Gå til innhold

Hvordan ble deres ambassadebryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

til dere som "rømte landet" og giftet dere på en ambassade, 

Hvor mye planla dere rundt vielsen? Var det bare dere eller var nære venner og/eller familie der? Fikk dere fotograf til å ta bilder? Hjelp til å style hår? Reiste dere litt rundt i landet? Hvordan synes dere det var og er det noe dere angrer på? Og hvor mye landet kostnadene på? 

For vår del frister det å bare stikke til Spania, Frankrike, Italia, Hellas eler noe liknende, å bare gifte seg på en ambassade uten å ha fortalt det til noen.

Men så kommer jeg med at jeg gjerne vil ha bilder som er tatt på selve dagen, jeg kunne tenkt meg en lett brudekjole og håret fiksa av frisør, vil spise på en fin restaurant, være på et fint hotell, kanskje reise litt ut av ambassadebyen å oppleve litt av landet. Selv om det som er viktigst for oss er å gifte oss i fred og ro uten alt styret som familien kommer med på selve dagen. Så kan vi ta festen med familiekaoset og vener når vi kommer hjem igjen. Vi har nokk litt tenking igjen på selve gjennomførelsen.

Anonymkode: 3130d...6be

Skrevet

Er noen år siden nå men vi giftet oss i Paris. Fikk en fin langhelg sammen med gode opplevelser på restauranter, teater og sightseeing. Hun ordnet det meste selv og fikk ambassaden til å ta et bilde. Selve brudebilde fikk vi en artist til å tegne/male for oss. Nå kan vel fotograf, frisør etc bestilles gjennom nettet. Var kun et fåtall av våre nærmeste som visste om hensikten med turen. 

Skrevet (endret)

Jeg og (eks)mannen giftet oss på Den Norske Ambassaden i Madrid, Spania. På høsten. Kjempefint klima, ikke for varmt og ikke for kaldt. Kjolevær.

Planleggingen besto i å ta noen telefoner, bl.a. reservere tidspunkt for vielsen hos ambassaden.  Man må også skaffe attest på at man ikke er gift fra før på forhånd (siden vielsen skjer i utlandet), mener jeg å huske. Sjekk dette!

Bestilte hotell og flybilletter på nett. Alt dette gjorde jeg (mannen overlot planleggingen til meg). Kjole kjøpte jeg på salg her hjemme før vi dro. Dumme meg kjøpte også helt splitter nye sko, som jeg ikke prøvegikk med før vi dro... Skoene skulle vise seg å bli et mareritt som ga meg gigantiske blemmer over hele føttene. Blemme oppå blemme. Så prøvegå skoene før bryllupsdagen!

Vi dro til storbyen bare vi to, og giftet oss på ambassaden. Vitner var ansatte på ambassaden.  Hun som forrettet vielsen ble med oss ut i parken rundt ambassaden og tok noen bilder for oss med speilreflekskameraet jeg hadde med.

Etter vielsen gikk vi til en park i nærheten, en fantastisk vakker park med et glass-slott og en dam. Der fikk vi en forbipasserende blid person til å ta noen flere bilder av oss, noe han gjorde villig vekk og med et stort smil.

Det var all denne gåingen til parken og rundt i parken som ga meg alle blemmene på føttene av de drepen-skoene.

Tilbake til hotellet med taxi (siden jeg ikke klarte å gå omtrent), og jeg var ikke i stand til å gå noe sted etterpå pga alle blemmene på føttene. Bryllupsmiddagen ble derfor inntatt på hotellets restaurant, jeg klarte ikke gå noe sted og reise rundt for å finne noe fancy spisested.

Vi så oss rundt i Madrid, men reiste ikke andre steder i Spania. Vi hadde bare fem dager til rådighet tilsammen. Mye fint og vakkert å se i Madrid.

Brudebuketten spurte jeg hotellresepsjonen om hjelp til å få tak i. De ga meg veiforklaring til en flott blomsterbutikk rett i nærheten, og der hadde de flere hvite permer med bilder av brudebuketter. Jeg valgte en jeg synes var fin på bildet, pekte på den og bestilte den. De leverte den gratis på hotellet i resepsjonen på bryllupsdagen for meg. Jeg kunne bare gå ned i resepsjonen og hente den.

Hår og sminke sto jeg for selv. Ikke noe big deal. Jeg satte ikke opp håret, hadde det løst og langt. Men i en storby er det null problemer å finne sminke- og frisørsalonger som absolutt kan hjelpe deg med sånt. Det er bare litt smak og behag, kanskje de liker en annen sminkestil i utlandske salonger enn hva en norsk brud er vant til og liker? Jeg ville stått for det selv, ev hatt med en venninne som kunne håroppsett om man vil ha det.

PS! Jeg husker dessverre ikke priser, dette er lenge siden. Men det ble rimelig. Vi brukte ikke mer enn vi hadde brukt på en billig ferie. Da vi kom hjem fra utlandet, leide vi et lokale i grendehuset i nabolaget og hadde fest for noen venner og familie der første helgen etter at vi kom hjem. Leie av lokale kostet 500 kr, og cateringmaten betalte faren min som bryllupspresang. Alt i alt en rimelig måte å gifte seg på!

Endret av Million
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Jeg og (eks)mannen giftet oss på Den Norske Ambassaden i Madrid, Spania. På høsten. Kjempefint klima, ikke for varmt og ikke for kaldt. Kjolevær.

Planleggingen besto i å ta noen telefoner, reservere tidspunkt for vielsen hos ambassaden. Bestille hotell og flybilletter på nett. Alt dette gjorde jeg (mannen overlot planleggingen til meg). Kjole kjøpte jeg på salg her hjemme før vi dro. Dumme meg kjøpte også helt splitter nye sko, som jeg ikke prøvegikk med før vi dro... Skoene skulle vise seg å bli et mareritt som ga meg gigantiske blemmer over hele føttene. Blemme oppå blemme. Så prøvegå skoene før bryllupsdagen!

Vi dro til storbyen bare vi to, og giftet oss på ambassaden. Vitner var ansatte på ambassaden.  Hun som forrettet vielsen ble med oss ut i parken rundt ambassaden og tok noen bilder for oss med speilreflekskameraet jeg hadde med.

Etter vielsen gikk vi til en park i nærheten, en fantastisk vakker park med et glass-slott og en dam. Der fikk vi en forbipasserende blid person til å ta noen flere bilder av oss, noe han gjorde villig vekk og med et stort smil.

Det var all denne gåingen til parken og rundt i parken som ga meg alle blemmene på føttene av de drepen-skoene.

Tilbake til hotellet med taxi (siden jeg ikke klarte å gå omtrent), og jeg var ikke i stand til å gå noe sted etterpå pga alle blemmene på føttene. Bryllupsmiddagen ble derfor inntatt på hotellets restaurant, jeg klarte ikke gå noe sted og reise rundt for å finne noe fancy spisested.

Vi så oss rundt i Madrid, men reiste ikke andre steder i Spania. Vi hadde bare fem dager til rådighet tilsammen. Mye fint og vakkert å se i Madrid.

Brudebuketten spurte jeg hotellresepsjonen om hjelp til å få tak i. De ga meg veiforklaring til en flott blomsterbutikk rett i nærheten, og der hadde de flere hvite permer med bilder av brudebuketter. Jeg valgte en jeg synes var fin på bildet, pekte på den og bestilte den. De leverte den gratis på hotellet i resepsjonen på bryllupsdagen for meg. Jeg kunne bare gå ned i resepsjonen og hente den.

Hår og sminke sto jeg for selv. Ikke noe big deal. Jeg satte ikke opp håret, hadde det løst og langt. Men i en storby er det null problemer å finne sminke- og frisørsalonger som absolutt kan hjelpe deg med sånt. Det er bare litt smak og behag, kanskje de liker en annen sminkestil i utlandske salonger enn hva en norsk brud er vant til og liker? Jeg ville stått for det selv, ev hatt med en venninne som kunne håroppsett om man vil ha det.

Kunne føle føttene mine krøllet seg sammen i medfølelse med dine bare jeg leste om de blemmene.... men ellers høres det ut som en skikkelig fin dag! 

Anonymkode: e94f4...170

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi planla særdeles lite, jeg kjøpte klær, sko og tilbehør i byen vi giftet oss i, et-par dager før bryllupet. Fikk en time til manikyr. Fant en blomsterhandel og viste dem et-par bilder. Kan nok om hår og sminke til å vite at jeg er mest fornøyd når jeg fikser selv. Eneste vi hadde med oss var ringer. Så la vi mye i å finne bra hotell, gode restauranter, særlig på selve dagen, var til og med på besøk og smaking på hovedrestauranten, og sørget for at de hadde god sommelier og vinkjeller. 

Seremonien er ganske teknisk, og litt samlebåndpreget. Paret før oss stilte i jeans. Tror eneste tingen vi fikk velge var om vi ville inkludere utveksling av ringer. Vi hadde med oss venner.

Har heldigvis en i omgangskretsen som er dreven med speilreflekskamera, som tok mange, fine "live" bilder fra dagen, som har blitt til et album jeg setter stor pris på. Det profesjonelle, oppstilte bildet har jeg aldri hatt behov for. 

Vi brukte en drøy uke på plassen og gjorde den på enkelte måter til "vår by", som vi ofte reiser tilbake til. 

Utrolig nok er jeg en veldig lite spontan person. Det er mye av grunnen til at jeg ønsket meg dette bryllupet, så for meg var det helt perfekt å få en drøy uke sammen med mannen på den måten, med fullt fokus på hverandre, i stedet for å svi av en enorm sum på en dag som man knapt har tid til å nyte da man også er vertskap. 

PS; Million, et av mine favorittbilder fra dagen er av meg og mannen bakfra i en park, hand i hand, jeg med brudebuketten hengende rett ned, han med et par stiletthæler i hendene 😂 Så mitt beste tips (mulig også ditt nå) er å enten ha med skift, eller velge flate sko. Man skal uansett bevege seg MYE i forhold til det man gjør sittende i bil, i kirke, stående oppstilt, 5 timer ved bordet, etc. 

Anonymkode: bc896...243

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i sjømannskirkens leide lokaler (et kloster?) i Barcelona.

Fant all info på sjømannskirkens hjemmesider - så det var supert. Fikk også tips til steder å kjøpe blomster (akkurat den ble en liten fadese, men vi fikk blomster 😅)

Fotografen fant jeg faktisk selv, og altså jeg var helt sinnsykt fornøyd. Hun jobber visst i andre byer i Europa og: https://www.cathyloughran.com/index

Ordnet kjole som lot seg ta med som håndbagasje (altså ikke noe kjempedigert).

Hår/sminke ordnet jeg selv, undervurderte sterkt fuktnivået og burde sprayet med megahold hårspray 😅

Valgte ballerinasko da vi skulle ta foto i 2 timer i gamlebyen. Så jeg visste det ble litt gåing. Forberedte meg med Blistex.

Man kan jo reservere middag der man vil, og i det hele tatt er det veldig enkelt å få skaffet seg en bukett og annet smått. 

Vi leide leilighet, og tok turen som bryllupsreise. Var der i ei uke eller noe.

Vi dro alene, kirken ordnet vitner. Hadde med egen musikk, trodde det skulle bli litt kårny- men det ble bra :) 

Vi måtte planlegge ett år i forveien pga ventelister for vielse. 

Jeg ønsket litt et fint lokale, så noen ambassader utgikk av den grunn. Og i Paris mener jeg huske det var litt reisetid, det gadd ikke vi.

I Barcelona lå det i sentrum. 

Anonymkode: 0c7e6...e45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...