Gå til innhold

Midlertidig rettskjennelse om daglig omsorg?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke logga inn
Skrevet

Om den ene forelderen har kjente psykiske lidelser (altså går til lege og har diagnose) og er kjent av barnevernet, er det mulig for den andre forelderen å be om en midlertidig rettskjennelse om daglig omsorg frem til en rettsak om omsorgen kommer opp, sånn at h*n slipper å overlate barnet til den syke forelderen? I.o.m. alvoret i de psykiske lidelsene, ventes det at en rettshøring om omsorgen vil være en ren formalitet. Om barnet allerede er på besøk hos den syke forelderen, vil det endre sjansene for en midlertidig rettskjennelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid mulig å be om en midlertidig forføyning.

Om du får den, er en annen sak. Siden rettssak tydeligvis allerede er planlagt, har du vel en advokat du kan spørre?

Skrevet

Rettsak er ikke berammet enda, og advokaten er ikke på kontoret nå. Om du ikke vet gangen i dette, trenger du ikke svare.

Er det noen som vet noe om dette?

Skrevet
Rettsak er ikke berammet enda, og advokaten er ikke på kontoret nå. Om du ikke vet gangen i dette, trenger du ikke svare.

Er det noen som vet noe om dette?

Var ikke det en litt sur tone? Jeg svarte jo at det er mulig.

Du kan jo starte med å lese hva det står i barneloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-011.html#60

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Joa, mulig tonen hørtes sur ut, men jeg ble litt utålmodig siden jeg er interessert i å vite mer enn at h*n kanskje eller kanskje ikke kan få midlertidig omsorg. Unnskyld. Men det kan være interessant å vite gangen i det hele, hvor raskt en sånn bestemmelse kan tas, hvordan og hvor raskt det kan reageres om barnet er hos den psykotiske forelderen osv.

Tusen takk for linken, den gav et par svar :blomst:

Skrevet

Noen flere svar er det nok ingen som kan gi, og hvis noen her gjør det, tror jeg du gjør klokt i å ta det med en klype salt.

Barnefordeling er ingen eksakt vitenskap.

Jeg har selv en god venn som "alle" trodde ville få omsorgen, pga at barnas andre forelder var psykisk syk (kom rett fra langvarig tvangsinnleggelse).

Men nei, gitt... i retten ble de påtvunget delt omsorg.

Hvordan er det mulig, kan du spørre. Jo, man presser partene til å bli enige ved å si at den som ikke vil forhandle, mister barna.

Tror du de barna har det bra idag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...