt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 nattdronningen skrev (26 minutter siden): Det enkleste og sikreste med tanke på diskriminering er hvis du ser an søkerne når de tar kontakt. Men jeg undrer meg over om leieboere egentlig er tingen for deg hvis du ikke takler bråk / lyder. Man vet aldri hva man får. Selvfølgelig er det alltid en risiko å være utleier. Men om alternativene dine er; - Barnefamilien med tre små. - Kattedamen med fem katter. - Ufør alenemor med mine og dine. - To mannlige studenter - Et nyetablert par i full jobb som ønsker å leie frem til de har spart nok egenkapital. Så tror jeg de aller fleste av oss hadde valgt akkurat det samme for å maksimere sannsynligheten for at leia blir betalt, leiligheten blir best mulig tatt vare på, og minst mulig støy. Anonymkode: cb9f9...7b7 4
Falkefugl Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 Enig i at det lureste er å skrive hva du ønsker, som f.eks "passer bra til rolige mennesker uten små barn". Men vil også tipse deg om at mange utleiesider også har annonser der de som skal leie skriver om seg selv, så evt kan du jo kontakte dem, så kan du selv velge å kontakte folk uten barn. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 Vi skrev bare at leiligheten leies ut til rolig enkeltperson. Fikke selvsagt noen forespørsler fra utenlandske barnefamilier som ikke hadde forstått hva jeg skrev og narkomane kjærestepar som ikke får bolig noen andre steder. Men det er bare rimelig å forvente. Jeg bare plukket ut de som var aktuelle for oss. Anonymkode: 57530...671 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det kan også være lurt å tenke på at barnefamilier har sterke rettigheter ved evt juridiske problemer. Det er svært vanskelig å kaste ut en barnefamilie, da du teknisk sett setter barn på gata. Leietakere har masse rettigheter og enda flere når det er barn involvert. Noe å tenke på. Anonymkode: e912d...496 Akkurat dette er en myte. Det er akkurat like lett/vanskelig å kaste ut en enslig som en familie. Barnevernet møter opp sammen med Namsmann hvis det er utkastelse av familie. Insider hadde en reportasje på TV om dette, lurer på om reportasjen het Namsmann. Du finner den nok om du googler. Anonymkode: 942a8...111 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ….. og plutselig bli bestemor dagmamma for barnebarna… Anonymkode: 57064...ddd Da får plutselig et av mine voksne barn behov for å bruke den boligen, så bestemor må sies opp. ts Anonymkode: 03350...2a4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå