AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 Har en snart 8- åring som leser ok, men ikke er interessert. Det blir med leseleksa, og for å være ærlig tror jeg den bidrar mer til å drepe leselyst enn å øke den. Så dere med barn i den alderen som liker å lese: Hvordan la dere opp til å øke leselysten? Og hvilke bøker liker de å lese? Anonymkode: 8631e...858
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Husker jeg likte å lese frøken detektiv 😊 tror de enda er relevante. Anonymkode: 958e3...322 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Hmm. Har tre barn og bare én av dem valgte selv å lese som 7-åring. Han ble helt oppslukt av bøkene og elsket historier. Alle tre leser nå som ungdommer, men fortsatt leser han helt klart mest. Vil tro det rett og slett er en interesse. Vi foreldrene leser hver dag så jeg tror det har hatt en positiv effekt også. Unger lærer gjerne sånt av å ape etter andre😅 Vi har uansett lagt opp til leselyst og leseglede hjemme. Vi leste ofte høyt for dem da de var små og dro gjerne på biblioteket. Det blir jo en opplevelse i tillegg til alle bøkene på en måte. Mange fine bøker som passer den alderen. Anonymkode: d40ee...60f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Datteren min var i den alderen for et par år siden, likte å lese bla. serien om Isadora Måneblomst. Sønnen min likte i den alderen, og litt etter, å lese serien om Gutta i Trehuset og Amuletten-serien. Anonymkode: 61f7f...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Bøker jeg Just now, AnonymBruker said: Hmm. Har tre barn og bare én av dem valgte selv å lese som 7-åring. Han ble helt oppslukt av bøkene og elsket historier. Alle tre leser nå som ungdommer, men fortsatt leser han helt klart mest. Vil tro det rett og slett er en interesse. Vi foreldrene leser hver dag så jeg tror det har hatt en positiv effekt også. Unger lærer gjerne sånt av å ape etter andre😅 Vi har uansett lagt opp til leselyst og leseglede hjemme. Vi leste ofte høyt for dem da de var små og dro gjerne på biblioteket. Det blir jo en opplevelse i tillegg til alle bøkene på en måte. Mange fine bøker som passer den alderen. Anonymkode: d40ee...60f Meg igjen. Glemte å skrive ned mine anbefalinger😅 Bøkene om Ebba og Boris (monsterbøker), Kokotopia-serien, gutta i trehuset, Kaptein supertruse, Arne Svingens bøker, Hundemannen. Spør på biblioteket, eller læreren. Har fått mange gode tips av dem☺️ Anonymkode: d40ee...60f 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Vi les mykje høgt for dei, noko eg trur er med på å auke lesegleda. 8-åringen min likar godt bøkene om Musse og Helium, Spilledåsen(teikneseriebøker) og Doktor Proktor. Bøker vi har lese høgt med stor suksess: Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Heksene, Mathilda, SVK (+++ klassikarane!) Anonymkode: 3b1bc...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Tid lest i bok: er lik ekstra skjermtid. Lov til å lese på senga. Les fortsatt høyt og mye. Vi anstrengte oss for å finne interessante bøker. Lydbøker i bil, til kveldsmat, mens vi tegna/puslet/Lego/perlet/rydda. Ofte på biblioteket, spør om boktips der. Har man lest boka, får man se filmen uansett aldersgrense (fint med Harry Potter, Narnia, senere «Hunger games» ol. Har en 13-åring som har lest Ringenes herre nå ). Ytrer de ønske om å lese en bok, skaffes den boka øyeblikkelig mens leselysten er der, enten på bibliotek eller i bokhandel. Planlegg og bestill bøker i serier for eksempel. Vær et godt forbilde, les bøker selv og kos dere med det, snakk om det dere leser. Begynn med tegneseriebøker og gutta i trehuset. Anonymkode: 528d9...815 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Ja, jeg har to barn som har lest voldsomt mye i den alderen og frem til omtrent 7 klasse. Jeg leser mye, og har alltid lest for dem fra de var babyer. Leser fortsatt for 9-åringen innimellom! Men jeg kjenner veldig mange som hater å lese, de fleste er ikke spesielt glade i å lese er min erfaring. Men så leser gjerne ikke foreldrene heller. Hos mine begynte det med tegneserier. Den ene elsker tegneserieblader, den andre ble hektet på tegneseriebøker. Etter det ballet det bare på seg. De har vært veldig glade i Pingles Dagbok, Tom Gates, Verdens verste-bøkene, alt av David Walliams; mye humor altså. Deretter spenning. Jørn Lier Horst sine bøker; Detektivbyrå nr 2 da de var i den alderen (7-8), så Clue. Harry Potter, Percy Jackson. Anonymkode: b8850...982 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Ungen fant donald duck i den alderen. Har lest masse av det. Dro også jevnlig på biblioteket og fant masse leseglede der. Det kan være greit å starte med bøker med bilder og litt tekst, som tegneserier. Da blir ikke selve lesingen i fokus, men det blir lest. Hva som leses er ikke det viktige, men at det blir lest. Anonymkode: d28b5...a93 2
solsolsol Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 Jeg har ett barn som ELSKER å lese, en som leser en del i perioder og resten leser stort sett bare lekser og fotballnyheter 😅 Han som elsker det begynte da han var 2-3, før han kunne lese ordene. Kunne lese skikkelig da han var fire, og leser nå veldig fort, som sikkert er veldig motiverende, går raskere å lese selv enn å høre lydbok feks. Men vet ikke hvorfor det har blitt sånn, regner med det har med personlighet å gjøre, alle ungene har i alle fall vokst opp med samme familie, vært like mye lest for og vært på biblioteket ol. Både jeg og mannen leser normalt mye (20-40 bøker i året). Lesehesten min leser det samme hver måned (pluss alt av tegneserier/manga ol) 😅 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 Hvilke interesser har barnet? Begynn der. Om det er faktabøker om gravemaskiner, planeter, minecraft, pokémon eller vitsebøker, det spiller ingen rolle. Illustrerte bøker og tegneserier er gullverdt. Komboen lydbøker og bok samtidig er også lurt. Utvid så til andre bøker etterhvert. Og når barnet (dere) har lest en bok ta å få barnet til å rangere boken fra 1-5, da vil du etterhvert få et bedre bilde av hvilke bøker som barnet ditt liker best. Dere kan også sette opp lesemål, feks å lese X-antall bøker i mnden/året. Men husk å være et godt forbilde. La barnet se at du selv faktisk tar deg tid til å sitte å lese en bok. Anonymkode: a14b7...a34 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Skrevet 28. mars 2023 Finn bøker tilpasset interesse. Min mellomste som egentlig aldri har likt å lese men trengte mengdetrening elsket Kaptein Supertruse (han hadde godt over snittet den typen humor). Det er de eneste bøkene han virkelig har elsket. Eller så kan det jo være aktuelt med faktabøker eller Aftenposten junior? Pri 1 er å matche interesser med lesing. Lesing er ikke noe som passer for alle uheldigvis (iallefall ikke skjønnlitteratur) men man bør kunne lese greit i dagens samfunn. Om matlaging er spenne.de kan oppskrifter være spennende å lesebok følge.. Og en lærer til min eldste sa (som.jeg ikke hadde tenkt på før hun sa det) at undertekster på tv er bra for å få opp lesehastighet. Anonymkode: ec7ea...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #13 Skrevet 28. mars 2023 Prøv tegneserier. Er mange bra serier for barn og ungdom nå. Amuletten. Småfolket vokter. Nordlys. Krypto. Nikoline. Anonymkode: f2c87...13a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hmm. Har tre barn og bare én av dem valgte selv å lese som 7-åring. Han ble helt oppslukt av bøkene og elsket historier. Alle tre leser nå som ungdommer, men fortsatt leser han helt klart mest. Vil tro det rett og slett er en interesse. Vi foreldrene leser hver dag så jeg tror det har hatt en positiv effekt også. Unger lærer gjerne sånt av å ape etter andre😅 Vi har uansett lagt opp til leselyst og leseglede hjemme. Vi leste ofte høyt for dem da de var små og dro gjerne på biblioteket. Det blir jo en opplevelse i tillegg til alle bøkene på en måte. Mange fine bøker som passer den alderen. Anonymkode: d40ee...60f Dette, det er noe med å gi barnet leseglede fra tidlig alder med høytlesing osv., det kan bli vanskelig å plutselig si at "Nå skal du lese". Men prøv med bøker som handler om noe det er interessert i, og les gjerne høyt for han/hun også. Anonymkode: 1c581...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 Tusen takk for alle tips og forslag!! Anonymkode: 8631e...858
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, jeg har to barn som har lest voldsomt mye i den alderen og frem til omtrent 7 klasse. Jeg leser mye, og har alltid lest for dem fra de var babyer. Leser fortsatt for 9-åringen innimellom! Men jeg kjenner veldig mange som hater å lese, de fleste er ikke spesielt glade i å lese er min erfaring. Men så leser gjerne ikke foreldrene heller. Hos mine begynte det med tegneserier. Den ene elsker tegneserieblader, den andre ble hektet på tegneseriebøker. Etter det ballet det bare på seg. De har vært veldig glade i Pingles Dagbok, Tom Gates, Verdens verste-bøkene, alt av David Walliams; mye humor altså. Deretter spenning. Jørn Lier Horst sine bøker; Detektivbyrå nr 2 da de var i den alderen (7-8), så Clue. Harry Potter, Percy Jackson. Anonymkode: b8850...982 De bøkene du nevner der er jo bare lavkulturelt fjas. Anonymkode: ffb17...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Prøv tegneserier. Er mange bra serier for barn og ungdom nå. Amuletten. Småfolket vokter. Nordlys. Krypto. Nikoline. Anonymkode: f2c87...13a Tegneserier er tegneserier. Kan ikke sammenlignes med å lese romaner. Anonymkode: ffb17...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tegneserier er tegneserier. Kan ikke sammenlignes med å lese romaner. Anonymkode: ffb17...5e7 7-8-åringer som leser høykulturelle romaner?! Anonymkode: d1936...6cd 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tegneserier er tegneserier. Kan ikke sammenlignes med å lese romaner. Anonymkode: ffb17...5e7 Det fremmer leseglede, er enklere for mange barn å lese, og mange av dem har høy litterær kvalitet og er mer romaner med bilder (graphic novels heller enn comics). Jeg snakker ikke om Pondus liksom, men feks Nordlys. Det skal også sies at Donald har gjort mye for barns leseglede opp gjennom årene og Don Rosa er jo en mester på gode historier. Jeg leser selv mye romaner, alt fra fantasy til Alice Munroe, David Mitchell, Margaret Atwood, Samuel Beckett osv. Men jeg elsker også Sandman, Fun Home, the Pride of Bagdad, Maus, Watchmen, This one Summer, Saga osv. Flere av dem har vunnet Hugo awards, Pulitzer osv. Men hvis du er for snobbete til å gi gode historier en sjanse fordi de er akkompagnert av bilder så er det strengt tatt ditt tap! Anonymkode: f2c87...13a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De bøkene du nevner der er jo bare lavkulturelt fjas. Anonymkode: ffb17...5e7 Jeg slukte bobsey barna osv, men leser plenty av "høykulturelle" bøker nå. Poenget er å gi leselyst. Ikke å kvele barna med Moby Dick (som forøvrig er oppskrytt og den grafiske novellen er bedre...) Anonymkode: f2c87...13a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå